Propedeutyka psychologii zdrowia i jakości życia Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-NMPS19.2021

Nazwa modułu: Propedeutyka psychologii zdrowia i jakości życia
Kod modułu: 06-PS-NM-032
Kod programu: W3-NMPS19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot ma na celu wprowadzenie studentów w zagadnienia działu psychologii stosowanej – psychologii zdrowia i jakości życia. W trakcie kształcenia studenci zdobywają umiejętność: identyfikacji czynników warunkujących dobre zdrowie, poczucie szczęścia, satysfakcję z życia i wysoką jakość życia; holistycznego spojrzenia na zagadnienia zdrowia człowieka, rozumienia wzajemnych związków pomiędzy funkcjonowaniem człowieka w obszarze fizycznym, psychicznym i społeczno-kulturowym; identyfikacji i rozumienia wyzwań i zagrożeń współczesności (zmiany systemów wartości w obrębie kultur, wzorów relacji społecznych, kurczenie się czasu i przestrzeni, dostępność osiągnięć technologicznych) oraz znaczenia tych zmian dla zdrowia i dobrostanu człowieka. Umiejętności te studenci zdobywają poprzez uczestnictwo w wykładach, studia piśmiennictwa naukowego, dyskusje i analizy problemów oraz przypadków i materiałów audiowizualnych.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę na temat sposobów ujmowania jakości życia, zdrowia i choroby w psychologii i naukach pokrewnych, zna podstawowe modele teoretyczne porządkujące problematykę jakości życia i dobrostanu psychicznego oraz zdrowia i choroby. [06-PS-NM-032_01]
PS_W21 [3/5]
Zna współczesne koncepcje stresu i radzenia sobie oraz mechanizmy wiążące stres ze zdrowiem, chorobą i jakością życia. [06-PS-NM-032_02]
PS_W21 [4/5] PS_W23 [2/5]
W podstawowym zakresie rozumie psychofizjologiczne mechanizmy powstawania chorób i dysfunkcji somatycznych. [06-PS-NM-032_03]
PS_W23 [3/5]
Ma ogólną wiedzę na temat specyfiki zachowania wobec własnej choroby oraz jej psychospołecznych następstw. [06-PS-NM-032_04]
PS_W21 [3/5]
Jest w stanie określić związki rozwoju cywilizacyjnego i technologicznego, zmian w sferze wartości i relacji społecznych ze zdrowiem, zrachowaniami zdrowotnymi człowieka oraz jakością jego życia oraz wskazać kategorie zasobów indywidualnych i środowiskowych istotnych z punktu widzenia zdrowia i jakości życia. [06-PS-NM-032_05]
PS_U06 [3/5] PS_U08 [2/5]
Potrafi wskazać zakres i możliwości aplikacji wiedzy z obszaru psychologii zdrowia i jakości życia w działalności praktycznej i zawodowej. [06-PS-NM-032_06]
PS_U05 [5/5] PS_U21 [2/5] PS_K04 [2/5]
Potrafi poddać krytycznemu osądowi koncepcje i idee odnoszące się do szeroko rozumianego zdrowia i jakości życia człowieka, opierając się na kryterium naukowości. [06-PS-NM-032_07]
PS_U04 [4/5]
Posiada świadomość etyczną i wrażliwość na problemy i dylematy etyczne pojawiające się w działalności profesjonalnej w obszarze psychologii zdrowia. [06-PS-NM-032_08]
PS_K10 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test wiadomości [06-PS-NM-032_w_1]
Test jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, pozwalający ocenić znajomość treści przekazywanych w trakcie zajęć oraz wiedzy zdobytej samodzielnie. Test uzupełnień, pozwalający ocenić znajomość definicji funkcjonujących w obszarze psychologii zdrowia pojęć. Pytania otwarte, umożliwiające ocenę rozumienia przez studenta zagadnień omawianych w trakcie zajęć.
06-PS-NM-032_01 06-PS-NM-032_02 06-PS-NM-032_03 06-PS-NM-032_04 06-PS-NM-032_05 06-PS-NM-032_06 06-PS-NM-032_07
Esej [06-PS-NM-032_w_2]
Esej na temat poruszający problemy, z jakimi spotyka się psycholog zdrowia (np. problematyka diagnozy, interwencji i prewencji w obszarze zdrowia, choroby i szeroko rozumianej jakości życia, stresu i radzenia sobie), uwzględniający zarówno aspekt naukowy, jak i etyczny analizowanego tematu.
06-PS-NM-032_01 06-PS-NM-032_02 06-PS-NM-032_06 06-PS-NM-032_07 06-PS-NM-032_08
Analiza przypadku/problemu - prezentacja [06-PS-NM-032_w_3]
Analiza przypadku/problemu związanego z zachowaniem człowieka w specyficznych sytuacjach zdrowotnych. Prezentacja wniosków dotyczących: naukowych koncepcji opisujących analizowane zjawiska, czynników kształtujących dane zachowania człowieka, czynników kształtujących jakość życia w analizowanej sytuacji, propozycji kierunku oddziaływań, mających na celu poprawę jakości życia człowieka znajdującego się w omawianej sytuacji.
06-PS-NM-032_03 06-PS-NM-032_04 06-PS-NM-032_05 06-PS-NM-032_07 06-PS-NM-032_08
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [06-PS-NM-032 _fns_1]
Wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych.
15
Lektura uzupełniająca, praca z podręcznikiem.
15 Test wiadomości [06-PS-NM-032_w_1]
ćwiczenia [06-PS-NM-032 _fns_2]
Ćwiczenia dotyczące wybranych zagadnień podstawowych obejmujące dyskusje, analizy przypadków i problemów oraz wykorzystujące materiały audiowizualne.
15
Lektura uzupełniająca, praca z podręcznikiem. Przygotowanie eseju. Przygotowanie analizy przypadku/problemu.
75 Test wiadomości [06-PS-NM-032_w_1] Esej [06-PS-NM-032_w_2] Analiza przypadku/problemu - prezentacja [06-PS-NM-032_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)