Aksjologiczne podstawy opieki i wychowania Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Aksjologiczne podstawy opieki i wychowania
Kod modułu: 12-PE-OP-N1-4APOW
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem modułu aksjologiczne podstawy opieki i wychowania jest zaznajomienie studentów z podstawową problematyką aksjologiczną oraz ukazanie, jak istotne jest wychowanie aksjologiczne w całym procesie socjalizacji człowieka. Treści programowe wykładów i ćwiczeń stanowią integralną całość tzn. w ramach ćwiczeń bądź omawiane są treści nie poruszane na wykładach( w formie praktycznych ćwiczeń „na wartościach”, analizowaniu problemów i wątpliwości aksjologicznych) , bądź analizowane są teksty ilustrujące treści wykładów. Celem zajęć jest wykształcenie umiejętności dostrzegania zagrożeń wynikających z eliminowania problemu wartości w wychowaniu.
Wymagania wstępne:
Zalecana realizacja modułu: wprowadzenie do filozofii
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie edukacji aksjologicznej, a także wykazuje aktywność i oznacza się wytrwałością w realizacji podjętych przez siebie na tej płaszczyźnie działań, potrafi bronić swoich moralnych wyborów [_K_1]
K_K03 [4/5] K_K05 [4/5] K_K08 [3/5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i swoich umiejętności, dąży do ciągłego dokształcania się; jest przekonany o potrzebie profesjonalnego i etycznego postępowania w kontaktach z innymi [_K_2]
K_K01 [3/5] K_K04 [4/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu aksjologii w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych w kontekście wartości oraz potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na ten temat , nie boi się zadawać pytań dotyczących wartości i wartościowania [_U_1]
K_U03 [3/5] K_U08 [3/5]
potrafi odnieść zdobytą z różnych źródeł wiedzę do konkretnych sytuacji aksjologicznych, potrafi zająć własne stanowisko i je uzasadnić w odniesieniu do sytuacji moralnie wątpliwej, niejednoznacznej; dostrzega i analizuje dylematy etyczne [_U_2]
K_U02 [4/5] K_U04 [3/5] K_U06 [3/5] K_U12 [4/5]
posiada elementarną wiedzę z dziedziny aksjologii i jej przedmiotu badań, zna wieloznaczność terminu „wartość” i posiada podstawową wiedzę na temat problemu istnienia wartości, zna wybrane typologie wartości i modele systemu postaw wobec wartości, zna podstawowe dylematy współczesności związane m.in. z takimi wartościami jak wolność, równość, sprawiedliwość [_W_1]
K_W02 [3/5] K_W03 [4/5] K_W04 [3/5]
zna miejsce wartości w procesie opieki i wychowania; wie jak ważne są aksjologiczne kompetencje nauczyciela w nauczaniu i wychowaniu (m.in. zna zasady stawiania pytań i przeprowadzania ćwiczeń w kontekście wartości), potrafi wyjaśnić problem konfliktu wartości w kontekście pracy pedagoga, potrafi rozróżnić właściwy konflikt wartości od braku wiedzy i kompetencji, wie jak ważny w wychowaniu jest autorytet [_W_2]
K_W08 [3/5]
posiada wiedzę na temat fachowej pracy pedagoga i pomocy w kontekście m.in. traumy związanej ze śmiercią, nieuleczalną chorobą, zna stanowiska dotyczące moralnych aspektów żywej przyrody; ma uporządkowaną wiedze na temat zasad i norm etycznych [_W_3]
K_W14 [4/5] K_W16 [3/5] K_W19 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
analiza wybranych tekstów i ich interpretacja powiązana z dyskusją [_w_1]
lektura wybranych tekstów z zakresu aksjologii i wychowania do wartości
_K_2 _U_2 _W_1
prezentacja własnego stanowiska nt. sytuacji aksjologicznie wątpliwej [_w_2]
sprawdzenie umiejętności samodzielnej, krytycznej analizy i umiejętności argumentacji
_K_1 _U_1 _W_2
kolokwium [_w_3]
sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości dotyczących aksjologicznych podstaw opieki i wychowania oraz znajomości omawianych w ramach ćwiczeń tekstów
_U_2 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
8
literatura uzupełniająca, praca samokształceniowa studenta
15 kolokwium [_w_3]
ćwiczenia [_fns_2]
praca z tekstem –kształcenie umiejętności stawiania pytań (metoda problemowa analiza tekstów z zastosowaniem pogadanki, zastosowanie mini wykładu uzupełniającego czy podsumowującego tematykę tekstu; analiza przypadków – samodzielna praca studenta nad konkretnymi przypadkami, w których mamy do czynienia z konfliktem wartości; praca grupowa i indywidualna z zastosowaniem konkretnych ćwiczeń i gier dydaktycznych związanych z tematyką wychowania do wartości – poznawanie konkretnych metod pracy
14
przygotowanie lektury do dyskusji; przygotowanie i analiza konkretnych przypadków, w których student spotkał się z problemem konfliktu wartości
23 analiza wybranych tekstów i ich interpretacja powiązana z dyskusją [_w_1] prezentacja własnego stanowiska nt. sytuacji aksjologicznie wątpliwej [_w_2] kolokwium [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)