Elementy technik muzykoterapeutycznych
Kierunek studiów: Arteterapia
Kod programu: W3-S1AR19.2021

Nazwa modułu: | Elementy technik muzykoterapeutycznych |
---|---|
Kod modułu: | S1_AR_TEM_23 |
Kod programu: | W3-S1AR19.2021 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Moduł łączy elementy teoretyczne w praktycznymi. Prezentowane będą wybrane modele i techniki muzykoterapeutyczne wraz z informacją o możliwościach ich stosowania. W ramach zajęc ujęte zostaną problemy klasyfikacyjne technik oraz teoretyczne ukorzenienie niektórych z nich. W warstwie praktycznej znajdą się ćwiczenia umuzykalniające i terapeutyczne z grupy aktywnych, jak i dialog instrumentalny, oraz wskazane zostaną możliwości zatosowania muzyki w relaksacji i wizualizacji. |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Literatura podstawowa: | Bruscia K., Defining music therapy, Barcelona Publishers, Gilsum 1998
Cesarz H., Muzykoterapeuta dźwiękiem mówiący, czyli kilka refleksji na temat komunikacji za pomocą instrumentu. „Muzykoterapia Polska”, 2003, 2 (6), s. 7-12
Galińska E., Psychoterapeutyczne założenia muzykoterapii i ich realizacja. Muzykoterapia. Biuletyn Grupy Roboczej „Muzykoterapia” 1992, 2(2).
Humpal M. E., Colwell C., Early Childhood and School Age. Educational Setting. Using Music to Maximize Learning, AMTA, Silver Spring 2006
Kierył M., Elementy terapii i profilaktyki muzycznej, Warszawa 1996
Konaszkiewicz Z., Dziecko niepełnosprawne i muzyka, AM im. F. Chopina, Warszawa 1994
Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca. Zbiór rozpraw z psychologii muzycznej dziecka i muzykoterapii dziecięcej, Gdańsk 1996
McFerran K., Adolescents, Music and Music Therapy. Methods and Techniques for Clinicans, Educators and Students, Jessica Kingsley Publishers, London 2010
Metera A., Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji, Wydawnictwo Metronom, Leszno 2006
Nordoff P., Robbins C., Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, 2008
Konieczna-Nowak L.., Wprowadzenie do muzykoterapii, Kraków 2012
Stachyra K., Podstawy muzykoterapii, 2012
Wheeler B., Psychoterapeutyczna klasyfikacja praktyk muzykoterapeutycznych – kontinuum procedur, „Terapia przez sztukę” 2010, 1(2)
|
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada umiejętności komunikowania się w trakcie sesji z zastosowaniem technik muzykoterapeutycznych, jest otwarty na kontakt z innymi ludźmi, uczestnikami zajęć. Jest zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie w toku działań muzykoteraeputycznych [_K_1] |
ART_K03 [3/5] |
Student umie w praktyce zastosować niektóre z technik muzykoterapeutycznych [_U_1] |
ART_U11 [5/5] |
Student ma wiedzę o wybranych modelach muzykoterapii [_W_1] |
ART_W11 [5/5] |
Student ma podstawową wiedzę o technikach stosowanych w muzykoterapii [_W_2] |
ART_W07 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Prezentacja praktyczna [_w_1] | Preznetacja dotycząca wybranych technik muzykoterapeutycznych w praktyce |
_K_1 |
Egzamin pisemny [_w_2] | Test z zakresu treści realizowanych na zajęciach oraz zaczerpniętych z lektury źródeł przedmiotu |
_W_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [_fs_1] | Praktyczne prezentacje ćwiczeń i technik, prezentacje multimedialne z dokumentacji działań muzykoterapeutycznych prelekcja |
30 | Przygotowanie do analizy materiałów multimedialnych podczas ćwiczeń.
Przygotowanie się do egzaminu |
20 |
Prezentacja praktyczna [_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |