Zagadnienia sztuki XX i XXI w 2 Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2021

Nazwa modułu: Zagadnienia sztuki XX i XXI w 2
Kod modułu: S1_AR_HISXXI_07_2
Kod programu: W3-S1AR19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł składa się z dwóch semestrów. Każdy zawiera inny zakres tematyczny usystematyzowany chronologicznie. Ten moduł przeznaczony jest dla kontynuacji zagadnień. Wykłady prezentują sztukę współczesną przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Słuchacze będą mogli zaznajomić się z wiodącymi stylami i kierunkami w zakresie sztuk wizualnych na przestrzeni XX i XXI w., z dziełami i twórczością najbardziej reprezentatywnych artystów oraz poznać opiniotwórcze i kreatywne ośrodki, galerie oraz muzea. Kurs obejmuje wykłady dot. sztuki współczesnej w dwóch aspektach: - historycznym - od abstrakcji i proklamacji ready-made do sztuki aktualnej, - kontekstualnym – poprzez analogie i różnice (np. estetyki lub problematyki dzieła) Aspekt historyczny proponuje uporządkowanie diachroniczne, natomiast aspekt kontekstualny (najważniejszy) proponuje ogląd synchroniczny i kładzie nacisk na prezentację problematyki sztuki w perspektywie psychologicznej, socjologicznej, antropologicznej i filozoficznej oraz estetyki medium. W tym rozumieniu jest to prezentacja sztuki uwzględniająca kontekst kulturowy ( np. społeczny i in.) oraz kontekst językowy i semiotyczny.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie modułu 1
Literatura podstawowa:
podstawowa Czartoryska U., Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973 Dziamski G., Od awangardy do postmodernizmu, Warszawa 1996 Kluszczyński R.W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów , Warszawa 2002 Krakowski P., O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981 uzupełniająca Kluszczyński R.W., Film - wideo - multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa 2002 Piotrowski P., Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999 Zawojski P., Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa 2010
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student nabywa umiejętność interdyscyplinarnego łączenia wiedzy z historii sztuki, antropologii kultury, estetyki, pedagogiki i terapii [_U_1]
ART_U03 [2/5]
Student nabywa kompletną wiedzę z problematyki sztuki współczesnej, a w szczególności zna klasyfikację i podział głównych nurtów oraz tendencji estetycznych w praktykach artystycznych na przestrzeni XX i XXI w. [_W_1]
ART_W02 [4/5]
Student potrafi usytuować dzieło sztuki i kulturowy artefakt w konktretnym kontekście kulturowym, a także odnajdywać powiązania i relacje pomiędzy sztuką, pedagogiką i pokrewnymi dysycplinami humanistycznymi [_W_2]
ART_W09 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [_w_1]
Kurs konczy się egzaminem ustnym, który ma z założenia być indywidualną analizą dwóch dzieł i artefaktów, a także przedstawiać usytuowanie ich w historii sztuki w oparciu o pozyskane na zajęciach narzędzia metodologiczne oraz wiedzę z historii sztuki
_U_1 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fs_1]
Zakres tematyczny egzaminu: Od medium do intermedium. Inicjacja awangardy w kubizmie, ekspresjonizmie, futuryzmie. Powołanie abstrakcji w malarstwie. Wyłonienie się nowych stylów: secesja, art deco, streamline. Konstruktywizm, De Stilj i Bauhaus. Ruch dada, powołanie ready-made i działalność M. Duchampa. Automatyzm w surrealizmie. Action-painting i ekspresjonizm abstrakcyjny. Wyłonienie się ruchu fluxus. Happening, event, decollage, sytuacjonizm. Modernizm w architekturze i sztuce projektowania. Styl międzynarodowy. Body art i wyłonienie się sztuki performance. Minimal art i arte povera. Land art i sztuka efemeryczna. Pop-art jako afirmacja i multiplikacja przedmiotu. Wpływ kultury masowej na projektowanie. Beuys i idea rzeźba społecznej. Site-specific art, instalacja. Wideo-art i wideo-instalacja. Hiperrealizm i nowa ekspresja lat 80. Dekonstruktywizm w architekturze. Sztuka postkonceptualna. Cyber-art, sztuka interaktywna i sztuka sieci
30
Przygotowanie do egzaminu
20 Egzamin [_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)