Psychologia różnic indywidualnych Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-NMPS19.2021

Nazwa modułu: Psychologia różnic indywidualnych
Kod modułu: 06-PS-NM-012
Kod programu: W3-NMPS19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 7
Opis:
Psychologia różnic indywidualnych to cztery bloki tematyczne: wybrane zagadnienia osobowości związane z charakterem i cechami, temperament, inteligencja i style poznawcze. Absolwent psychologii różnic indywidualnych powinien znać zarówno metodologię opisu, wyjaśniania i przewidywania zachowania w ramach psychologii różnic indywidualnych oraz tradycyjne sfery zachowania ujmowane w ramach podejścia różnicowego (zdolności, osobowość, style poznawcze), jak i konkretne teorie wyjaśniające odmienności w zachowaniu poszczególnych osób. Powinien też znać badania empiryczne, których wyniki pomogłyby mu rozumieć i wyjaśnić zarówno genezę, jak i konsekwencje różnic międzyosobniczych. Powinien też poznać terminologię psychologii różnic indywidualnych. Jego wiedza powinna dotyczyć przy tym zarówno ogólnego podejścia rozwijanego w ramach psychologii różnic indywidualnych, które może być zastosowane do analizy praktycznie każdej sfery zachowania, jak też podstawowych obszarów psychologii różnic indywidualnych: zdolności, osobowości (w tym temperamentu) oraz stylów poznawczych. Student psychologii powinien poznać zarówno klasyczne koncepcje i badania, jak i współczesny stan wiedzy z zakresu psychologii różnic indywidualnych, w tym zarówno dorobek światowej psychologii, jak i polskie osiągnięcia. Absolwent psychologii powinien dostrzegać związki łączące psychologię różnic indywidualnych z innymi dyscyplinami nauki (genetyka zachowania, psychologia środowiskowa, psychologia międzykulturowa, psychologia rozwojowa), jak i możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu psychologii różnic indywidualnych w ramach badań realizowanych w innych dyscyplinach psychologii (psychologia pracy, psychologia kliniczna, psychologia sportu, etc.).
Wymagania wstępne:
Wiedza i umiejętności z obszaru wprowadzenia do psychologii i historii myśli psychologicznej.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Absolwent psychologii zna historię psychologii różnic indywidualnych. [06-PS-NM-012_01]
PS_W05 [5/5] PS_W13 [5/5]
Rozumie specyfikę podejścia różnicowego oraz zna historię kształtowania się metodologii opisu, wyjaśniania i przewidywania zachowania w ramach psychologii różnic indywidualnych. [06-PS-NM-012_02]
PS_W05 [5/5] PS_W13 [5/5]
Zna podstawowe modele teoretyczne rozwijane w ramach tej subdyscypliny psychologii, a więc zdolności intelektualnych, osobowości (w tym temperamentu) oraz stylów poznawczych. [06-PS-NM-012_03]
PS_W12 [5/5] PS_W13 [5/5]
Zna rozwój badań nad inteligencją oraz podstawowe modele teoretyczne: Spearmana, Thurstone’a, Guilforda i Cattella oraz ujęcia współczesne struktury inteligencji: modele psychometryczne - koncepcję inteligencji wielorakich Gardnera, model inteligencji Carrolla oraz modele poznawcze – triarchiczną teorię Sternberga, w tym polskie ujęcie – formalną teorię inteligencji Nęcki. [06-PS-NM-012_04]
PS_W13 [5/5]
Potrafi traktować wiedzę z zakresu psychologii różnic indywidualnych jako wiedzę kumulatywną. [06-PS-NM-012_05]
PS_U01 [4/5]
Potrafi wskazać źródła podejścia różnicowego oraz zmiany paradygmatów badawczych na przestrzeni XX wieku, a także historyczne źródła współczesnych koncepcji osobowości, zdolności czy stylów poznawczych oraz specyfiki wyjaśniania różnic indywidualnych (czynniki genetyczne, środowiskowe oraz interakcje owych czynników). [06-PS-NM-012_06]
PS_U03 [4/5]
Potrafi komunikować się z psychologami, używając specyficznego języka właściwego psychologii różnic indywidualnych, jak i porozumiewać się z osobami nie mającymi wykształcenia psychologicznego, opisując i wyjaśniając odmienności zachowań ludzi, przekładając pojęcia naukowe na język potoczny. [06-PS-NM-012_07]
PS_U23 [3/5] PS_K01 [4/5]
Potrafi kompetentnie opowiedzieć zarówno fachowcom, jak i laikom (używając w obu przypadkach adekwatnego języka) o metodach badań stosowanych w psychologii różnic indywidualnych, jak też przedstawić uzyskane wyniki badań, zarówno testowych (diagnostycznych, opisowych), jak weryfikujących tezy danego modelu teoretycznego (wyjaśniających lub prognozujących). [06-PS-NM-012_08]
PS_K09 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test wiedzy [06-PS-NM-012_w_1]
Zbiorczy test składający się z pytań zamkniętych wielokrotnego wyboru sprawdzający wiedzę studentów na temat teorii, technik diagnostycznych i pomiarowych wykorzystywanych w psychologii różnic indywidualnych.
06-PS-NM-012_01 06-PS-NM-012_02 06-PS-NM-012_03 06-PS-NM-012_04
Rozmowa z pytaniami problemowymi [06-PS-NM-012_w_2]
Pytania problemowe mające na celu sprawdzenie umiejętności studenta w zakresie krytycznej oceny koncepcji różnic indywidualnych oraz przydatności kwestionariuszy i testów oraz możliwości wykorzystania ich na potrzeby badań jak również sprawdzenie jego uwrażliwienia na problemy etyczne.
06-PS-NM-012_05 06-PS-NM-012_06
Projekt badawczy [06-PS-NM-012_w_3]
Projekt poświęcony tematom z zakresu psychologii różnic indywidualnych. Studenci powinni zastosować tutaj kwestionariusze i testy oraz dokonać analizy danych, którą następnie powinni przedstawić w postaci raportu.
06-PS-NM-012_07 06-PS-NM-012_08
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [06-PS-NM-012 _fns_1]
Wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych.
30
Lektura uzupełniająca, praca z podręcznikiem.
30 Test wiedzy [06-PS-NM-012_w_1]
ćwiczenia [06-PS-NM-012 _fns_2]
Ćwiczenia z wykorzystaniem metod aktywizujących, z przygotowaniem własnego projektu i przedstawieniem jego wyników.
30
Przygotowywanie pisemnych prac w formie raportów i analiz. Projekt badawczy.
120 Test wiedzy [06-PS-NM-012_w_1] Rozmowa z pytaniami problemowymi [06-PS-NM-012_w_2] Projekt badawczy [06-PS-NM-012_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)