SPZ_M01_Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń społeczności Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-NMPS19.2021

Nazwa modułu: SPZ_M01_Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń społeczności
Kod modułu: 06-PS-NM-205
Kod programu: W3-NMPS19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Człowiek wobec wyzwań i zagrożeń współczesności stanowi 1moduł ścieżki specjalizacyjnej psychologia zdrowia i jakości życia i realizowany jest w bloku zastosowania psychologii zdrowia. Zajęcia mają za zadanie rozwijanie , opartych na rzetelnej wiedzy naukowej z zakresu nauk społecznych, kompetencji wspierania osób w wyborze optymalnych sposobów egzystencji. Akcent położony jest na konieczność zapoznania się ze współzmiennością procesów skali makro i mikro przy próbie diagnozowania i proponowania wsparcia jednostkowego rozwoju. Stąd założenie, że student poznaje teoretyczne sposoby łączenia określonych zjawisk psychicznych z konkretnymi uwarunkowaniami kulturowo-cywilizacyjnymi, a to umożliwia mu (jest warunkiem koniecznym) dalszego kształcenia się w zakresie zawodowej specjalizacji. Koncentrując się na zagadnieniach ważnych z psychospołecznego punktu widzenia, obecnych w naukowym i/lub potocznym dyskursie, zajęcia mają pomóc w rozumieniu jednostkowych zdarzeń, przeżyć, jako integralnych aspektów funkcjonowania umysłu w określonym (tu: tzw. późno nowoczesnym) środowisku adaptacyjnym. Mając wiedzę o źródłach, mechanizmach i (realnych czy potencjalnych) konsekwencjach kwalifikacji określonych zjawisk jako wyzwań/ zagrożeń i ćwicząc umiejętność twórczego korzystania z niej, student powinien być w stanie stworzyć zarys idei interwencji o charakterze psychologicznym, optymalnej dla danych warunków kulturowo-cywilizacyjnych. Tym samym zyskuje wstępne przygotowanie do uczestniczenia w przedsięwzięciach (badawczych, profilaktycznych, pomocowych) zorientowanych na dbałość o jakość życia.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna główne koncepcje nauk społecznych, opisujące charakter współczesnego świata i przyswoił pojęcia, za pomocą których wzmiankowane koncepcje opisują rzeczywistość. [06-PS-NM-205_01]
PS_W21 [3/5]
Student dostrzega i opisuje charakter kulturowego paradygmatu kształtowania mentalności w kontekście zmienności ; zna teoretyczne sposoby wywodzenia określonych zjawisk psychicznych z konkretnych uwarunkowań zewnętrznych. [06-PS-NM-205_02]
PS_W23 [3/5]
Student identyfikuje czynniki odpowiedzialne za kategoryzację doświadczenia jako wyzwania vs zagrożenia i wskazuje postulowane teoretycznie sposoby oddziaływań podnoszących jakość życia człowieka. [06-PS-NM-205_03]
PS_W25 [2/5]
Student potrafi przeanalizować omawiany fenomen psychiczny z uwzględnieniem wpływu specyficznych warunków jego powstawania; czytelnie wskazuje argumenty na rzecz konieczności wielopoziomowego diagnozowania problemów psychicznych. [06-PS-NM-205_04]
PS_U03 [2/5]
Student podejmuje próby samodzielnego przewidywania psychicznych konsekwencji różnych form adaptacji do „wymogów” współczesności; podejmuje trud wychodzenia poza dominujący paradygmat w kwestii podnoszenia jakości życia i rozumienia jego sensu. [06-PS-NM-205_05]
PS_U08 [3/5]
Student umie zidentyfikować możliwe i zasadne dla interwencji pomocowej (profilaktycznej/terapeutycznej) obszary, jest w stanie wydedukować ogólną ideę optymalnej dla danych warunków interwencji, umie korzystać z posiadanej wiedzy pod kątem zapotrzebowań praktyki społecznej. [06-PS-NM-205_06]
PS_U05 [2/5] PS_K09 [2/5]
Student wykazuje poszanowanie dla odmiennych wyborów osób wspieranych w zakresie poziomu i obszaru realizacji wsparcia z jednoczesnym uzasadnieniem własnego stanowiska. [06-PS-NM-205_07]
PS_K02 [1/5]
Ma odwagę wskazania przewidywanych, na podstawie posiadanej wiedzy, negatywnych skutków proponowanych programów wspierania. [06-PS-NM-205_08]
PS_K11 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test [06-PS-NM-205_w_1]
1. pytania zamknięte jednokrotnego wyboru 2. pytania zamknięte wielokrotnego wyboru 3. pytania otwarte
06-PS-NM-205_01 06-PS-NM-205_02 06-PS-NM-205_03
Pisemna analiza zadanego tematu [06-PS-NM-205_w_2]
Student opracowuje uzgodnione z prowadzącym zjawisko psychologiczne, dokonując pisemnego opracowania jego genezy oraz możliwych i zasadnych sposobów psychologicznego oddziaływania w jego obliczu. Prezentuje posiadane informacje, wkomponowanie ich w szerszy kontekst wiedzowy oraz twórcze sposoby korzystania z nich.
06-PS-NM-205_04 06-PS-NM-205_05 06-PS-NM-205_06
Ocena ilości i jakości wypowiedzi w trakcie dyskusji [06-PS-NM-205_w_3]
Student jest każdorazowo zorientowany w proponowanym w piśmiennictwie naukowym teoretycznym opisie omawianego zjawiska, w stopniu pozwalającym na swobodne, merytorycznie poprawne uczestnictwo w grupowej pracy w trakcie zajęć. Wyraża swoje zdanie, respektując jednocześnie prawo innych do wypowiedzi. Nie zniechęca swoim zachowaniem oponentów, lecz stara się szukać źródeł różnicy zdań.
06-PS-NM-205_07 06-PS-NM-205_08
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [06-PS-NM-205_fns_1]
Na przykład dyskusja o wybranych zagadnieniach podstawowych. Analiza teoretycznych koncepcji i modeli Prezentacja i omawianie zebranych materiałów ilustrujących zagadnienie Mini-wywiady z osobami zawodowo udzielającymi wsparcia w kontekście wybranych doświadczeń psychicznych.
30
Przegląd zadanej lektury. Obserwacja, selekcja i przygotowanie nagrań, tekstów, zdjęć itp. Przygotowanie scenariusza wywiadu na podstawie wcześniejszego sposobu opracowywania problemu
25 Test [06-PS-NM-205_w_1] Pisemna analiza zadanego tematu [06-PS-NM-205_w_2] Ocena ilości i jakości wypowiedzi w trakcie dyskusji [06-PS-NM-205_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)