Problemy społeczne i zawodowe informatyków Kierunek studiów: Informatyka
Kod programu: 08-N1INI12.2014

Nazwa modułu: Problemy społeczne i zawodowe informatyków
Kod modułu: 08-IO1N-13-PSiZI
Kod programu: 08-N1INI12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
W społeczeństwie informatycznym istotnym staje się dostrzeganie i docenianie społecznego kontekstu informatyki i związanego z nią ryzyka oraz oceny sytuacji, jaka pojawia się w życiu zawodowym informatyka, zarówno pod względem prawnym, jak i etycznym. Dotyczy to przede wszystkim odpowiedzialności zawodowej i etycznej. Wykłady i ćwiczenia mają na celu podnieść i poruszyć te właśnie aspekty związane z informatyką i informatyzacją. Przegląd podstawowych zagadnień etycznych, prawnych i ekonomicznych związanych z wykonywaniem zawodu informatyka w społeczeństwie informacyjnym (globalnym).
Wymagania wstępne:
Umiejętne łączenie wiedzy z kilku przedmiotów prowadzonych na kierunku Informatyka inżynierska. Wiedza ogólna z podstaw informatyki, filozofii, zachowań psychologicznych i nauki o komunikacji społecznej. Wykorzystywanie podstawowych narzędzi informatycznych – Pakiet MS Office, wyszukiwanie komputerowe w Internecie oraz bibliograficznych bazach danych.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
rozróżnia problemy i zagadnienia prawne dotyczące ochrony prawnej własności intelektualnej, prawa autorskiego, patentów, ochrony danych osobowych, programów komputerowych, ochrony prywatności [PSiZI-K_7]
K_1_A_I_K01 [2/5] K_1_A_I_K03 [2/5] K_1_A_I_K04 [2/5] K_1_A_I_K02 [2/5] K_1_A_I_K05 [2/5]
formułuje istotne sposoby poszukiwania pracy, opracowania aplikacji, pisania testów wstępnych, zawodowych i psychologicznych [PSiZI-K_8]
K_1_A_I_K01 [2/5] K_1_A_I_K03 [2/5] K_1_A_I_K04 [2/5] K_1_A_I_K06 [2/5] K_1_A_I_K02 [2/5] K_1_A_I_K05 [2/5]
uzasadnia wybrane zjawiska dotyczące społeczeństwa informacyjnego, planów informatyzacji, wdrażania informatyki i nowych technologii. [PSiZI-K_9]
K_1_A_I_K01 [2/5] K_1_A_I_K03 [2/5] K_1_A_I_K04 [2/5] K_1_A_I_K06 [2/5] K_1_A_I_K02 [2/5] K_1_A_I_K05 [2/5]
wartościuje Internet, sieci komputerowe, język i komunikacje w Internecie, usługi internetowe na odległość i tym podobne w kontekście społecznym, związanym z rozpowszechnianie nielegalnych treści i wynikających zagrożeniach [PSiZI-U_4]
K_1_A_I_U01 [2/5] K_1_A_I_U02 [2/5] K_1_A_I_U04 [2/5] K_1_A_I_U05 [2/5]
identyfikuje uzależnienia od komputera i Internetu oraz potrzebę stosowania ergonomii i bezpieczeństwa pracy z komputerem [PSiZI-U_5]
K_1_A_I_U04 [2/5] K_1_A_I_U05 [2/5] K_1_A_I_U11 [2/5] K_1_A_I_U14 [2/5] K_1_A_I_U10 [2/5] K_1_A_I_U12 [2/5]
analizuje podstawowe zasady informatyzacji, ryzyko i odpowiedzialność przedsięwzięć informatycznych, problemy komunikacji, interdyscyplinarność projektów informatycznych, efektywność i niezawodność, wdrożenie systemów informatycznych [PSiZI-U_6]
K_1_A_I_U04 [2/5] K_1_A_I_U05 [2/5] K_1_A_I_U14 [2/5] K_1_A_I_U10 [2/5] K_1_A_I_U12 [2/5]
przywołuje fascynujący świat informatyki i jego historię – istotne wydarzenia i daty w historii komputerów, języków programowania i Internetu [PSiZI-W_1]
K_1_A_I_W12 [2/5] K_1_A_I_W24 [2/5]
