Podstawy filozofii I Kierunek studiów: Doradztwo filozoficzne i coaching
Kod programu: 05-N1DF12.2014

Nazwa modułu: Podstawy filozofii I
Kod modułu: DFC_m13
Kod programu: 05-N1DF12.2014
Semestr: semestr zimowy 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 8
Opis:
Moduł PODSTAWY FILOZOFII I przedstawia w aspekcie historycznym i systematycznym tematykę filozofii starożytnej, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień metafizycznych, ontologicznych i teoriopoznawczych. Ma na celu zaprezentowanie klasycznych stanowisk filozoficznych, zapoznanie studentów z podstawową terminologią filozoficzną, tekstami głównych przedstawicieli tych epok, a także kwestią znaczenia refleksji filozoficznej dla powstania nauk. Służy wykształceniu umiejętności krytycznego myślenia, ze szczególnym naciskiem na umiejętność uzasadniania określonego stanowiska oraz dostrzegania założeń szczegółowych problemów w postaci całościowej wizji bytu i struktury poznania. Ma wyrabiać umiejętność dokonywania wieloaspektowej analizy problemu, pogłębiać świadomość historycznego charakteru namysłu filozoficznego i wskazywać kontekst rozumienia współczesnej kultury.
Wymagania wstępne:
Przedmiot przewidziany na I. semestr studiów wymaga wiedzy ze szkoły średniej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury [DFC_m 13_1]
K_W01 [5/5]
zna podstawową terminologię filozoficzną oraz z dziedziny nauk społecznych w języku polskim [DFC_m 13_2]
K_W03 [5/5]
zna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi, a także ma elementarną wiedzę o miejscu filozofii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi [DFC_m 13_3]
K_W06 [5/5]
zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism [DFC_m 13 _4]
K_W07 [5/5]
zna metody interpretacji tekstu filozoficznego [DFC_m 13 _5]
K_W19 [5/5]
posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów [DFC_m 13_6]
K_U04 [5/5]
jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów [DFC_m 13_7]
K_K05 [5/5]
ma świadomość znaczenia refleksji filozoficznej w dziejach kultury europejskiej oraz dla kształtowania się więzi społecznych [DFC_m 13_8]
K_K08 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [DFC_m13_w_1]
Egzamin ustny obejmujący zagadnienia przedstawione na wykładach oraz samodzielnie opracowane przez studentów na podstawie lektury uzupełniającej. Egzamin sprawdza umiejętności porównawczego i analitycznego myślenia, a także umiejętność argumentacji. Pytania dotyczą starożytnych i średniowiecznych stanowisk filozoficznych, głównych problemów w zakresie podstawowych dyscyplin filozoficznych, historycznych zmian w pojmowaniu człowieka i jego relacji do świata.
DFC_m 13_1 DFC_m 13_2 DFC_m 13_3 DFC_m 13 _4 DFC_m 13_6 DFC_m 13_8
Zaliczenie [DFC_m13_w_2]
Zaliczenie w oparciu o aktywny udział studentów w zajęciach oraz wykazanie się znajomością literatury źródłowej oraz wybranych pozycji literatury pomocniczej.
DFC_m 13 _4 DFC_m 13 _5 DFC_m 13_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [DFC_m 13_fs_1]
wykład z elementami dyskusji
30
lektura uzupełniająca
20 Egzamin [DFC_m13_w_1]
ćwiczenia [DFC_m 13 _fs_2]
ćwiczenia polegające na krytycznej analizie tekstów źródłowych, omawianiu i formułowaniu stanowisk interpretacyjnych oraz dyskusji
45
lektura uzupełniająca obejmująca teksty źródłowe do analizy na zajęciach oraz wybrane opracowania monograficzne
105 Zaliczenie [DFC_m13_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)