SPR_M10_Poradnictwo i pomoc psychologiczna dziecku i rodzinie Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2021

Nazwa modułu: SPR_M10_Poradnictwo i pomoc psychologiczna dziecku i rodzinie
Kod modułu: 06-PS-SM-284
Kod programu: W3-SMPS19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Poradnictwo i pomoc psychologiczna dzieciom i rodzinie” stanowi 10 moduł ścieżki specjalizacyjnej „Psychologia rozwoju człowieka i rodziny w cyklu życia” i realizowany jest w bloku: Promocja – profilaktyka – korekcja. Efekty kształcenia założone w ramach modułu wskazują, że student po jego ukończeniu posiada wiedzę na temat dostępnych form, metod i sposobów udzielania pomocy psychologicznej dzieciom, nastolatkom i rodzinie w odniesieniu do trudności i problemów, jakie mogą oni napotkać na różnych etapach życia. Jest przygotowany do konsultowania, poradnictwa oraz udzielania podstawowej pomocy psychologicznej, pozwalającej nie tylko na radzenie sobie z problemami, ale również promocję działań wspierających rozwój rodziny i poszczególnych jej członków oraz zmierzających do poprawy ich dobrostanu psychicznego. Posiada kompetencje komunikacyjne i interpersonalne, pozwalające na udzielanie pomocy psychologicznej, jak również współpracę w zakresie interwencji z rodzicami, opiekunami, specjalistami z innych dziedzin.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę na temat dostępnych form, metod i sposobów udzielania pomocy psychologicznej dzieciom, młodzieży i rodzinie znajdującym się w różnych trudnych sytuacjach życiowych, rozumie specyfikę związków i zależności tkwiących w rodzinie; ma wiedzę na temat technik pomocnych w rozwiązywaniu konfliktów interpersonalnych; ma orientację w etycznych aspektach udzielania pomocy psychologicznej. [06-PS-SM-284_01]
PS_W19 [4/5]
Ma wiedzę na temat metod i interwencji psychologicznej w odniesieniu do całego systemu rodzinnego; zna podstawy systemowej terapii rodzin, jej możliwości i ograniczenia; ma wiedzę na temat podstaw prowadzenia mediacji rodzinnych. [06-PS-SM-284_02]
PS_W25 [4/5]
Dysponuje wiedzą na temat możliwości i konieczności dalszego kształcenia w ramach studiów podyplomowych i szkoleń specjalistycznych i potrafi ją wykorzystać. [06-PS-SM-284_03]
PS_U24 [2/5]
Potrafi odpowiednio konsultować i doradzać rodzinom w zakresie zarówno rozwiązywania problemów o charakterze psychologicznym, jak i wspomagania rozwoju rodziny i poszczególnych jej członków w różnych okresach ich życia. [06-PS-SM-284_04]
PS_U07 [3/5]
Posiada umiejętność rozpoznawania zagrożeń, potrzeb i możliwości rozwoju rodziny i poszczególnych jej członków, zmierzających do poprawy dobrostanu systemu rodzinnego. [06-PS-SM-284_05]
PS_U08 [4/5]
Posiada umiejętność udzielania podstawowej pomocy psychologicznej dzieciom, nastolatkom i rodzinie w sytuacjach kryzysowych i z problemami. [06-PS-SM-284_06]
PS_U09 [4/5]
Posiada umiejętność identyfikowania problemów poszczególnych członków rodziny wymagających współpracy interdyscyplinarnej ze specjalistami z innych dziedzin (np. pedagogami, lekarzami, mediatorami rodzinnymi). [06-PS-SM-284_07]
PS_U17 [3/5]
Posiada podstawowe kompetencje w zakresie nawiązywania i utrzymywania kontaktu oraz rozumienia doświadczeń i przeżyć dzieci, nastolatków i rodziców zmagających się z różnymi trudnościami natury psychologicznej. [06-PS-SM-284_08]
PS_K07 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium [06-PS-SM-284_w_1]
Pytania mające na celu sprawdzenie wiedzy studenta dotyczącej metod i sposobów udzielania pomocy psychologicznej dzieciom, nastolatkom i rodzinie, obejmujące zasady postępowania interwencyjnego i terapeutycznego w odniesieniu do wybranych zagadnień tematycznych poruszanych na zajęciach.
06-PS-SM-284_01 06-PS-SM-284_02 06-PS-SM-284_03 06-PS-SM-284_04 06-PS-SM-284_05 06-PS-SM-284_06 06-PS-SM-284_07 06-PS-SM-284_08
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [06-PS-SM-284_fs_1]
Dyskusja na temat przeczytanych informacji literaturowych dotyczących omawianych zagadnień i problemów. Przedstawienie konkretnych form i metod pracy pomocowej. Praca w podgrupach nad wybranymi zagadnieniami. Ćwiczenia wybranych metod pomocowych w małych grupach.
30
Zapoznanie się z literaturą przedmiotu dotyczącą wybranych zagadnień oraz metod pracy interwencyjnej / terapeutycznej Umiejętność krytycznej oceny poznanych metod i obrony swego stanowiska. Studiowanie najnowszych danych literaturowych i badawczych na temat poszczególnych metod i form pracy pomocowej w odniesieniu do zadanej problematyki.
90 Kolokwium [06-PS-SM-284_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)