Pedagogika czasu wolnego Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Pedagogika czasu wolnego
Kod modułu: 12-PE-OP-N1-5PCW
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Realizacja zagadnień w ramach przedmiotu pedagogika czasu wolnego powinna umożliwić studentowi zdobycie wiedzy na temat podstawowych założeń i przedmiotu badań tej dyscypliny pedagogicznej. Zapoznając się z różnymi aspektami czasu wolnego (funkcjami, formami, ofertą jego zagospodarowania w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i instytucjach kulturalnych), a także specyfiką czasu wolnego osób w różnym wieku, odznaczających się odmiennymi potrzebami, jak i problemami (rozwojowymi, zdrowotnymi) oraz funkcjonujących w zróżnicowanych środowiskach wychowawczych student powinien sobie uświadomić potrzebę permanentnego wychowania społeczeństwa do wartościowego, zdrowego i kulturalnego zagospodarowania czasu wolnego. Przede wszystkim powinien mieć świadomość tego, jak istotne znaczenie w kreowaniu zajęć wolnoczasowych ma jego zaangażowanie osobiste oraz jego kreatywność. Ponadto zajęcia mają studenta przygotować praktycznie do umiejętnego zdiagnozowania potrzeb wolnoczasowych osób z najbliższego środowiska lokalnego oraz do umiejętnego poszukiwania atrakcyjnych rozwiązań w zakresie przygotowania zajęć różnorodnych i bogatych w treści kształcące, poznawcze, rozwijające wrażliwość oraz kształtujące osobowość wychowanka.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacja efektów kształcenia w zakresie teorii wychowania.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
dostrzega konieczność przygotowywania ofert racjonalnego zagospodarowania czasu wolnego biorąc pod uwagę potrzeby, możliwości a także deficyty rozwojowe, problemy i słabości dzieci, młodzieży i osób w podeszłym wieku [_K_1]
K_K02 [3/5] K_K04 [3/5]
wykazuje zaangażowanie i pomysłowość w przygotowanie zajęć bogatych w treści poznawcze i formy rekreacyjne; dokonuje samooceny własnych pomysłów i przedsięwzięć w zakresie organizacji czasu wolnego [_K_2]
K_K01 [3/5] K_K08 [2/5]
stosuje wiedzę z zakresu teorii i metodyki pracy wychowawczej do analizowania zagadnień związanych z racjonalnym zagospodarowaniem czasu wolnego jednostek i grup w naturalnych i instytucjonalnych środowiskach wychowawczych oraz do oceny sytuacji dydaktyczno-wychowawczych w różnego typu grupach zorganizowanych; formułuje trafne wypowiedzi podczas wyrażania swoich myśli i prezentacji [_U_1]
K_U02 [3/5] K_U06 [2/5] K_U07 [2/5] K_U14 [3/5]
tworzy narzędzie badawcze do diagnozy potrzeb wolnoczasowych osób w różnym wieku; opracowuje w grupie i przedstawia projekt (scenariusz) zajęć dydaktyczno-wychowawczych realizowanych w ramach czasu wolnego z dziećmi, młodzieżą, bądź osobami starszymi w różnego typu placówkach opiekuńczo – wychowawczych; uwzględniając różne źródła i możliwości (artystyczne, rozwojowe, zdrowotne) podopiecznych oraz kontakt z przedstawicielami różnych kategorii odmienności dokonuje doboru technik, metod wychowawczych, metod kształcenia i form organizacyjnych do realizacji działań w czasie wolnym [_U_2]
K_U03 [3/5] K_U04 [4/5] K_U11 [3/5] K_U13 [3/5]
prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą miejsca i znaczenia pedagogiki czasu wolnego wśród innych dyscyplin pedagogicznych; określa przedmiot badań i główne założenia pedagogiki czasu wolnego; opisuje istotę czasu wolnego – identyfikuje i wyjaśnia terminy związane z czasem wolnym, określa jego funkcje i podstawowe formy oraz tłumaczy znaczenie wychowawcze, zdrowotne i kulturotwórcze czasu wolnego [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W02 [4/5]
prezentuje wiedzę o podstawowych prawidłowościach w organizacji i prowadzeniu zajęć w czasie wolnym – zasady, metody kształcenia w czasie wolnym, metody wychowania do czasu wolnego, techniki, formy organizacji pracy podczas zajęć; uzasadnia konieczność różnicowania przebiegu i doboru form zajęć wolnoczasowych w zależności od stadium rozwojowego jednostki, rodzaju i stopnia niepełnosprawności, uwarunkowań społeczno-kulturowych; określa specyfikę i strukturę zajęć w czasie wolnym biorąc pod uwagę naturalne i instytucjonalne środowiska wychowawcze; wskazuje na przejawy niewłaściwego zagospodarowania czasu wolnego i przedstawia możliwości minimalizacji ich zagrożeń dla wychowanka [_W_2]
K_W05 [3/5] K_W07 [3/5] K_W09 [3/5] K_W13 [2/5] K_W17 [3/5]
wykazuje wiedze na temat wychowawcy do czasu wolnego – przedstawia cechy jego osobowości, uzasadnia konieczność posiadania wiedzy z zakresu teorii i metodyki pracy wychowawczej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, określa metody i zasady diagnozy potrzeb jednostek i grup w zakresie zagospodarowania ich czasu wolnego; przedstawia utrudnienia w pracy wychowawcy do czasu wolnego [_W_3]
K_W12 [3/5] K_W15 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
test pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia opanowania i analizowania treści prezentowanych na wykładzie i omawianych na ćwiczeniach w oparciu o literaturę uzupełniającą
_U_1 _W_1 _W_2 _W_3
prezentacja [_w_2]
sprawdzenie znajomości metod i zasad przeprowadzenia diagnozy potrzeb wolnoczasowych osób w różnym wieku oraz umiejętności ich zastosowania w konstrukcji konkretnego narzędzia badawczego
_K_2 _U_2 _W_3
projekt [_w_3]
sprawdzenie wiedzy z zakresu organizacji zajęć w czasie wolnym oraz umiejętności doboru optymalnych – ze względu na oczekiwania i możliwości różnych uczestników zajęć – zasad, form organizacyjnych, metod i technik w celu przygotowania (we współpracy) ciekawych, twórczych i wartościowych propozycji dydaktyczno-wychowawczych oraz umiejętności omówienia, zademonstrowania i oceny swego projektu zajęć
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład podstawowych treści z zastosowaniem prezentacji multimedialnej
6
literatura uzupełniająca – praca z tekstem
20 test pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
metoda projektów metoda symulacyjna, metoda problemowa prezentacja – omówienie przygotowanego narzędzia badawczego praca z tekstem – analiza i dyskusja dydaktyczna.
6
zaplanowanie i opracowanie w grupie projektu w formie scenariusza zajęć wolnoczasowych dla konkretnej grupy wiekowej i społecznej; przygotowanie w grupie narzędzia do diagnozy potrzeb wolnoczasowych w oparciu o literaturę metodologiczną; przygotowanie literatury do omówienia
28 prezentacja [_w_2] projekt [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)