SPZ_M10_Metody poprawy jakości życia w cyklu życia Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-NMPS19.2021

Nazwa modułu: SPZ_M10_Metody poprawy jakości życia w cyklu życia
Kod modułu: 06-PS-NM-285
Kod programu: W3-NMPS19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł: Metody poprawy jakości życia w cyklu życia stanowi 10 moduł ścieżki specjalizacyjnej psychologia zdrowia i jakości życia i realizowany jest w bloku promocja-profilaktyka-korekcja. W ramach zajęć zostaną omówione wybrane metody poprawy jakości życia w różnych okresach życia człowieka ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu sytuacyjnego. Zajęcia realizowane głównie w formie warsztatowej pozwalają studentowi na praktyczne ćwiczenia w zakresie: realizowania wybranych metod poprawy jakości życia (np. zmiana zachowań zdrowotnych, psychoedukacja zdrowotna), konstruowania programów promocji zdrowia i prewencji zaburzeń, dokonywania i uzasadniania wyboru określonego modelu teoretycznego wykorzystanego do realizacji programu a także określenia sposobu jego ewaluacji.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę na temat wybranych metod poprawy jakości życia np. (zmiana zachowań zdrowotnych, psychoedukacja zdrowotna) w różnych okresach życia człowieka z uwzględnieniem kontekstu sytuacyjnego (np. zdrowie, choroba). [06-PS-NM-285_01]
PS_W21 [4/5]
Student wykazuje się znajomością obowiązujących modeli teoretycznych wykorzystywanych w promocji zdrowia oraz prewencji zaburzeń w różnych kontekstach środowiskowych. [06-PS-NM-285_02]
PS_W22 [4/5]
Student zna podstawy konstruowania programów promocji zdrowia i prewencji zaburzeń. [06-PS-NM-285_03]
PS_W25 [5/5]
Student potrafi zidentyfikować wybrane metody niezbędne do poprawy poczucia jakości życia człowieka zdrowego i chorego w różnych okresach jego życia z uwzględnieniem kontekstu środowiskowego, student potrafi zaplanować i uzasadnić wybór danej metody poprawy jakości życia w konkretnej sytuacji w odniesieniu do konkretnej osoby. [06-PS-NM-285_04]
PS_U08 [4/5]
Student potrafi wybrać i zidentyfikować model teoretyczny, w oparciu o który realizowany będzie program promocji zdrowia lub prewencji zaburzeń, student w sposób krytyczny ocenia przydatność wykorzystania danego programu promocji zdrowia/prewencji zaburzeń w określonym kontekście środowiskowym. [06-PS-NM-285_05]
PS_U05 [4/5]
Student potrafi samodzielnie konstruować i dokonać ewaluacji prostych programów promocji i prewencji w odniesieniu do problemów właściwych dla psychologii zdrowia oraz posiada kompetencje w zakresie monitorowania i opiniowania działań promocyjnych oraz prewencyjnych, student potrafi w sposób krytyczny odnieść założenia leżące u podstaw programów promocyjnych i prewencyjnych do sposobu ich realizacji ze szczególnym uwzględnieniem barier w realizacji tego typu przedsięwzięć. [06-PS-NM-285_06]
PS_U07 [5/5]
Student wykazuje wrażliwość i intuicję diagnostyczną związaną z wyborem danej metody pracy z pacjentem uwzględniając specyfikę problemu, potrzeby pacjenta i kontekst środowiskowy, student przy wyborze metody kieruje się standardami etycznymi i pozostaje etycznie wrażliwy na pojawiające się problemy w trakcie jej realizacji. [06-PS-NM-285_07]
PS_K06 [3/5]
Student ma świadomość złożoności problemów pojawiających się przy wyborze i realizacji wybranych metod poprawy jakości życia w różnych okresach życia człowieka oraz w sytuacji zdrowia i choroby, student wykazuje otwartość na wiedzę interdyscyplinarną i współpracę z innymi specjalistami przy konstruowaniu i ewaluacji programów promocyjnych i prewencyjnych. [06-PS-NM-285_08]
PS_K10 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test wiadomości [06-PS-NM-285_w_1]
Test składający się z pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru pozwoli na sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie posiadanej przez studenta wiedzy dotyczącej: 1. wybranych metod poprawy jakości życia; 2. obowiązujących modeli teoretycznych wykorzystywanych w promocji zdrowia oraz prewencji zaburzeń; 3. podstaw konstruowania programów promocji zdrowia i prewencji zaburzeń.
06-PS-NM-285_01 06-PS-NM-285_02 06-PS-NM-285_03
Ocena udziału w zajęciach warsztatowych i dysjach grupowwych [06-PS-NM-285_w_2]
Analiza wybranych metod poprawy jakości życia. Analiza wybranych programów promocyjnych i prewencyjnych. Elementy dramy – ćwiczenia praktyczne. Zajęcia warsztatowe i dyskusja w grupie pozwolą na sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie posiadanych przez studenta umiejętności dotyczących: 1. krytycznej analizy wybranych metod poprawy jakości życia w odniesieniu do określonej sytuacji danej jednostki; 2. krytycznej analizy wybranych programów promocyjnych i prewencyjnych; 3. konstruowania programów promocyjnych i prewencyjnych w oparciu o wybrany model teoretyczny oraz umiejętności ich ewaluacji.
06-PS-NM-285_04 06-PS-NM-285_05 06-PS-NM-285_06
Ocena treningu kompetencji społecznych na podstawie obserwacji i udziału w dyskusjach grupowych [06-PS-NM-285_w_3]
Elementy treningu kompetencji społecznych. Indywidualne prezentacje studentów. Dyskusja w grupie i obserwacja pozwolą na sprawdzenie efektów kształcenia w zakresie posiadanych przez studenta kompetencji społecznych przejawiających się w: 1. umiejętności uzasadnienia wyboru określonej metody poprawiającej jakość życia w odniesieniu do konkretnej osoby; 2. umiejętności zaplanowania i opracowania programu promocyjnego i prewencyjnego w zespole interdyscyplinarnym.
06-PS-NM-285_07 06-PS-NM-285_08
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [06-PS-NM-285_fns_1]
Zajęcia warsztatowe (18 godzin). Dyskusja w grupie (6 godzin). Analiza przypadku z literatury (6 godzin).
30
Literatura uzupełniająca (32 godziny). Opracowanie wybranych zagadnień (24 godziny). Przygotowanie elementów zajęć warsztatowych (20 godzin).
76 Test wiadomości [06-PS-NM-285_w_1] Ocena udziału w zajęciach warsztatowych i dysjach grupowwych [06-PS-NM-285_w_2] Ocena treningu kompetencji społecznych na podstawie obserwacji i udziału w dyskusjach grupowych [06-PS-NM-285_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)