Stosowana psychologia rozwoju Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2021

Nazwa modułu: Stosowana psychologia rozwoju
Kod modułu: 06-PS-SM-023
Kod programu: W3-SMPS19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Opis:
Celem stosowanej psychologii rozwoju jest wprowadzenie w problematykę metod i narzędzi badań specyficznych dla kolejnych okresów rozwojowych - udostępnienie instrukcji, opisów metod, podstawowych założeń dotyczących sposobu przeprowadzania badań z ich wykorzystania, zasad oceny i interpretacji uzyskanych wyników (w oparciu o literaturę oraz zestawy testów). Przygotowanie do adekwatnego do danego problemu planowania i przeprowadzania badań – praktyczne ćwiczenia studentów w ramach zajęć terenowych oraz opracowywanie pisemnych protokołów z badań (obserwacja psychologiczna, skale obserwacyjne, skale osiągnięć rozwojowych, eksperymenty, wywiad, ćwiczenia w zakresie interpretacji ilościowej i jakościowej uzyskanych wyników badań). Przygotowanie do adekwatnego do danego problemu planowania i przeprowadzania badań – praktyczne ćwiczenia studentów w ramach zajęć terenowych oraz opracowywanie pisemnych protokołów z badań (obserwacja psychologiczna, skale obserwacyjne, skale osiągnięć rozwojowych, eksperymenty, wywiad, ćwiczenia w zakresie interpretacji ilościowej i jakościowej uzyskanych wyników badań).
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma wiedzę na temat specyfiki i metodologii badań procesu rozwoju oraz osiągnięć rozwojowych w kolejnych okresach życia człowieka. [06-PS-SM-023_01]
PS_W15 [5/5]
Dysponuje szczegółową wiedzą i umiejętnościami w zakresie rozpoznawania funkcji wiodących w poszczególnych okresach rozwojowych (dzieciństwa, dorastania, dorosłości i starzenia się). [06-PS-SM-023_02]
PS_W15 [5/5]
Zna sposoby diagnozowania poziomu rozwoju człowieka w kolejnych okresach życia oraz jakości jego środowiska rozwoju; ma wiedzę na temat metod diagnostycznych, adekwatnych do specyfiki danego okresu rozwojowego. [06-PS-SM-023_03]
PS_W17 [2/5]
Jest aktywny w zakresie dostrzegania problemów rozwojowych i proponowania rozwiązań ukierunkowanych na wspomaganie rozwoju osób w różnych okresach życia, mających zróżnicowany dostęp do zasobów środowiskowych; jest w stanie zdefiniować zarówno możliwości, jak i potrzeby i zagrożenia rozwojowe oraz wskazać ogólne kierunki działań promocyjnych, profilaktycznych i prewencyjnych; ma szczególną wrażliwość na problemy i zagrożenia w rozwoju osób, znajdujących się w trudnym położeniu życiowym, spowodowanym czynnikami losowymi, społecznymi, ekonomicznymi i kulturowymi. [06-PS-SM-023_04]
PS_U08 [2/5] PS_U14 [2/5] PS_K06 [2/5] PS_K08 [2/5]
Potrafi sformułować problem, wymagający badania empirycznego i adekwatnie do tego problemu zaplanować i przeprowadzić badanie z wykorzystaniem narzędzi, trafnie dobranych do specyfiki danego okresu rozwojowego, a następnie dokonać interpretacji ilościowej i jakościowej uzyskanych wyników. [06-PS-SM-023_05]
PS_U10 [2/5] PS_U13 [2/5]
Ma świadomość etyczną i wrażliwość na problemy i dylematy etyczne pojawiające się w samych badaniach nad rozwojem, jak również w związku z aplikacją ich wyników w określonych kontekstach społeczno-kulturowych. [06-PS-SM-023_06]
PS_K05 [2/5] PS_K10 [2/5]
Potrafi przekazywać informacje na temat wyników własnych dociekań teoretycznych i empirycznych w sposób rzetelny i komunikatywny w formie dostosowanej do potrzeb i możliwości odbiorców. [06-PS-SM-023_07]
PS_U12 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test wiedzy [06-PS-SM-023_w_1]
Szczegółowy test sprawdzający wiedzę na temat specyfiki badań oraz narzędzi badawczych stosowany w diagnozie rozwoju w różnych okresach życia człowieka.
06-PS-SM-023_01 06-PS-SM-023_02
Przeprowadzenie badań i opracowanie protoko-łu [06-PS-SM-023_w_2]
Adekwatne do danego problemu zaplanowanie i przeprowadzenie badania z wykorzystaniem trafnie dobranych dla danego okresu rozwojowego narzędzi. Poprawna interpretacja ilościowa i jakościowa uzyskanych wyników badań.
06-PS-SM-023_03 06-PS-SM-023_04 06-PS-SM-023_05 06-PS-SM-023_06 06-PS-SM-023_07
Zespołowe przeprowadzenie symulacji [06-PS-SM-023_w_3]
Symulacja dotyczy rozmowy psychologicznej uwzględniającej wpływu otoczenia na przebieg rozwoju jednostki.
06-PS-SM-023_03 06-PS-SM-023_04 06-PS-SM-023_06 06-PS-SM-023_07
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [06-PS-SM-023_ fs_1]
Przekaz odbywa się w formie wykładu ustnego na tle prezentacji multimedialnej.
30
Zapoznanie się z literaturą podstawową i uzupełniającą.
40 Test wiedzy [06-PS-SM-023_w_1] Przeprowadzenie badań i opracowanie protoko-łu [06-PS-SM-023_w_2]
ćwiczenia [06-PS-SM-023_ fs_2]
Przygotowanie do posługiwania się narzędziami badań adekwatnymi dla danego okresu rozwojowego.
30
Przygotowanie projektów badawczych w oparciu o literaturę przedmiotu.
50 Test wiedzy [06-PS-SM-023_w_1] Przeprowadzenie badań i opracowanie protoko-łu [06-PS-SM-023_w_2] Zespołowe przeprowadzenie symulacji [06-PS-SM-023_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)