Grafika cyfrowa jako element narracyjny filmu Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S2RE19.2021

Nazwa modułu: Grafika cyfrowa jako element narracyjny filmu
Kod modułu: 09-RE-S2-GCFa
Kod programu: W8-S2RE19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Współczesne kino programowo miesza techniki filmowe: łączy dokument z animacją, fabułę z grafiką komunikatorów. Świat Internetu i wszelkiego rodzaju cyfrowych znaków, przez swą intensywną obecność w codziennym życiu, wkroczył na ekran: początkowo jako fabularny ozdobnik, a dzisiaj coraz częściej jako ważny element filmowej narracji, porządkujący filmowy materiał, uzupełniający o treści niemożliwe do "analogowej" realizacji, umożliwiający śledzenie wszelkiego rodzaju komunikatorów, wreszcie pozwalający na równoległe, wielowątkowe opowiadanie (napisy i znaki, piktogramy wypełniające część kadru, podział ekranu, wzajemne relacje między wydzielonymi częściami ekranu i tp.). Celem zajęć jest wprowadzenie studenta w świat wiedzy z pogranicza estetyki i efektów specjalnych; przyswojenie podstawowych pojęć, takich jak: znak, związek i zależność między znakami, symbol graficzny; omówienie założeń typografii, funkcji i czytelności "napisów", rodzajów krojów pisma; przybliżenie możliwości cyfrowych efektów specjalnych, w zakresie nakładania warstw - tekstów, znaków graficznych, filmów - na poszczególne klatki filmu.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student rozumie związki między medium filmowym a innymi sztukami. Zna zwłaszcza zastosowania innych sztuk w medium filmu. [GCFa_1]
K_W04 [5/5]
Student posiada wiedzę z zakresu medioznawstwa i współczesnej kultury audiowizualnej. [GCFa_2]
K_W02 [5/5]
Student posiada szczegółową wiedzę w zakresie rozmaitych aspektów przygotowania, realizacji i postprodukcji profesjonalnego filmu i innych przekazów audiowizualnych. [GCFa_3]
K_W06 [5/5]
Student posiada umiejętność używania grafiki cyfrowej jako środka wyrazu do tworzenia opowiadania w zakresie dużych form filmowych i telewizyjnych. [GCFa_4]
K_U03 [5/5]
Student potrafi wykorzystać nowoczesną technikę i technologię filmową i telewizyjną dla profesjonalnej realizacji filmowej i telewizyjnej. [GCFa_5]
K_U09 [5/5]
Student jest zdolny do doskonalenia umiejętności w zakresie przyswojenia i wykorzystania innowacji technologicznych w realizowanych projektach. [GCFa_6]
K_K08 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
ocena ciągła [GCFa_w_1]
Ocena stopnia znajomości studenta tematyki związanej z możliwościami zastosowania grafiki cyfrowej w realizacji filmu, ocena zaangażowania studenta w dyskusji nad rolą i znaczeniem grafiki cyfrowej w narracji filmowej, monitorowanie umiejętności studenta zaprezentowanych w praktycznym wykonywaniu ćwiczeń z zakresu stosowania różnego rodzaju programów graficznych.
GCFa_1 GCFa_2 GCFa_3 GCFa_4 GCFa_5 GCFa_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [GCFa_fs_1]
Prezentacje materiałów wizualnych będących przykładami zastosowania grafiki cyfrowej w filmie, dyskusja nad rolą i znaczeniem grafiki cyfrowej w narracji filmowej, wykonywanie ćwiczeń z zakresu stosowania różnego rodzaju cyfrowych programów graficznych.
15
Zapoznawanie się z materiałami wizualnymi przewidzianymi do omówienia na zajęciach, zapoznanie się z określoną przez wykładowcę literaturą przedmiotu, praca własna w ramach obsługi cyfrowych programów graficznych.
30 ocena ciągła [GCFa_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)