SPR_M08_Psychologia rozwoju bliskich więzi - diagnostyka i interwencja Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-NMPS19.2021

Nazwa modułu: SPR_M08_Psychologia rozwoju bliskich więzi - diagnostyka i interwencja
Kod modułu: 06-PS-NM-264
Kod programu: W3-NMPS19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł „Psychologia bliskich więzi: diagnostyka i interwencja” stanowi 8 moduł ścieżki specjalizacyjnej „Psychologia rozwoju człowieka i rodziny w cyklu życia” i realizowany jest w bloku „Diagnostyka i interwencja”. Efekty kształcenia założone w ramach modułu wskazują, że student po jego ukończeniu posiada wiedzę na temat postępowania diagnostycznego i interwencyjnego wobec pary i rodziny, posiada wiedzę pozwalającą zaplanować proces diagnostyczny, sformułować problem, postawić hipotezy diagnostyczne i opracować strategię ich weryfikacji. Potrafi również zaplanować i zastosować interwencje wobec pary i rodziny w kryzysie. Posiada umiejętności posługiwania się wybranymi metodami i technikami diagnozy pary i systemu rodzinnego oraz umiejętności udzielania podstawowej pomocy psychologicznej parom i rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji. Student po ukończeniu modułu zyskuje kompetencje komunikacyjne i negocjacyjne niezbędne w pracy z systemem pary i rodziny, jest wrażliwy i otwarty na odmienne formy życia rodzinnego oraz kryzysowe sytuacje przeżywane w bliskich związkach.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę na temat dostępnych form, metod i sposobów udzielania pomocy psychologicznej parom i rodzinom sytuacjach kryzysowych, rozumie specyfikę relacji pomagania parom i rodzinom oraz jej dynamikę; ma orientację w etycznych aspektach udzielania pomocy psychologicznej. [06-PS-NM-264_01]
PS_W19 [4/5]
Student posiada wiedzę na temat procesu diagnostycznego pary oraz systemu rodzinnego, zna metody i narzędzia właściwe dla diagnozy satysfakcji ze związku, komunikacji w parze, rodzinie, więzi, wsparcia, przywiązania, postaw rodzicielskich, postaw wobec macierzyństwa, ojcostwa, resiliency. [06-PS-NM-264_02]
PS_W24 [4/5]
Student ma wiedzę na temat metod i technik interwencji psychologicznej stosowanych w odniesieniu do bliskich związków, par małżeńskich, systemów rodzinnych. [06-PS-NM-264_03]
PS_W25 [3/5]
Potrafi odpowiedzialnie konsultować i doradzać parom i rodzinom oraz instytucjom w zakresie zarówno rozwiązywania problemów o podłożu i charakterze psychologicznym, jak i wspomagania rozwoju ludzi znajdujących się w różnych okresach życia i różnych cyklach rozwoju rodziny. [06-PS-NM-264_04]
PS_U07 [3/5]
Posiada umiejętność udzielania podstawowej pomocy psychologicznej parom i rodzinom w sytuacjach kryzysowych. [06-PS-NM-264_05]
PS_U09 [4/5]
Potrafi kompetentnie posługiwać się testami psychologicznymi i innymi narzędziami diagnostycznymi przeznaczonymi dla par i rodzin oraz wykorzystać je w praktyce diagnostycznej, eksperckiej i badawczej. [06-PS-NM-264_06]
PS_U13 [4/5]
Ma umiejętności w zakresie planowania procesu diagnostycznego w odniesieniu do problemów pojawiających się w życiu pary i rodziny, potrafi formułować problemy i hipotezy, dobierać odpowiednie metody; potrafi samodzielnie przeprowadzać badania diagnostyczne, zebrać i zinterpretować dane empiryczne oraz zaplanować ewentualną interwencję. [06-PS-NM-264_07]
PS_U14 [2/5]
Posiada umiejętności komunikacyjne i interpersonalne, mediacyjne i negocjacyjne, pozwalające na pracę zarówno z jednostkami, jak i rodzinami w zróżnicowanych środowiskach i kontekstach społecznych. [06-PS-NM-264_08]
PS_K14 [2/5]
Posiada szczególną wrażliwość względem problemów osób znajdujących się w trudnym położeniu lub w szczególnej sytuacji życiowej związanej z przeżywaniem kryzysów w rodzinie (np. rozstania, rozwody, choroby w rodzinie, choroby dzieci, niepłodność, adopcja). [06-PS-NM-264_09]
PS_K06 [3/5]
Wykazuje postawę otwartości na przejawy odmiennych form życia rodzinnego, odmienności światopoglądowej ludzi tworzących bliskie związku, co wyraża się w dążeniu do zrozumienia tych odmienności i ich poszanowaniu; jest wrażliwy na wszelkie przejawy dyskryminacji. [06-PS-NM-264_10]
PS_K05 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [06-PS-NM-264_w_1]
Pytania mające na celu sprawdzenie wiedzy studenta dotyczącej metod diagnostycznych, narzędzi pomiarowych i form pomocy stosowanych wobec bliskich związków. Poprzez pytania problemowe kolokwium pozwoli na zweryfikowanie stopnia uwrażliwienia studenta na problemy, także etyczne, związane z pracą z rodzinami i parami oraz opanowania umiejętności ich rozwiązania w zgodzie nakazami etyki zawodowej.
