Dzieci i młodzież w aspekcie socjopedagogicznym i demograficznym Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Dzieci i młodzież w aspekcie socjopedagogicznym i demograficznym
Kod modułu: 12-PE-OP-N1-6DMASD
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Przedmiot zapoznaje studentów z sytuacją dzieci i młodzieży w różnych środowiskach i instytucjach wychowawczych w Polsce i na świecie. Ukazuje najważniejsze problemy dzieciństwa i wieku młodzieńczego takie jak zjawiska przemocy, agresji, biedy, alkoholizmu i innych patologii, nierównego dostępu do szkół, opieki zdrowotnej, kultury z uwzględnieniem ich przyczyn . Przedmiot ma uwrażliwić studentów na dziecko i jego złożoną sytuację demograficzną i socjopedagogiczną, nauczyć poszukiwania źródeł problemów dziecka, oraz sposobów ich rozwiązywania w celu poprawy tej sytuacji.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych dzieci i młodzieży w swoim terenie [_K_1]
K_K08 [4/5]
widzi dzieci i młodzież z różnych punktów odniesienia w sensie holistycznym, dostrzega, diagnozuje i umiejętnie reaguje na zjawiska związane z wychowaniem, kształceniem, opieką [_K_2]
K_K02 [4/5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym diagnozowanych dzieci; uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych poprawiających sytuację dzieci i młodzieży w różnych środowiskach społecznych, jak i w środowisku otwartym [_K_3]
K_K03 [4/5]
potrafi analizować i diagnozować sytuację demograficzną i socjopedagogiczną dzieci i młodzieży w swoim miejscu zamieszkania oraz projektować działania naprawcze poprawiającą słabsze obszary ich funkcjonowania [_U_1]
K_U10 [4/5]
potrafi dokonać obserwacji i interpretacji sytuacji dzieci i młodzieży w Polsce w aspekcie socjopedagogicznym i demograficznym [_U_2]
ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej [_W_1]
K_W15 [2/5]
zna pojęcia i metody oraz zasady procesu diagnozowania sytuacji demograficznej i socjopedagogicznej dzieci i młodzieży [_W_2]
K_W13 [3/5]
ma podstawową wiedzę o celach, podstawach prawnych, organizacyjnych i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych [_W_3]
K_W14 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie z oceną [_w_1]
wiedza o sposobach diagnozowania sytuacji dziecka i jej wykorzystanie do przygotowania prezentacji i projektu zmian
_W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
raport nt. sytuacji dzieci i młodzieży w miejscu zamieszkania studenta obejmujący dane z różnych instytucji
_K_2 _U_1 _U_2
projekt [_w_3]
projekt zmiany sytuacji dzieci i młodzieży w swojej miejscowości w wybranych zaburzonych aspektach ich funkcjonowania
_K_1 _K_2 _K_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
prezentacja sytuacji dziecka w świecie globalnym z uwzględnieniem najważniejszych problemów społecznych i demograficznych
6
lektura uzupełniająca do wykładów ukazująca najważniejsze problemy dzieciństwa i okresu młodzieńczego
8 zaliczenie z oceną [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
analiza tekstów z dyskusją; przygotowanie lektur do dyskusji w postaci raportów UNESCO, FAO oraz roczników statystycznych ukazujących aspekt demograficzny i socjopedagogiczną sytuacji dzieci i młodzieży w Polsce i na świecie; prezentowanie przez studentów sytuacji demograficznej i socjopedagogicznej dzieci i młodzieży we własnej miejscowości na podstawie przygotowanego raportu (prezentacji); analizowanie projektów zmian wybranych aspektów funkcjonowania dzieci i młodzieży w oparciu o raporty studenckie (metoda projektów)
6
analiza danych statystycznych dotyczących sytuacji demograficznej i socjopedagogicznej dzieci i młodzieży w miejscu zamieszkania studenta; opracowanie raportu nt. sytuacji demograficznej i socjopedagogicznej dzieci i młodzieży w miejscu zamieszkania studenta w oparciu o zebrane dane z różnych instytucji oświatowych, kulturalnych, pomocowych i prewencyjnych; opracowanie projektu zmian w sytuacji dzieci i młodzieży w miejscu zamieszkania studenta oparciu o zebrane przez niego dane
20 prezentacja [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)