SPR_M01_Psychologia rozwoju społecznego dzieci i młodzieży Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-NMPS19.2021

Nazwa modułu: SPR_M01_Psychologia rozwoju społecznego dzieci i młodzieży
Kod modułu: 06-PS-NM-204
Kod programu: W3-NMPS19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł „Psychologia rozwoju społecznego dzieci i młodzieży„ stanowi moduł ścieżki specjalizacyjnej „Psychologia rozwoju człowieka i rodziny w cyklu życia” i realizowany jest w bloku „Obszary zastosowań psychologii rozwoju człowieka i rodziny w cyklu życia”. Student zdobywa wiedzę z zakresu wybranych zagadnień rozwoju społecznego i emocjonalnego dziecka i adolescenta. Zdobyta wiedza obejmuje znajomość podstawowych środowisk wychowawczych (rodzinnych i pozarodzinnych), ich roli w prawidłowym rozwoju dzieci i młodzieży jak i powstawaniu zaburzeń; metod i mechanizmów wykorzystywanych w procesie wychowania; podstawowych aspektów kształtowania siebie jako istoty społecznej i znajomości innych. Umiejętności zdobyte przez studenta obejmują podstawowy zakres oddziaływań o charakterze diagnostycznym, terapeutycznym i profilaktycznym, w zakresie oddziaływania na dzieci i młodzież oraz ich rodziców. Zdobyte kompetencje odnoszą się do poszanowania odmienności i wykazania wrażliwości wobec osób, z którymi student wchodzi w interakcję o charakterze diagnostycznym terapeutycznym i planuje działania profilaktyczne; wykazuje w tym zakresie umiejętność współpracy ze specjalistami z innych dziecin i korzysta z ich doświadczenia.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę na temat kształtowania się pojęcia „ja” i „drugiej osoby”, także w aspekcie rozwoju seksualnego i ról związanych z płcią. [06-PS-NM-204_01]
PS_W21 [3/5]
Student rozumie mechanizmy budowania relacji i kształtowania się więzi w relacjach rodzic-dziecko oraz ich znaczenie dla dalszego rozwoju. [06-PS-NM-204_02]
PS_W22 [3/5]
Student zna i rozumie mechanizmy funkcjonowania rodziny i środowisk pozarodzinnych jako istotnych z punktu widzenia rozwoju i wychowania dziecka – jego prawidłowości jak i zagrożeń. [06-PS-NM-204_03]
PS_W22 [3/5]
Student potrafi zastosować podstawowe metody dyscyplinowania dziecka oraz pokierować procesem jego socjalizacji. [06-PS-NM-204_04]
PS_U05 [4/5]
Student potrafi zdiagnozować podstawowe problemy rozwojowe oraz zachowania dyssocjalne oraz rozumie związek pomiędzy nimi a oddziaływaniem środowisk wychowawczych. [06-PS-NM-204_05]
PS_U06 [4/5]
Student orientuje się w formach i technikach wspierania dzieci i młodzieży (oraz ich rodziców), doświadczającej długotrwałego stresu oraz zapobiegania jego następstwom. [06-PS-NM-204_06]
PS_U09 [4/5]
Student wykazuje wrażliwość na problemy dzieci i młodzieży pochodzących z różnych środowisk wychowawczych oraz szanuje ich odmienność światopoglądową i kulturową. [06-PS-NM-204_07]
PS_K09 [3/5]
Student jest otwarty na współpracę na zasadach równości ze specjalistami z innych dziedzin, posiada kompetencje społeczne pozwalające na pracę w zespołach interdyscyplinarnych. [06-PS-NM-204_08]
PS_K06 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test wiedzy [06-PS-NM-204_w_1]
Kolokwium sprawdzające wiedzę studenta z zakresu podstawowych aspektów rozwoju społecznego dzieci i młodzieży, z punktu widzenia prawidłowości procesów rozwoju i wychowania jak również ich zaburzeń.
06-PS-NM-204_01 06-PS-NM-204_02 06-PS-NM-204_03 06-PS-NM-204_04 06-PS-NM-204_05 06-PS-NM-204_06 06-PS-NM-204_07 06-PS-NM-204_08
Kolokwium problemowe [06-PS-NM-204_w_2]
Pytania problemowe mające na celu zweryfikowanie umiejętności studenta w zakresie doboru odpowiednich metod dyscyplinowania, zaplanowania procesu wychowawczego z punktu widzenia prawidłowego przebiegu socjalizacji oraz wspierania rozwoju.
06-PS-NM-204_01 06-PS-NM-204_02 06-PS-NM-204_03 06-PS-NM-204_04 06-PS-NM-204_05 06-PS-NM-204_06 06-PS-NM-204_07 06-PS-NM-204_08
Studium przypadku [06-PS-NM-204_w_3]
Student samodzielnie zaplanuje i przeprowadzi diagnozę dziecka/adolescenta oraz zinterpretuje uzyskane wyniki a także zaplanuje kierunek oddziaływań interwencyjnych i profilaktycznych. Umożliwi to weryfikację podstawowych umiejętności diagnostycznych, terapeutycznych oraz wykorzystywanych w procesie profilaktycznym.
06-PS-NM-204_01 06-PS-NM-204_02 06-PS-NM-204_03 06-PS-NM-204_04 06-PS-NM-204_05 06-PS-NM-204_06 06-PS-NM-204_07 06-PS-NM-204_08
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [06-PS-NM-204_fns_1]
Prezentacja multimedialna. Dyskusja. Referaty, prezentacje przygotowane przez studentów. Metody aktywizujące. Poznanie i zastosowanie wybranych metod diagnostycznych.
30
Lektura uzupełniająca, praca z podręcznikiem, kontakt z osobami badanymi, przeprowadzenie obserwacji i wywiadu, sporządzanie dokumentacji, konstruowanie prostych planów działań wspierających, korekcyjnych lub prewencyjnych, przygotowanie pisemnej pracy semestralnej (studium przypadku).
30 Test wiedzy [06-PS-NM-204_w_1] Kolokwium problemowe [06-PS-NM-204_w_2] Studium przypadku [06-PS-NM-204_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)