rozpoznaje eksplozję nadmiaru informacji i społeczeństwo informacyjne oraz społeczny kontekst informatyki i zawodu informatyka, kulturę informatyczną i jej wpływ na społeczeństwo oraz konieczności ustawicznego samokształcenia się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych [PSiZI-W_2]
K_1_A_I_W12 [2/5] K_1_A_I_W22 [2/5] K_1_A_I_W25 [2/5] K_1_A_I_W27 [2/5] K_1_A_I_W24 [2/5] K_1_A_I_W26 [2/5]
interpretuje ryzyko i odpowiedzialność związane z systemami informatycznymi, programami komputerowymi i systemami informatycznymi oraz atakami komputerowymi i wyłudzeniami informacji [PSiZI-W_3]
K_1_A_I_W12 [2/5] K_1_A_I_W22 [2/5] K_1_A_I_W25 [2/5] K_1_A_I_W24 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium pisemne [PSiZI_w_1]
W ramach modułu zostaną przeprowadzone dwa kolokwia sprawdzające omawiane zagadnienia związane z zawodem i działalnością informatyków – w połowie semestru i pod koniec, zgodnie z efektami kształcenia.
PSiZI-W_1 PSiZI-W_2 PSiZI-W_3
pokaz [PSiZI_w_2]
W ramach modułu zostanie zademonstrowany przez poszczególnych studentów wybrany przez nich problem, z umiejętnym kierowaniem uwagi na istotne cechy związane ze społecznymi i zawodowymi problemami informatyków.
PSiZI-K_7 PSiZI-K_8 PSiZI-K_9 PSiZI-U_4 PSiZI-U_5 PSiZI-U_6 PSiZI-W_1 PSiZI-W_2 PSiZI-W_3
metoda problemowa [PSiZI_w_3]
Zainicjowanie sytuacji problemowej związanej z zawodem informatyka, formułowanie problemu, tworzenie hipotez, omawianie sposobów ich weryfikacji, podsumowanie wyników i ocena trafności, w szczególności w odniesieniu do społecznej i zawodowej kondycji informatyków.
PSiZI-U_4 PSiZI-U_5 PSiZI-U_6
burza mózgów [PSiZI_w_4]
Wykonanie zadania polegającego na rozwiązaniu wskazanego problemu zawodowego lub społecznego informatyków, w grupach 3-4 osobowych w ramach giełdy pomysłów
PSiZI-U_4 PSiZI-U_5 PSiZI-U_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PSiZI_fs_1]
Wykład prowadzący do zrozumienia najważniejszych zagadnień modułu, związanych z wybranymi problemami społecznymi i zawodowymi informatyków, w dobie społeczeństwa informacyjnego,, ogromem informacji i jej przetwarzaniem, zagrożeniami płynącymi z użytkowania Internetu, przestępstw komputerowych, relacji międzyludzkich.
15
Praca, ze wskazaną literaturą przedmiotu i zagadnieniami omawianymi podczas zajęć obejmująca samodzielne przyswojenie wiedzy.
10
laboratorium [PSiZI_fs_2]
W laboratorium studenci we współpracy z prowadzącym, wykorzystując różne źródła informacji i metody pracy – Internet, studium przypadku i przykładu, metodę problemową, metoda stolików eksperckich oraz dyskusji-debaty panelowej czy oxfordzkiej analizują problemy zawodu informatyków.
15
Student zobowiązany jest do przygotowania się z wiedzy teoretycznej na podstawie wykładów, materiałów zaproponowanych przez prowadzącego lub innych źródeł, tak by uczestniczyć w metodzie problemowej podczas zajęć lub w burzy mózgów. Opracowanie przez studenta referatu i pokazu oraz jego eksponowanie przed audytorium grupy. Studenci oddają eseje w postaci papierowej i elektronicznej oraz przedstawione prezentacje w postaci elektronicznej.
20 kolokwium pisemne [PSiZI_w_1] pokaz [PSiZI_w_2] metoda problemowa [PSiZI_w_3] burza mózgów [PSiZI_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)