06-PS-NM-264_01 06-PS-NM-264_02 06-PS-NM-264_03 06-PS-NM-264_04 06-PS-NM-264_05
Projekt w oparciu o studium przypadku [06-PS-NM-264_w_2]
Pojekt w oparciu o studium przypadku (zaprezentowany podczas zajęć i oddany w formie pracy pisemnej): Student samodzielnie planuje i przeprowadza diagnozę pary, małżeństwa, rodziny oraz interpretuje uzyskane wyniki, a także a także planuje ewentualny kierunek oddziaływań pomocowych: interwencyjnych, terapeutycznych etc. Wykonanie projektu umożliwi weryfikację m.in. takich umiejętności studenta: nawiązanie właściwego kontaktu z badanymi osobami przeżywającymi kryzys, samodzielne planowanie i przeprowadzenie badania diagnostycznego, zinterpretowanie uzyskanych wyników (dostrzeganie ich wartości diagnostycznej, tj. zasobów i obszarów problemowych badanego systemu) oraz umiejętności planowania adekwatnych oddziaływań interwencyjnych czy terapeutycznych.
06-PS-NM-264_01 06-PS-NM-264_02 06-PS-NM-264_03 06-PS-NM-264_04 06-PS-NM-264_05 06-PS-NM-264_06 06-PS-NM-264_07 06-PS-NM-264_08 06-PS-NM-264_09 06-PS-NM-264_10
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [06-PS-NM-264_fns_1]
Zajęcia prowadzone głównie w oparciu o metody interaktywne: dyskusja, aranżowane sytuacje komunikacyjne i scenki sytuacyjne, studia przypadku; praca w parach, w grupach zwłaszcza podczas poznawania konkretnych narzędzi diagnostycznych oraz metod i form pomocy, interwencji. Wykorzystanie jako dodatkowych metod podających: elementów wykładu, pogadanki. Stosowanie metod aktywizujących: map myśli; burzy mózgów; panelu dyskusyjnego np. na temat specyfiki diagnozy oraz metod i technik diagnostycznych stosowanych wobec par i rodzin z uwzględnieniem krytycznego podejścia do ich przydatności czy trafności; analizy dokumentów (opinii, orzeczeń, diagnoz) sporządzonych w różnych rodzajach placówek oraz instytucji, przez psychologów, pedagogów, lekarzy oraz innych specjalistów i dotyczących wybranych obszarów funkcjonowania systemu rodzinnego czy małżeńskiego. Prezentacje projektów studentów i ich omawianie.
15
Wnikliwe zapoznanie się z opracowaniami teoretycznymi dotyczącymi metod diagnostycznych i pomiarowych wykorzystywanych w obszarze psychologii rozwojowej. Zgłębianie literatury z obszaru psychologii bliskich związków, z szczególnym uwzględnieniem diagnozy i interwencji podejmowanych wobec par i rodzin. Praca nad projektem w oparciu o studium przypadku (jego prezentacją i formą pisemną).
75 Kolokwium [06-PS-NM-264_w_1] Projekt w oparciu o studium przypadku [06-PS-NM-264_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)