Pomoc psychologiczna Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-NMPS19.2021

Nazwa modułu: Pomoc psychologiczna
Kod modułu: 06-PS-NM-017
Kod programu: W3-NMPS19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 8
Opis:
Pomoc psychologiczna stanowi przedmiot nauczania, którym objęci są wszyscy studenci czwartego roku na kierunku psychologia. Efekty kształcenia założone w ramach tego modułu wskazują, że student po jego ukończeniu posiada podstawową wiedzę na temat różnych podejść teoretyczno-praktycznych w obszarze udzielania pomocy psychologicznej jednostkom, grupom oraz rodzinie. Zna podstawowe zasady konceptualizacji problemów osoby potrzebującej pomocy zgodnie z określoną „szkołą pomagania” (podejściem terapeutycznym). Potrafi krytycznie ocenić metody pomocy psychologicznej, które cechuje profesjonalizm i odróżnić te, które mają podstawy naukowe od tych, które są nienaukowym i nieprofesjonalnym podejściem do udzielania pomocy osobie potrzebującej. Potrafi zróżnicować sytuacje wymagające zastosowania terapii rodzinnej od tych, które wymagają zastosowania mediacji rodzinnych. Potrafi wskazać zalety i ograniczenia wynikające z przyjęcia określonego podejścia do pracy z osobą potrzebującą pomocy. Ma pewne podstawowe kompetencje komunikacyjne pozwalające na budowanie relacji pomocy i pracę w obszarze pomocy psychologicznej, przede wszystkim w pracy z jednostkami. Ma świadomość potrzeby rozwijania umiejętności profesjonalnego udzielania pomocy psychologicznej w ramach doskonalenia zawodowego. Wykazuje uwrażliwienie na osobę cierpiącą i potrzebującą pomocy. Potrafi doradzić właściwą formę pomocy psychologicznej zgodnie z potrzebami klienta i nakazami etyki zawodowej.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Wiedza na temat celów, zasad i faz pracy podczas procesu udzielania profesjonalnej pomocy psychologicznej według wybranych teorii psychoterapii („teorii pomagania”). Zrozumienie specyfiki relacji pomagania i jej dynamiki. [06-PS-NM-0174 _01]
PS_W19 [5/5]
Wiedza na temat dostępnych form i metod udzielania pomocy psychologicznej oraz korzyści z ich zastosowania, a także specyfiki pracy indywidualnej, grupowej i rodzinnej podczas spotkań terapeutycznych. [06-PS-NM-0174 _02]
PS_W19 [5/5]
Wiedza na temat skuteczności psychoterapii i krytyczna analiza stanu badań nad skutecznością różnych szkół terapeutycznych oraz orientacja w etycznych aspektach udzielania pomocy psychologicznej. [06-PS-NM-0174 _03]
PS_W19 [3/5]
Wiedza na temat podstawowych zasad konceptualizacji problemów osoby potrzebującej pomocy zgodnie z określoną „szkołą pomagania” (podejściem terapeutycznym) oraz znajomość podstawowych technik interwencji charakterystycznych dla określonej szkoły pomagania (podejście psychoanalityczne i psychodynamiczne, podejście humanistyczno-egzystencjalne, podejście behawioralno-poznawcze, podejście systemowe). [06-PS-NM-0174 _04]
PS_W19 [4/5]
Wiedza na temat innych metod pomocy w rozwiązywaniu konfliktów (analiza porównawcza terapii i mediacji i określanie zasad współpracy z innymi specjalistami). [06-PS-NM-0174 _05]
PS_W19 [4/5]
Umiejętność aplikowania wiedzy teoretycznej z zakresu różnych teorii psychoterapii („szkół pomagania”) do konceptualizacji problemów pacjenta/klienta oraz dobrania podstawowych technik interwencji charakterystycznych dla określonej szkoły pomagania (psychoterapeutycznej). Umiejętność przeprowadzenia poprawnej analizy zasadności zastosowania określonej formy pomocy psychologicznej (indywidualnej, grupowej, rodzinnej oraz mediacji rodzinnych). Umiejętność analizy podstawowych czynników leczących w procesie udzielania pomocy indywidualnej i grupowej. [06-PS-NM-0174 _06]
PS_U05 [2/5]
Umiejętności pomocne w budowaniu podstaw relacji pomagania i udzielania pomocy psychologicznej osobom jej poszukującym. [06-PS-NM-0174 _07]
PS_U09 [3/5]
Umiejętność odróżnienia profesjonalnych metod pomocy psychologicznej opartych na podstawach naukowych od tych, które są nienaukowym i nieprofesjonalnym podejściem do procesu pomocy psychologicznej. [06-PS-NM-0174 _08]
PS_U04 [4/5]
Umiejętność dostrzegania dylematów etycznych w procesie udzielania pomocy psychologicznej i korzystania ze wskazówek zawartych w kodeksie etycznym obowiązującym w społeczności psychologów do formułowania praktycznych wskazówek podczas procesu udzielania pomocy psychologicznej. [06-PS-NM-0174 _09]
PS_U20 [3/5]
Kompetencje komunikacyjne i interpersonalne pozwalające na pracę w obszarze pomocy psychologicznej w kontakcie indywidualnym. [06-PS-NM-0174 _10]
PS_K14 [2/5]
Kompetencje pozwalające na nawiązywanie i utrzymywanie kontaktu oraz rozumienie doświadczeń i przeżyć osoby potrzebującej pomocy psychologicznej. [06-PS-NM-0174 _11]
PS_K07 [2/5] PS_K13 [2/5] PS_K15 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test wiedzy [06-PS-NM-017_w_1]
Zbiorczy test składający się z pytań zamkniętych jednokrotnego i wielokrotnego wyboru oraz uzupełnień sprawdzający wiedzę studentów na temat podejść teoretyczno-praktycznych wykorzystywanych w praktyce pomocy psychologicznej.
