SPP_M10_Trening umiejętności kierowniczych Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-NMPS19.2021

Nazwa modułu: SPP_M10_Trening umiejętności kierowniczych
Kod modułu: 06-PS-NM-283
Kod programu: W3-NMPS19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Trening umiejętności kierowniczych stanowi 9 moduł ścieżki specjalizacyjnej psychologia pracy i organizacji, realizowany jest w bloku: promocja – profilaktyka – korekcja. Efekty kształcenia założone w ramach modułu, wskazują że student w oparciu o zdobytą wiedzę potrafi zidentyfikować czynniki utrudniające osiąganie przez organizację założonych celów uwzględniając w tej analizie znaczenie działań realizowanych przez kierownika. Zna środki i strategie służące rozwiązywaniu problemów związanych z funkcjonowaniem organizacji. Posiada wiedzę na temat sposobów udzielania pomocy osobom przeżywającym różnego rodzaju trudności w miejscu pracy oraz poza nim, w szczególności na temat konsekwencji posiadania i sprawowania władzy. Potrafi przełożyć wiedzę teoretyczną na rozwiązania praktyczne. Potrafi zaproponować rozwiązania problemów w zależności od kontekstu sytuacyjnego i organizacyjnego, w tym kwestii związanych z procesami: rekrutacji i selekcji pracowników, tworzenia efektywnych zespołów i organizacji, motywowania pracowników, zmian i kryzysów w organizacji. Posiada umiejętność sporządzania oceny funkcjonowania organizacji i w sposób zrozumiały potrafi przedstawić wnioski i zalecenia. Metody: zajęcia warsztatowe z wykorzystaniem metod aktywizujących celem przygotowania studentów do samodzielnego przeprowadzenia diagnozy organizacji. Przygotowanie i przedstawienie do zaliczenia listy pytań diagnostycznych oraz dobór narzędzi do rozważanych problemów organizacyjnych. Przedstawienie efektów swojej pracy – dyskusja grupowa. Prowadzenie dzienniczka zajęć zawierającego wywiady z osobami pracującymi, przeżywającymi trudności. Sporządzenie kompleksowej oceny stanu psychospołecznego wybranej przez siebie organizacji zgodnie z przedstawionym planem badania. Warsztaty prowadzone przez psychologów praktyków.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę na temat dysfunkcjonalnych zjawisk, pojawiających się w organizacjach różnego typu. [06-PS-NM-283_01]
PS_W21 [4/5]
Ma wiedzę na temat doboru środków i strategii profilaktyczno-korekcyjnych w odniesieniu do problemów związanych z pracą i funkcjonowaniem organizacji. [06-PS-NM-283_02]
PS_W25 [4/5]
Posiada wiedzę na temat negatywnych konsekwencji pracy i podstaw pomocy osobom przeżywającym różnego rodzaju trudności w miejscu pracy oraz poza nim. [06-PS-NM-283_03]
PS_W22 [5/5]
Potrafi identyfikować oraz proponować rozwiązania zadań i problemów w różnych kontekstach sytuacyjnych i organizacyjnych, odnoszących się do: rekrutacji i selekcji pracowników, tworzenia efektywnych zespołów i organizacji, motywowania pracowników, zmian i kryzysów w organizacji. [06-PS-NM-283_04]
PS_U14 [4/5]
Jest przygotowany do radzenia sobie z sytuacjami trudnymi w organizacji, do podejmowania decyzji, przekonywania do proponowanych przez siebie rozwiązań. [06-PS-NM-283_05]
PS_U18 [5/5]
Potrafi zaaplikować zdobytą wiedzę teoretyczną do konkretnych sytuacji mających miejsce w danej organizacji. [06-PS-NM-283_06]
PS_K08 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Opracowanie listy pytań kontrolnych dla problemów w organizacji [06-PS-NM-283_w_1]
Student przygotowuje listę pytań o występowanie, przebieg oraz skutki dla problemów w organizacji. Opracowane listy studenci omawiają w grupach podczas zajęć.
06-PS-NM-283_01 06-PS-NM-283_03
Test wiedzy [06-PS-NM-283_w_2]
Zbiorczy test składający się z pytań zamkniętych wielokrotnego wyboru sprawdzający wiedzę studentów na temat barier w funkcjonowaniu organizacji i programów interwencyjno-korekcyjnych.
