Wprowadzenie do wiedzy o rodzinie Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Wprowadzenie do wiedzy o rodzinie
Kod modułu: 12-PE-OP-N1-6WWR
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot wprowadzenie do wiedzy o rodzinie ma na celu zapoznanie studentów z podstawową wiedzą z zakresu: historycznego kształtowania się modeli rodzin i sposobu funkcjonowania w nich, znaczenia rodziny dla społeczeństwa, czynników warunkujących zmiany w rodzinie, zmian w sposobie funkcjonowania współczesnej rodziny polskiej, czynników zagrażających rodzinie, funkcjonowania rodzin zastępczych i rodzinnych domów dziecka oraz sposobu prowadzenia badań nad rodziną. Istotne jest również wprowadzenie studentów w problematykę instytucjonalnego wsparcia rodziny. Zajęcia praktyczne mają na celu nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu badania struktury rodzin, rozpoznawania stylów wychowawczych oraz umiejętności prowadzenia dialogu w środowiskach zróżnicowanych społecznie i kulturowo.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu podstaw pedagogiki ogólnej, dydaktyki, socjologii (jeden z pierwszych przedmiotów specjalizacyjnych).
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów profilaktycznych, terapeutycznych zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie [_K_1]
K_K03 [3/5]
ma rozwinięte kompetencje międzykulturowe; cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych [_K_2]
K_K02 [3/5] K_K07 [3/5]
ma praktyczne umiejętności w zakresie planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych (w tym o charakterze profilaktycznym, terapeutycznym, socjopedagogicznym), komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; ma rozwinięte umiejętności w zakresie różnych form wypowiedzi, a w szczególności potrafi w sposób zwięzły i trafny wyrażać swoje myśli, sprawnie i skutecznie przemawiać, poprawnie konstruować teksty, prowadzić dyskusję, polemiki i negocjacje, autoprezentacje [_U_1]
K_U03 [3/5] K_U07 [3/5]
potrafi współpracować w relacjach międzyludzkich; potrafi włączać się w istniejące (lub tworzyć własne) projekty i programy profilaktyczne, terapeutyczne zarówno w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym; dokonuje refleksji nad nowymi możliwościami i kierunkami pracy i współpracy z dzieckiem, rodziną, człowiekiem z różnych powodów niesamodzielnym; [_U_2]
K_U09 [4/5] K_U11 [3/5] K_U14 [2/5]
ma podstawową wiedzę o opiece międzyludzkiej, wsparciu społecznym, wychowaniu w kontekście wzajemnego oddziaływania kultury i człowieka; ma elementarną wiedzę na temat środowiska społecznego i opiekuńczego; posiada wiedzę na temat historycznych i współczesnych dokonań w dziedzinie pracy opiekuńczo-wychowawczej (ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania współczesnych systemów wsparcia rodziny i opieki nad każdym dzieckiem, osobą starszą, jak również światowych trendów w tym zakresie); [_W_1]
K_W06 [3/5] K_W07 [3/5] K_W11 [3/5]
ma elementarną wiedzę o procesie socjalizacji i wychowania w przestrzeni wielokulturowej; zna problemy pracy wychowawców i funkcjonowania placówek opiekuńczo-wychowawczych [_W_2]
K_W09 [2/5] K_W15 [2/5]
zna elementarne zagadnienia z zakresu prowadzenia dyskusji, polemiki, negocjacji, autoprezentacji oraz posługiwania się językiem w sytuacjach publicznych [_W_3]
K_W08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści przedstawionych na wykładach oraz znajomości literatury uzupełniającej
_W_1 _W_2
projekt [_w_2]
sprawdzenie umiejętności pracy w grupie oraz prowadzenia działań w środowisku lokalnym; sprawdzenie czy student potrafi wykorzystywać wiedzę zdobywana w trakcie zajęć oraz samodzielnej pracy w praktyce
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_3]
sprawdzenie umiejętności pracy w grupie, praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej, przedstawiania i zanalizowania przygotowanego projektu, dokonania podsumowania
_K_2 _U_1 _U_2 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład wybranych podstawowych zagadnień z wykorzystaniem środków audiowizualnych
6
lektura uzupełniająca, praca z tekstem, analiza dokumentów, rozporządzeń i ustaw
29 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
analiza tekstów i indywidualnych przypadków; dyskusja; opracowanie projektu; prezentacja i omówienie uzyskanych wyników badań
6
lektura uzupełniająca; przygotowanie tematów do dyskusji; wykonanie grupowych projektów dotyczących instytucji wspierających rodzinę w środowisku lokalnym; przeprowadzenie badań; przygotowanie prezentacji
34 egzamin pisemny [_w_1] projekt [_w_2] prezentacja [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)