SPR_M02_Psychologia zdrowia i zaburzeń rozwoju dzieci i młodzieży Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-NMPS19.2021

Nazwa modułu: SPR_M02_Psychologia zdrowia i zaburzeń rozwoju dzieci i młodzieży
Kod modułu: 06-PS-NM-214
Kod programu: W3-NMPS19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Opisywany moduł kształcenia stanowi moduł 2 ścieżki specjalizacyjnej „Psychologia rozwoju człowieka i rodziny w cyklu życia” w ramach bloku „Obszary zastosowań psychologii rozwoju człowieka i rodziny w cyklu życia ”. Efekty kształcenia założone w ramach modułu pokazują, że student po jego absolwowaniu posiada wiedzę z zakresu wybranych problemów rozwojowych, wychowawczych i klinicznych dziecka w kontekście w różnych aspektów funkcjonowania systemów rodzinnych/środowisk pozarodzinnych. Potrafi dostrzegać powiązania między dysfunkcją środowiska rodzinnego/pozarodzinnego a problemami dziecka. Student uzyskuje wiedzę o przyczynach, uwarunkowaniach oraz o obrazie klinicznym wybranych zaburzeń dzieci i młodzieży w kontekście kolejnych okresów rozwojowych, modelu rodziny oraz cyklu rozwoju rodziny. Wiedza ta pozwala studentowi na dostrzeganie zwiastunów problemów rozwojowych, wychowawczych i klinicznych. Student ma świadomość konieczności różnicowania pomiędzy głębiej uwarunkowanymi w/w problemami dziecka (np. pełnym obrazem zaburzeń w zakresie danej jednostki klinicznej, zgodnie z aktualnie obowiązującymi klasyfikacjami międzynarodowymi,) a przejściowymi, indywidualnymi bądź sytuacyjnymi odstępstwami od szeroko rozumianej normy rozwojowej i klinicznej. Rozumie psychologiczną sytuację rodziców dzieci z zaburzeniami rozwoju oraz sposoby radzenia sobie rodziców z problemami diagnozy, terapii i rehabilitacji dziecka. Orientuje się w procesie adaptacji dziecka i jego rodziny w sytuacji przewlekłej choroby somatycznej lub choroby zagrażającej życiu oraz w procesie zmagania się dziecka z chorobą. Orientuje się także w problemach psychologicznych rodziców po stracie dziecka oraz rozumie przebieg procesu żałoby u dzieci po śmierci bliskiej osoby. Uwrażliwiony zostaje na zasadę nawiązania dobrego kontaktu z dzieckiem oraz z rodzicami/opiekunami jako kluczowy warunek prawidłowego rozpoznania i zrozumienia problemu dziecka oraz jego tła - sytuacji rodzinnej/pozarodzinnej.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę na temat biologicznych i środowiskowych uwarunkowań prawidłowego i zaburzonego rozwoju dziecka. [06-PS-NM-214_01]
PS_W15 [3/5]
Student posiada wiedzę na temat wybranych zaburzeń rozwojowych, wychowawczych i klinicznych, związanych z okresem wczesnego dzieciństwa (do lat 6) , w tym wiedzę o całościowych zaburzeniach rozwoju. [06-PS-NM-214_02]
PS_W18 [5/5]
Student posiada wiedzę na temat wybranych zaburzeń rozwojowych, wychowawczych i klinicznych, związanych z wiekiem szkolnym (od 7 do 10 lat). [06-PS-NM-214_03]
PS_W18 [5/5]
Student posiada wiedzę na temat wybranych zaburzeń rozwojowych, wychowawczych i klinicznych, związanych z okresem dorastania (powyżej 11 roku życia). [06-PS-NM-214_04]
PS_W18 [5/5]
Student dostrzega różnice w specyfice funkcjonowania zdrowych oraz dysfunkcjonalnych systemów rodzinnych. [06-PS-NM-214_05]
PS_U05 [3/5]
Student dostrzega związki między zasobami środowiska rodzinnego i/lub środowisk pozarodzinnych a powstawaniem, podtrzymywaniem bądź rozwiązywaniem problemów rozwojowych, wychowawczych czy klinicznych dziecka. [06-PS-NM-214_06]
PS_U05 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test wiedzy [06-PS-NM-214_w_1]
Zbiorczy test składający się z pytań zamkniętych wielokrotnego wyboru sprawdzający wiedzę studentów na temat wybranych problemów rozwojowych, wychowawczych i klinicznych w kontekście funkcjonowania systemu rodzinnego.
06-PS-NM-214_01 06-PS-NM-214_02 06-PS-NM-214_03 06-PS-NM-214_04 06-PS-NM-214_05 06-PS-NM-214_06
Praca semestralna [06-PS-NM-214_w_2]
Opracowanie pracy pisemnej na samodzielnie wybrany przez studenta temat, mieszczący się w zakresie proponowanych zagadnień, skonsultowany z osobą prowadzącą.
06-PS-NM-214_01 06-PS-NM-214_02 06-PS-NM-214_03 06-PS-NM-214_04 06-PS-NM-214_05 06-PS-NM-214_06
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [06-PS-SM-214_fns_1]
Wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych.
15
Samodzielne studiowanie lektur podstawowych i uzupełniających, praca z bazami danych. Łączenie informacji z różnych źródeł jako jeden ze sposobów przygotowania się do testu wiedzy. Przygotowanie pisemnej pracy semestralnej (egzaminacyjnej) na wybrany temat.
105 Test wiedzy [06-PS-NM-214_w_1] Praca semestralna [06-PS-NM-214_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)