Podstawy diagnozy środowiska społecznego i wychowawczego w teorii i praktyce Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Podstawy diagnozy środowiska społecznego i wychowawczego w teorii i praktyce
Kod modułu: 12-PE-OP-N1-5PDSP
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot podstawy diagnozy środowiska społecznego i wychowawczego w teorii i praktyce a dostarczyć studentom wiedzy z zakresu szeroko rozumianego diagnozowania środowiska społecznego i opiekuńczego dzieci i młodzieży (dzieci w różnym wieku i różnym poziomie zaspokojenia potrzeb) – tworzących warunki rozwoju dziecka, z uwzględnieniem miejsca, jakie pełnią w tym procesie podstawowe instytucje między innymi takie jak: rodzina, przedszkole, szkoła oraz instytucje opieki kompensacyjnej i specjalnej. Prawidłowe, zintegrowane zdiagnozowanie i ocena warunków funkcjonowania i sytuacji dziecka w środowisku życia i edukacji stanowi podstawę i uzupełnienie szerszej diagnozy stanu potrzeb oraz konstruowania planów i programów pomocy, a także podejmowania działań interwencyjnych, terapeutycznych i profilaktycznych. Nie bez przyczyny diagnoza ma obejmować warunki rozwoju i funkcjonowania dzieci w różnym wieku i różnych sytuacjach codziennych (w rodzinie, przedszkolu, szkole).
Wymagania wstępne:
Zalecane realizacje modułów : wiedza o rodzinie, komunikacja codzienna w edukacji, podstawy pedagogiki specjalnej, aksjologiczne podstawy opieki i wychowania
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest świadomy potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanków oraz ich praw, wynikających ze złożonych sytuacji rodzinnych, środowiskowych, szkolnych; ma świadomość podstaw etycznych zawodu i kierowania się postawą aksjologiczną w kontakcie z podopiecznymi; docenia rolę prawidłowej diagnozy, potrafi budować kontakt i klimat zaufania w relacjach diagnostycznych i terapeutycznych z dzieckiem i jego środowiskiem [_K_1]
K_K01 [3/5] K_K02 [4/5] K_K07 [3/5]
charakteryzuje się aktywną postawą do słuchania, obserwowania, rozmowy; jest wrażliwy na potrzeby dzieci i młodzieży w środowisku społecznym, opiekuńczo-wychowawczym i szkolnym; nie bagatelizuje symptomów nieprawidłowości bądź deficytów w procesie opieki, wychowania i edukacji podopiecznych; ma świadomość rozwoju kompetencji do pomagania i ochrony dzieci i młodzieży przez zagrożeniami i niepowodzeniami [_K_2]
K_K04 [3/5] K_K05 [2/5] K_K06 [3/5]
potrafi scharakteryzować środowisko społeczne i opiekuńczo-wychowawcze (rodzinne, przedszkolne, szkolne i inne) dzieci i młodzieży i ocenić czy zaspokaja ono podstawowe potrzeby ich rozwoju; rozumie istotę metod diagnostycznych i zasadność wykorzystania metod i technik w ocenie stanu zdrowia, poziomu i tempa rozwoju dziecka, jego potrzeb w rodzinie, szkole i innych instytucjach; potrafi stosować wzmocnienia (ćwiczenia) włączające i integrujące dziecko ze środowiskiem oraz stosować określone techniki diagnostyczne [_U_1]
K_U02 [3/5] K_U03 [4/5] K_U10 [3/5]
potrafi opracować wyniki diagnozy i sporządzić plan pomocy, tworzyć projekty do pracy w wybranych obszarach działalności diagnostycznej na poziomie opiekuńczo-wychowawczym i edukacji (w rodzinie, przedszkolu, ośrodkach opieki dla dzieci i młodzieży o nieharmonijnym rozwoju); potrafi dobierać i stosować metody i techniki pracy służące kompensacji potrzeb dzieci i młodzieży oraz niwelowaniu powstałych trudności za pomocą profilaktyki lub terapii [_U_2]
K_U05 [3/5] K_U08 [3/5] K_U11 [4/5] K_U12 [3/5]
ma wiedzę na temat istoty i celów diagnozowania pedagogicznego w środowisku społecznym i opiekuńczym; zna metody i techniki diagnozowania warunków rozwoju i edukacji dziecka; zna podstawowe problemy diagnozowania rodziny, pracy wychowawców w warunkach przedszkola, szkoły i innych placówek opieki, wychowania i edukacji; ma wiedze na temat podstaw prawnych dotyczących diagnozowania dzieci w warunkach instytucjonalnych; zna podstawowe metody i techniki diagnozowania sytuacji wychowawczych i edukacyjnych [_W_1]
K_W05 [3/5] K_W08 [3/5] K_W11 [4/5]
ma wiedzę z zakresu diagnozy warunków rozwoju i edukacji dziecka z uwzględnieniem poziomu jego rozwoju indywidualnego (poziomu rozwoju biologicznego, intelektualnego i emocjonalnego – dzieci zdrowe, o nieharmonijnym rozwoju, także niepełnosprawne) ; zna zasady diagnozowania, reguły prawne i etyczne dotyczące ingerencji w rodzinę i sytuację dziecka oraz form pomocy pośredniej i bezpośredniej na poziomie profilaktycznym, interwencyjnym i terapeutycznym w szkole (także szkole specjalnej) i innych placówkach [_W_2]
K_W06 [3/5] K_W10 [3/5] K_W15 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów, ćwiczeń i znajomości literatury przedmiotu
_W_1 _W_2
praca indywidualna i grupowa na zajęciach [_w_2]
obserwowanie zachowania dzieci i łączenie tych obserwacji z nabytą wiedzą na temat emocjonalno-społecznych podstaw realizowania się w ważnych dla dziecka środowiskach opieki, wychowania i edukacji
_U_1 _U_2 _W_1 _W_2
projekt diagnozy środowiska i warunków życia dziecka [_w_3]
sprawdzenie projektu diagnozy warunków rozwoju i funkcjonowania dziecka w zależności od wieku i rodzaju instytucji (w rodzinie, przedszkolu, szkole oraz instytucjach opieki kompensacyjnej)
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład treści z zakresu podstaw diagnozowania środowiska społecznego i opiekuńczego z wykorzystaniem środków audiowizualnych
8
literatura uzupełniająca – praca z tekstem
18 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
analiza literatury z zakresu psychologii rozwojowej i społecznej oraz rozporządzeń dotyczących diagnozy w instytucjach; prezentacja projektu diagnozy i propozycji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
24
przygotowanie lektury do analizy; zebranie materiału i przedstawienie w grupach prezentacji
40 praca indywidualna i grupowa na zajęciach [_w_2] projekt diagnozy środowiska i warunków życia dziecka [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)