06-PS-NM-283_01 06-PS-NM-283_02 06-PS-NM-283_03
Analiza studiów przypadków [06-PS-NM-283_w_3]
Studenci identyfikują problem i zapoznają się z przykładowymi rozwiązaniami, budują własne programy naprawcze. Podczas dyskusji grupowej oceniane są zalety i wady przyjętych rozwiązań.
06-PS-NM-283_01 06-PS-NM-283_02 06-PS-NM-283_03 06-PS-NM-283_04
Opracowanie planu diagnostycznego badania pracowników doświadczających trudności w pracy [06-PS-NM-283_w_4]
Prowadzenie dzienniczka zajęć, w którym student zapisuje wywiady z rozmówcami na temat problemów w organizacji, prowadzonych z wykorzystaniem pytań z listy kontrolnej.
06-PS-NM-283_04 06-PS-NM-283_05 06-PS-NM-283_06
Ocena umiejętności komunikacyjnych i skuteczności proponowanych rozwiązań [06-PS-NM-283_w_5]
Zdobycie podstawowych umiejętności pracy z osobą doświadczającą zmiany, przeżywającą trudności w związku z pracą, odczuwającą przeciążenie pracą. Odgrywanie scenek, ocena umiejętności komunikacyjnych, grupowa ocena skuteczności proponowanych rozwiązań.
06-PS-NM-283_03 06-PS-NM-283_04 06-PS-NM-283_05 06-PS-NM-283_06
Opracowanie strategii zaradczych i profilaktycznych [06-PS-NM-283_w_6]
Sporządzenie dokumentu zawierającego ocenę i propozycję zmian w odniesieniu do analizowanej organizacji. Prezentacja w grupie.
06-PS-NM-283_02 06-PS-NM-283_04 06-PS-NM-283_05 06-PS-NM-283_06
Opracowanie diagnozy stanu organizacji wraz z planem wdrożenia proponowanych zmian [06-PS-NM-283_w_7]
Studenci indywidualnie przygotowują diagnozę stanu organizacji, z którą nawiązali współpracę oraz opracowują program wdrożenia zalecanych zmian.
06-PS-NM-283_01 06-PS-NM-283_02 06-PS-NM-283_03 06-PS-NM-283_04 06-PS-NM-283_05 06-PS-NM-283_06
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [06-PS-SM-283_fs_1]
Dyskusja na temat nieprawidłowości, barier w funkcjonowaniu organizacji. Test wiedzy. Wskazanie kluczowych elementów do sporządzenia ekspertyzy, raportu na temat funkcjonowania organizacji. Prezentacja raportu z badań organizacji. Dyskusja nad doborem pytań diagnostycznych dla problemów związanych z pracą i funkcjonowaniem organizacji. Opracowanie planu badania diagnostycznego pracowników doświadczających trudności w pracy. Praca w grupach. Prezentacja strategii profilaktyczno-korekcyjnych. Grupowa analiza proponowanych rozwiązań. Wystąpienie praktyka. Prezentacja przyjętych rozwiązań w formie pisemnej i ustnej. Ocena zwrotna wykonanego zadania. Opracowanie autorskiego studium przypadku wybranej organizacji.
30
Wnikliwe zapoznanie się z literaturą na temat patologii w organizacji, barier w skutecznym osiąganiu założonych celów. Opracowanie listy pytań kontrolnych. Przygotowanie planu badawczego do planowanych badań własnych. Prowadzenie dzienniczka zajęć. Krytyczna ocena wybranego rozwiązania. Przygotowanie się do wystąpienia na forum oraz pisemnej wersji analizy. Sporządzenie raportu z diagnozy stanu psychospołecznego organizacji.
30 Opracowanie listy pytań kontrolnych dla problemów w organizacji [06-PS-NM-283_w_1] Test wiedzy [06-PS-NM-283_w_2] Analiza studiów przypadków [06-PS-NM-283_w_3] Opracowanie planu diagnostycznego badania pracowników doświadczających trudności w pracy [06-PS-NM-283_w_4] Ocena umiejętności komunikacyjnych i skuteczności proponowanych rozwiązań [06-PS-NM-283_w_5] Opracowanie strategii zaradczych i profilaktycznych [06-PS-NM-283_w_6] Opracowanie diagnozy stanu organizacji wraz z planem wdrożenia proponowanych zmian [06-PS-NM-283_w_7]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)