Współczesne tendencje w opiece nad dzieckiem Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Współczesne tendencje w opiece nad dzieckiem
Kod modułu: 12-PE-OP-N1-3WTOD
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot współczesne tendencje w opiece nad dzieckiem ma umożliwić studentom zapoznanie się z ogólnymi tendencjami w opiece nad dzieckiem w Polsce i w Europie, a także poznanie nowych modeli i alternatywnych koncepcji opieki nad dzieckiem. Zajęcia te przybliżają studentom kwestie różnic i podobieństw pomiędzy wychowaniem a opieką, zmian we współczesnym rozumieniu opieki oraz zmian w pojmowaniu roli rodziny w procesie opieki . Studenci poznają najnowsze uregulowania prawne dotyczące kwestii opieki i wsparcia dziecka i rodziny w Polsce oraz zapoznają się z europejskim programem wspierania rodziny. Tematyka zajęć ma pobudzić studentów do krytycznej oceny różnych proponowanych rozwiązań w zakresie opieki nad dzieckiem i rodziną potrzebującą wsparcia z różnych powodów. Istotne jest, aby studenci potrafili stawiać pytania o problemy opieki nad dzieckiem i formy wsparcia rodziny, a przede wszystkim o możliwości ich rozwiązania bowiem każdy wychowawca powinien charakteryzować się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych oraz wrażliwością i kulturą pedagogiczną.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacje efektów kształcenia modułów: wprowadzenie do wiedzy o rodzinie; podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej; aksjologiczne podstawy opieki i wychowania
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, a także charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych oraz wrażliwością i kulturą pedagogiczną [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K08 [3/5]
widzi innego człowieka z różnych punktów odniesienia w sensie holistycznym, dostrzega i umiejętnie reaguje na zjawiska związane z wychowaniem i opieką , przy tym cechuje się kreatywnością i otwartością [_K_2]
K_K02 [3/5] K_K07 [2/5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie pedagogiki opiekuńczej [_K_3]
K_K03 [3/5]
posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów i potrafi podjąć skuteczne, oparte na podstawach naukowych i etycznych działania na rzecz jednostek, rodzin wymagających wsparcia specjalistyczno-pedagogicznego [_U_1]
K_U02 [2/5] K_U08 [3/5] K_U12 [3/5]
umie dokonywać oceny różnych form opieki nad osobami wymagającymi wsparcia i opieki, stawiać pytania dotyczące problemów opieki i możliwości ich rozwiązywania; dokonuje refleksji nad nowymi możliwościami i kierunkami pracy i współpracy z dzieckiem, rodziną wymagającą wsparcia; nad rzeczywistością wychowawczą; nad własnymi działaniami w zakresie opieki i wychowania dzieci i młodzieży [_U_2]
K_U01 [2/5] K_U03 [2/5] K_U14 [3/5]
ma podstawową wiedzę o opiece międzyludzkiej, wsparciu społecznym, wychowaniu w kontekście wzajemnego oddziaływania kultury i człowieka oraz ma elementarną wiedzę na temat środowiska społecznego i opiekuńczego, a także zna uregulowania prawne i etyczne dotyczące ingerencji w rodzinę oraz sytuację dziecka [_W_1]
K_W06 [3/5] K_W07 [2/5] K_W19 [3/5]
zna problematykę opieki i wychowania w kontekście współczesnych przemian edukacyjnych i cywilizacyjnych, a także posiada wiedzę na temat historycznych i współczesnych dokonań w dziedzinie pracy opiekuńczo-wychowawczej (ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia rodziny i opieki nad dzieckiem, jak również światowych trendów w tym zakresie); potrafi wskazać i scharakteryzować nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle najnowszych rozwiązań europejskich [_W_2]
K_W09 [3/5] K_W11 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej
_W_1 _W_2
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w celu przedstawienia i analizowania ogólnych tendencji w opiece nad dzieckiem w Polsce i w Europie, a także sprawdzenie umiejętności znalezienia i zaprezentowania nowych modeli alternatywnych koncepcji opieki nad dzieckiem w krajach europejskich i dokonania samodzielnej, krytycznej oceny ich funkcjonowania
_K_3 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
projekt [_w_3]
sprawdzenie czy student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów i czy potrafi podjąć skuteczne, oparte na podstawach naukowych i etycznych działania na rzecz jednostek, rodzin wymagających wsparcia specjalistyczno-pedagogicznego, a także czy potrafi stawiać pytania dotyczące problemów opieki i możliwości ich rozwiązywania; sprawdzenie czy student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, czy wykazuje aktywność, kreatywność, otwartość, wrażliwość, kulturę pedagogiczną, czy podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań w zakresie pedagogiki opiekuńczej
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
8
lektura uzupełniająca, analiza dokumentów, rozporządzeń, ustaw; praca z tekstem
20 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
prezentacje – przedstawienie przez studentów efektów swojej pracy metoda projektów
12
zebranie materiału i przygotowanie prezentacji; wykonanie projektu dotyczącego problemów opieki i możliwości ich rozwiązywania z uwzględnieniem współczesnych tendencji w opiece nad dzieckiem w Polsce i w Europie oraz własnych pomysłów w tym zakresie
50 prezentacja [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)