SPZ_M05_Diagnoza różnicowa w psychologii zdrowia Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2021

Nazwa modułu: SPZ_M05_Diagnoza różnicowa w psychologii zdrowia
Kod modułu: 06-PS-SM-245
Kod programu: W3-SMPS19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Diagnoza różnicowa w psychologii zdrowia stanowi 5 moduł ścieżki specjalizacyjnej psychologia zdrowia i jakości życia i realizowany jest w bloku diagnostyka i interwencja w psychologii zdrowia i jakości życia. Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w problematykę diagnozy różnicowej w obszarze psychologii zdrowia i choroby. W trakcie kształcenia studenci zdobywają umiejętność: opisu stanu psychicznego osoby chorej somatycznie, dostrzegania i rozumienia psychosomatycznego i somatopsychicznego podłoża obserwowanych problemów, stawiania hipotez na temat przyczyn i mechanizmów zgłaszanych przez osobę badaną problemów. Studenci uzyskują podstawową wiedzę na temat farmakoterapii oraz stosowanych w medycynie pozapsychiatrycznej procedur leczniczych oraz poznają ich związek z psychofizycznym funkcjonowaniem człowieka. Umiejętności i wiedzę studenci zdobywają poprzez uczestnictwo w prelekcjach, studia piśmiennictwa naukowego, wykorzystanie materiałów audiowizualnych, dyskusje i analizy przypadków, a także poprzez odgrywanie scenek związanych z tematyką ćwiczeń.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę dotyczącą psychologicznych aspektów chorób somatycznych w kontekście wzajemnej relacji soma-psyche-soma. [06-PS-SM-245_01]
PS_W23 [1/5]
Student ma rozeznanie w specyfice problemów związanych ze zdrowiem w różnych grupach wiekowych i w połączeniu z prawidłowościami rozwoju człowieka. [06-PS-SM-245_02]
PS_W23 [1/5]
Student posiada elementarną wiedzą na temat farmakoterapii i procedur medycznych stosowanych w medycynie pozapsychiatrycznej. [06-PS-SM-245_03]
PS_W23 [5/5]
Student ma wiedzę na temat specyfiki diagnozowania w odniesieniu do problemów związanych ze zdrowiem i chorobą w przypadku człowieka zgłaszającego problemy somatyczne. [06-PS-SM-245_04]
PS_W24 [4/5]
Student posiada umiejętność dostrzegania mechanizmów leżących u podłoża chorób o charakterze psychosomatycznym i opisu mechanizmów somatopsychicznych towarzyszących chorobie. [06-PS-SM-245_05]
PS_U14 [4/5]
Student potrafi integrować wiedzę psychologiczną z podstawową wiedzą biomedyczną oraz dostrzegać związki pomiędzy medycyną i biologią a psychologią jako dyscyplinami badającymi zdrowie i odpowiadającymi za jego stan. [06-PS-SM-245_06]
PS_U17 [4/5]
Student potrafi odróżnić i jasno określić obszary kompetencji lekarza i psychologa w procesie diagnozowania, leczenia i rehabilitacji. [06-PS-SM-245_07]
PS_U17 [4/5]
Student ma rozeznanie we własnych kompetencjach i ograniczeniach zawodowych. [06-PS-SM-245_08]
PS_K02 [2/5]
Student wykazuje wrażliwość i intuicję diagnostyczną oraz badawczą. [06-PS-SM-245_09]
PS_K08 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test wiadomości [06-PS-SM-245_w_1]
Test składający się z: 1. pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru; 2. pytań zamkniętych wielokrotnego wyboru; 3. pytań otwartych, umożliwiających ocenę rozumienia przez studenta zagadnień poruszanych w trakcie zajęć.
06-PS-SM-245_01 06-PS-SM-245_02 06-PS-SM-245_03 06-PS-SM-245_04 06-PS-SM-245_05
Opis przypadku [06-PS-SM-245_w_2]
Analiza przypadku związanego z procesem diagnostycznym w obszarze psychologii zdrowia. Prezentacja wniosków dotyczących: 1. stanu psychicznego i funkcjonowania biopsychospołecznego chorego; 2. możliwych przyczyn stanu pacjenta; 3. potencjalnych mechanizmów wpływających na przebieg choroby i leczenia; 4. znaczenia farmakoterapii i stosowanych procedur medycznych dla jakości życia człowieka; 5. możliwości ustalenia celów terapii z uwzględnieniem roli psychologa, lekarza, pielęgniarek, rehabilitantów itd.
06-PS-SM-245_01 06-PS-SM-245_02 06-PS-SM-245_03 06-PS-SM-245_04 06-PS-SM-245_05 06-PS-SM-245_06 06-PS-SM-245_07 06-PS-SM-245_08 06-PS-SM-245_09
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [06-PS-SM-245_fs_1]
Omówienie i dyskusja o wybranych zagadnieniach podstawowych (10 godzin). Analiza przypadków - scenki, dyskusje, materiały audiowizualne (20 godzin).
30
Lektura uzupełniająca, praca z podręcznikiem (20 godzin). Lektura uzupełniająca, praca z podręcznikiem przygotowanie prezentacji dotyczącej analizy przypadków (40 godzin).
60 Test wiadomości [06-PS-SM-245_w_1] Opis przypadku [06-PS-SM-245_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)