Komunikacja codzienna w edukacji Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Komunikacja codzienna w edukacji
Kod modułu: 12-PE-OP-N1-1KC
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot komunikacja codzienna w edukacji obejmuje: opis edukacyjnej płaszczyzny komunikacji, charakterystykę ról społecznych uczestników komunikacji, a także wybrane terytorialne i środowiskowe właściwości języka w kontekście (nie)powodzeń edukacyjnych. Prezentuje: akty mowy dominujące w edukacji, a także istotne kody współwystępujące w procesie komunikacji bezpośredniej (wokalika, kinezyka, haptyka i inne). Przedmiot koncentruje się na analizie parametrów kompetencji komunikacyjnej w mowie i w piśmie. W jego zakres włączone jest również poznanie i utrwalenie wiadomości o zasadniczych funkcjach języka (impresywnej, ekspresywnej, fatycznej) i tekstów (społecznej, kumulatywnej, komunikacyjnej). Celem komunikacji codziennej w edukacji jest również wskazanie pułapek niekontrolowanego ulegania wpływom mediów.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
opanował kompetencje językowe i komunikacyjne potrzebne w dyskursie edukacyjnym; rozpoznaje i weryfikuje niebezpieczne dla procesu komunikacji stereotypy społeczne [_K_1]
K_K01 [4/5]
rozpoznaje przejawy agresji językowej; praktykuje etykietalne zachowania językowe oraz społecznie akceptowane rytuały [_K_2]
K_K04 [4/5] K_K07 [3/5]
opanował sztukę przemawiania na forum publicznym (sztukę autoprezentacji); prezentuje właściwości komunikacji ustnej, pisanej i za pośrednictwem neośrodków [_U_1]
K_U04 [3/5] K_U06 [4/5]
prezentuje własne pomysły, przemyślenia, podpierając się argumentacją zaczerpniętą z różnych źródeł komunikacyjno-językowych [_U_2]
K_U03 [3/5] K_U08 [3/5]
prezentuje własne pomysły, przemyślenia, podpierając się argumentacją zaczerpniętą z różnych źródeł komunikacyjno-językowych [_U_3]
K_U07 [4/5] K_U13 [4/5]
zna strukturę edukacyjnego procesu komunikacyjnego, zna podstawowe werbalne i niewerbalne składniki procesu komunikacji oraz adekwatne funkcje języka i tekstów; rozpoznaje terytorialne i środowiskowe odmiany językowe [_W_1]
K_W08 [4/5]
zna rozwojowe i osobowościowe uwarunkowania procesu komunikacji interpersonalnej [_W_2]
K_W05 [3/5]
rozpoznaje kod ograniczony i kod rozwinięty; zna poznawcze i emocjonalne składniki stereotypów jako składników językowego obrazu świata uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej [_W_3]
K_W15 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści realizowanych w formie wykładowej i ćwiczeniowej
_W_1 _W_2 _W_3
prezentacja grupowa [_w_2]
sprawdzenie stopnia wykorzystania wiadomości przedmiotowych oraz umiejętności pracy w zespole podczas redagowania wybranego zagadnienia szczegółowego i w trakcie jego prezentacji
_K_1 _U_1 _U_2
prezentacja [_w_3]
sprawdzenie umiejętności doboru, analizy i interpretacji lektury własnej oraz umiejętności komunikacyjnych podczas realizacji prezentacji
_K_2 _U_2 _U_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
prezentacja wybranych zagadnień teoretycznych (np. język, komunikacja, akt mowy, uczestnicy procesu komunikacji); wykorzystanie w tym celu środków audiowizualnych
5
lektura uzupełniająca, analiza wybranych tekstów jako dopełnienie i rozszerzenie treści wykładowych
25 kolokwium [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
przedstawienie przez studentów efektów pracy grupowej w formie prezentacji; analiza i interpretacja wybranych zagadnień (np. rozpoznawanie aktów mowy, funkcji językowych); dyskusja dotycząca analizy sytuacji komunikacyjnych w kontekście wybranych lektur
10
zgromadzenie, opracowanie i zredagowanie prezentacji grupowej; przygotowanie tekstów przeznaczonych do analizy i interpretacji wybranych zjawisk komunikacyjno-językowych; przygotowanie lektur do dyskusji
30 kolokwium [_w_1] prezentacja grupowa [_w_2] prezentacja [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)