06-PS-NM-0174 _01 06-PS-NM-0174 _02 06-PS-NM-0174 _03 06-PS-NM-0174 _04 06-PS-NM-0174 _05
Kolokwium problemowe [06-PS-NM-017_w_2]
Pytania problemowe mające na celu sprawdzenie umiejętności studenta w zakresie przeprowadzania krytycznej oceny przydatności określonych metod pracy wynikających z przyjęcia wybranych koncepcji teoretyczno-praktycznych („teorii pomagania”) w określonej sytuacji wymagającej udzielenia pomocy. Sprawdzenie umiejętności zastosowania danej teorii pomagania w praktyce w odniesieniu do danego przypadku.
06-PS-NM-0174 _06 06-PS-NM-0174 _07 06-PS-NM-0174 _08 06-PS-NM-0174 _09 06-PS-NM-0174 _10 06-PS-NM-0174 _11
Opracowanie planu udzielenia pomocy psychologicznej [06-PS-NM-017_w_3]
Projekt planu będzie przygotowywany indywidualnie lub w kilkuosobowych grupach częściowo w ramach zajęć, częściowo w ramach pracy własnej studentów, co pozwoli: 1) sprawdzić umiejętności przełożenia wiedzy teoretycznej na opracowanie praktycznej strategii postępowania podczas opracowywania profesjonalnej pomocy, jak również 2) sprawdzić kompetencje komunikacyjne i interpersonalne podczas prezentacji przygotowanego przez studenta opracowania.
06-PS-NM-0174 _06 06-PS-NM-0174 _07 06-PS-NM-0174 _08 06-PS-NM-0174 _09 06-PS-NM-0174 _10 06-PS-NM-0174 _11
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [06-PS-NM-017 _fns_1]
Prezentacja wybranych podejść teoretycznych w obszarze profesjonalnego udzielania pomocy psychologicznej. Prezentacja wiedzy na temat dostępnych form, metod i sposobów udzielania pomocy psychologicznej osobom i grupom w różnych sytuacjach kryzysowych oraz uwarunkowań profesjonalnych i nieprofesjonalnych zachowań pomocowych. Dostarczenie teoretycznych podstaw do zrozumienia specyfiki relacji pomagania i jej dynamiki. Wskazanie etycznych aspektów udzielania pomocy psychologicznej.
30
Zapoznanie się z opracowaniami teoretycznymi dotyczącymi różnych podejść do udzielania profesjonalnej pomocy psychologicznej w praktyce. Staranne przestudiowanie zalecanej literatury. Opracowanie pytań problemowych i zagadnień do egzaminu. Przygotowanie się do egzaminu na podstawie treści zawartych na wykładach oraz zalecanej literatury.
90 Test wiedzy [06-PS-NM-017_w_1]
ćwiczenia [06-PS-NM-017 _fns_2]
Dyskusja na temat specyfiki wybranych podejść w obszarze profesjonalnego udzielania pomocy psychologicznej. Prezentacja studium przypadków osób w trudnej sytuacji życiowej potrzebujących pomocy psychologicznej. Prezentacja filmów video z nagraniem procesu pomagania. Uczenie kompetencji komunikacyjnych w ramach budowania relacji psycholog-klient oraz prowadzenia dialogu z osobą potrzebującą pomocy psychologicznej. Wykorzystanie technik interakcyjnych, gier symulowanych podczas pracy warsztatowej w małych grupach.
30
Wnikliwe zapoznanie się z wybranymi opracowaniami teoretycznymi dotyczącymi różnych podejść do udzielania profesjonalnej pomocy psychologicznej w praktyce. Praca nad zaplanowaniem pomocy psychologicznej dla wybranej jednostki w określonej sytuacji życiowej. Praca nad projektem koncepcji udzielenia pomocy psychologicznej, w szczególności obejmującym analizę podstawowych umiejętności potrzebnych w nawiązaniu kontaktu z osobą potrzebującą pomocy psychologicznej (lub osobami) oraz zaprojektowaniem technik potrzebnych do zrealizowania zaplanowanego celu interwencji.
90 Test wiedzy [06-PS-NM-017_w_1] Kolokwium problemowe [06-PS-NM-017_w_2] Opracowanie planu udzielenia pomocy psychologicznej [06-PS-NM-017_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)