Proseminarium z metodologią badań arteterapeutycznych 1 Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2021

Nazwa modułu: Proseminarium z metodologią badań arteterapeutycznych 1
Kod modułu: S1_AR_PMBA_13_1
Kod programu: W3-S1AR19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot ma na celu inicjację zagadnień i przygotowanie do prowadzenia własnych badań naukowych w przestrzeni terapeutycznej, dostarczyć ma wiedzy dotyczącej konstrukcji badań o charakterze społecznym i artystycznym oraz podstawowych metod zbierania danych empirycznych. Dodatkowo przewiduje się zapoznanie z najprostszymi metodami pomiaru cech pacjenta podlegających wsparciu arteterapeutycznemu. Poruszone zostaną m.in. zagadnienia dotyczące rodzajów badań oraz etyki w badaniach poświęconych terapii; ujęciu dociekań jakościowych a ilościowych, podejściu hermeneutycznemu i fenomenologicznemu w terapii; konstrukcji metodologicznej dociekań empirycznych w układzie diagnostycznym i weryfikacyjnym (sprawdzenie skuteczności działań terapeutycznych). Zaprezentowane zostaną także narzędzia pomiaru/opisu cech pacjenta w tym rejestracja pracy podczas sesji arteterapeutycznej. Podjęte zostaną też próby konstruowania własnego planu badań
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009 Carolan R., Models and paradigms of art research, „Art Therapy. Journal of the American Art Therapy Association” 2001, vol. 18, nr 4 Giorgi A., Psychologia jako nauka empiryczna uprawiana z ludzkiej perspektywy. Podejście fenomenologiczne, przekład i redakcja S. Zabielski, Trans Humana, Białystok 2002 Jadacki J. J., Metodologia i semiotyka. Idee – metody – problemy, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2010 Kaplan F., Areas of inquiry for art therapy research, „Art Therapy. Journal of the American Art Therapy Association” 2001,vol. 18, nr 3 Kępiński A., Poznanie chorego, posłowie Maria Orwid, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2002 Metody badań jakościowych, red. N. K Denzin, Y. S. Lincoln, tom 1-2, Warszawa 2009
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Rozumie, na czym polegają podstawowe pojęcia i zasady etyczne w badaniach naukowych [_K_1]
ART_K08 [5/5]
Posiada umiejętności w zakresie wypowiadania się w zakresie niezbędnym dla kierunku; potrafi przygotować opracowanie pisemne lub wystąpienie w języku polskim [_U_1]
ART_U08 [3/5]
Posiada umiejętność zastosowania podstawowych narzędzi i modeli badawczych, przeprowadzania badań, przygotowywania prezentacji i publikowania ich wyników [_U_2]
ART_U15 [5/5]
Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu. [_U_3]
ART_U24 [3/5]
Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w arteterapii, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych i badań w naukach o sztuce, z których wywodzą się poszczególne metody [_W_1]
ART_W21 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium pisemne [_w_1]
Prezentacja stopnia opanowania zagadnień z podstaw metodologii badań arteterapeutycznych (schematu jakościowego/ilościowego, narzędzi pomiaru/opisu) w postaci zestawu pytań problemowych wprost nawiązujących do tematyki kolejnych spotkań seminaryjnych
_U_1 _W_1
Esej [_w_2]
Opracowanie fenomenologicznego modelu działania terapeutycznego z uwzględnieniem zasad etycznych. Samodzielna analiza modeli – wskazanie obszarów niezbędnych do uzupełnienia i modyfikacji
_K_1 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
proseminarium [_fs_1]
Elementy wykładu egzemplifikowanego przykładami badań Dyskusja dotycząca możliwości zastosowania konkretnych strategii badań
15
Przygotowanie eseju na temat fenomenologicznej procedury badań i przygotowanie się do jego analizy
35 Kolokwium pisemne [_w_1] Esej [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)