Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III. Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 06-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III.
Kod modułu: EW_MEP1_
Kod programu: 06-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł metodyka edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z zakresu edukacji plastycznej dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem przygotowanie studentów do działalności artystycznej i pedagogicznej poprzez: dostarczenie wiedzy i kształtowanie umiejętności z zakresu edukacji artystycznej pozwalające na prawidłową interpretację merytoryczną podstawowych haseł programu wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego realizowanego w klasach I-III w zakresie edukacji plastycznej (opanowanie dydaktycznych i psychologicznych podstaw systemu pracy nauczyciela z uczniami w zakresie edukacji artystycznej oraz nabycie umiejętności planowania, organizacji i wykorzystania warunków pracy przez nauczyciela-wychowawcę). Efekty kształcenia modułu powiązane są zarówno z ćwiczeniową, jak i wykładową formą kształcenia
Wymagania wstępne:
Podstawowe umiejętności plastyczne i elementarna wiedza z zakresu sztuk plastycznych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę z zakresu dydaktycznych podstaw systemu pracy nauczyciela z uczniami w młodszym wieku szkolnym i dziećmi w wieku przedszkolnym w zakresie edukacji plastycznej; [EW_MEP1_1]
K_W16 [4/5]
Posiada umiejętność wykorzystywania ogólnych wiadomości z zakresu kształcenia i wychowania przez plastykę do interpretacji merytorycznej podstawowych haseł programu wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego realizowanego w klasach I-III; [EW_MEP1_2]
K_U09 [4/5]
Potrafi planować i organizować sytuacje dydaktyczno-wychowawcze w zakresie edukacji plastycznej na poziomie wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego realizowanego w klasach I-III; projektować i wdraża działania animacyjne służące aktywnemu i twórczemu uczestnictwu w życiu kulturalnym [EW_MEP1_3]
K_U10 [4/5]
Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych [EW_MEP1_4]
K_K03 [4/5]
Posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w procesie edukacji plastycznej w przedszkolu i klasach I-III [EWN_MEP1_1]
KN_W10 [4/5]
Potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki kształcenia plastycznego w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych [EWN_MEP1_2]
KN_U03 [4/5]
Potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych w zakresie edukacji plastycznej [EWN_MEP1_3]
KN_U08 [4/5]
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne [EWN_MEP1_4]
KN_K06 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [EW_MEP1_w_1]
Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów
EW_MEP1_1 EWN_MEP1_1
Projekt indywidualny [EW_MEP1_w_2]
Przygotowanie indywidualnych projektów w postaci scenariuszy zajęć plastycznych realizowanych na poziomie kształcenia wczesnoszkolnego i wychowania przedszkolnego
EW_MEP1_2 EW_MEP1_3 EW_MEP1_4 EWN_MEP1_2 EWN_MEP1_3 EWN_MEP1_4
Prace praktyczno-metodyczne [EW_MEP1_w_3]
Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy stosowanych w edukacji plastycznej na poziomie kształcenia wczesnoszkolnego i wychowania przedszkolnego
EW_MEP1_2 EW_MEP1_3 EW_MEP1_4 EWN_MEP1_2 EWN_MEP1_3 EWN_MEP1_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [EW_MEP1_fs_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
15
Student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą oraz przygotowuje się do kolokwium zaliczeniowego.
15 Kolokwium [EW_MEP1_w_1]
ćwiczenia [EW_MEP1_fs_2]
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych
15
Student tworzy warsztat pracy nauczyciela- wychowawcy w postaci analizowanych w grupie protokołów projektów scenariuszy zajęć dydaktycznych tworzonych w oparciu o model metodyczny strategii projektowania dziecięcej działalności plastycznej opartej na rozumieniu, interpretacji i tworzeniu przekazów wizualnych; gromadzi pomoce do zajęć edukacyjnych, przygotowuje pracę zaliczeniową w postaci projektu indywidualnego
15 Projekt indywidualny [EW_MEP1_w_2] Prace praktyczno-metodyczne [EW_MEP1_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)