Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Podstawy pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej
Kod modułu: 12-PE-OP-N1-2PPOW
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Treści: - Geneza pedagogiki opiekuńczej. Umiejscowienie pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk pedagogicznych i pokrewnych. - Wprowadzenie do kwestii rodziny i dziecka. - Regulacje prawne kwestii dziecka (międzynarodowe i w RP). -Podmioty działające na rzecz dzieci. - Sposoby rozwiązywania kwestii dziecka w Polsce. - Typy placówek opiekuńczo-wychowawczych, zasady ich działania, standardy usług świadczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. -Wybrane elementy pedagogiki opiekuńczej w zakresie opieki nad dzieckiem. Metody pracy prekursorów pedagogiki opiekuńczej.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest przygotowany do pracy w różnych instytucjach opiekuńczo-wychowawczych [_K_1]
K_K01 [4/5] K_K05 [4/5] K_K07 [3/5]
potrafi organizować pracę w zespole i pracować w zespole; dba o prawidłowe relacje interpersonalne [_K_2]
K_K03 [4/5] K_K08 [3/5]
ma umiejętność identyfikowania, analizowania i rozwiązywania problemów opiekuńczo-wychowawczych [_U_1]
K_U08 [4/5] K_U09 [3/5] K_U10 [3/5]
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę korzystając z różnych źródeł informacji [_U_2]
K_U01 [2/5] K_U02 [3/5] K_U04 [3/5]
ma wiedzę z zakresu ogólnych, jak i bardziej szczegółowych zagadnień dotyczących opieki nad dzieckiem [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W02 [3/5] K_W15 [4/5] K_W16 [3/5]
zna systemy opieki nad dzieckiem realizowane przez prekursorów pedagogiki opiekuńczej [_W_2]
K_W11 [3/5]
potrafi dokonać analizy najważniejszych zmian, jakie na przestrzeni ostatnich lat dokonały się na polu opieki nad dzieckiem zarówno w Polsce, jak i krajach Zachodu. [_W_3]
K_W09 [2/5] K_W10 [3/5] K_W14 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzający wiedzę z zakresu treści wykładów i ćwiczeń.
_W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie stopnia umiejętności nabytej wiedzy teoretycznej podczas dokonywania własnej oceny funkcjonujących systemów opieki nad dzieckiem w różnych okresach
_U_1 _W_2
projekt [_w_3]
- sprawdzenie czy student potrafi ocenić skutki sieroctwa i zaproponować rozwiązania mające na celu ograniczenie rozmiarów sieroctwa oraz wybrać najwłaściwszą drogę kompensacji sieroctwa naturalnego i społecznego. - sprawdzenie czy student potrafi zaproponowanie rozwiązania mające na celu niwelację zagrożeń dla podstawowych funkcji rodziny
_K_1 _K_2 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład z zakresu podstawowych treści programowych; wykorzystanie m.in. metody multimedialnej
15
praca z literaturą przedmiotu; zapoznanie się z aktami prawnymi dotyczącymi kwestii dzieci
5 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
prezentacja przygotowanego materiału – dyskusja; omówienie metod stosowanych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych w różnych okresach - metoda grupowa; metoda projektów
10
praca z literaturą – przygotowanie się do dyskusji; zebranie materiału, przygotowanie się do jego prezentacji w grupach; projekt dotyczący adaptacji i aktywizacji społecznej dzieci i młodzieży z domu dziecka
30 egzamin pisemny [_w_1] prezentacja [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)