Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2021

Nazwa modułu: Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia
Kod modułu: 06-PS-SM-014
Kod programu: W3-SMPS19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 7
Opis:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z aspektami teoretycznymi i praktycznymi problematyki rozowju człowieka w cyklu życia. Cykl zajęć obejmuje następujące zagadnienia: - Podstawowe pojęcia teoretyczne w psychologii rozwoju człowieka – pojęcie rozwoju, rodzaje zmian rozwojowych i mechanizmy warunkujące rozwój. - Periodyzacja zmian w rozwoju psychicznym. - Modele ujmowania i wyjaśniania zmian rozwojowych. - Czynniki i wyznaczniki rozwoju. - Strategie badań nad rozwojem, aspekty etyczne badań z udziałem dzieci i osób dorosłych. - Opis i interpretacja zmian w rozwoju z punktu widzenia różnych koncepcji psychologicznych. - Charakterystyka rozwoju w okresie prenatalnym. Wpływ rozwoju prenatalnego i porodu na rozwój dziecka. - Tendencje rozwojowe w okresie wczesnego dzieciństwa (wiek niemowlęcy i poniemowlęcy). - Specyfika właściwości rozwoju w okresie średniego dzieciństwa (wiek przedszkolny). - Koncepcja rozwoju poznawczego J. Piageta. - Główne tendencje rozwojowe w okresie późnego dzieciństwa (wiek szkolny). - Dojrzałość szkolna – pojęcie, teorie, uwarunkowania. - Charakterystyka rozwoju w okresie adolescencji. - Przebieg rozwoju w okresie dorosłości (wczesna, średnia i późna dorosłość).
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę na temat przedmiotu, aparatu pojęciowego oraz teoretycznych koncepcji współczesnej psychologii rozwoju; zna teorie opisujące i wyjaśniające uwarunkowania, przebieg, mechanizmy oraz efekty rozwoju człowieka w cyklu życia. [06-PS-SM-014_01]
PS_W15 [5/5]
Zna sposoby ujmowania zmian rozwojowych i ich rodzaje, ma wiedzę o czynnikach rozwoju, modelach opisujących i wyjaśniających przebieg procesu rozwoju. [06-PS-SM-014_02]
PS_W15 [5/5]
Posiada szczegółową wiedzę na temat specyfiki rozwoju (funkcjonalnej struktury) w kolejnych okresach życia człowieka – w okresie prenatalnym, w okresie dzieciństwa, dorastania, dorosłości oraz starości, jak również podstawową wiedzę o zasadach i sposobach wspomagania rozwoju w tych okresach. [06-PS-SM-014_03]
PS_W15 [5/5]
Dostrzega i rozumie relacje pomiędzy wiedzą z zakresu psychologii rozwoju człowieka a wiedzą z zakresu innych subdyscyplin psychologii oraz innych dyscyplin nauki (głównie biologii, etologii, neurokognitywistyki rozwojowej, socjologii i antropologii kulturowej). [06-PS-SM-014_04]
PS_W15 [5/5]
Posiada umiejętność aplikowania wiedzy z zakresu psychologii rozwoju do opisu, wyjaśniania i rozwiązywania problemów odnoszących się do konkretnych sytuacji z życia codziennego oraz przekazywania tej wiedzy w sposób komunikatywny w języku ogólnie zrozumiałym. [06-PS-SM-014_05]
PS_W15 [5/5] PS_K03 [3/5]
Jest w stanie zdefiniować zarówno możliwości, jak i potrzeby i zagrożenia rozwojowe w różnych okresach życia człowieka oraz wskazać ogólne kierunki działań promocyjnych, profilaktycznych i prewencyjnych; ma szczególną wrażliwość na problemy i zagrożenia w rozwoju osób, znajdujących się w szczególnym położeniu życiowym, spowodowanym czynnikami losowymi, społecznymi, ekonomicznymi i kulturowymi. [06-PS-SM-014_06]
PS_U03 [3/5]
Ma świadomość etyczną i wrażliwość na problemy i dylematy etyczne pojawiające się w psychologii rozwoju; jest otwarty i tolerancyjny wobec przejawów odmienności światopoglądowej i kulturowej, a wrażliwy na symptomy dyskryminacji i wykluczania osób i grup społecznych. [06-PS-SM-014_07]
PS_K06 [2/5] PS_K14 [2/5]
Potrafi korzystać z odpowiednich źródeł wiedzy na temat rozwoju człowieka, odróżniać koncepcje i dane o charakterze naukowym od koncepcji i danych nie mających naukowych podstaw; jest w stanie ze zrozumieniem czytać literaturę z zakresu psychologii rozwoju i sprawnie posługiwać się w mowie i piśmie terminologią naukową z tej dziedziny. [06-PS-SM-014_08]
PS_U08 [2/5] PS_K06 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [06-PS-SM-014_w_1]
Egzamin pisemny zawierający pytania problemowe, testowe i otwarte.
06-PS-SM-014_01 06-PS-SM-014_02 06-PS-SM-014_03 06-PS-SM-014_04
Kolokwium [06-PS-SM-014_w_2]
Kolokwium zawierające pytania problemowe, testowe i otwarte.
06-PS-SM-014_01 06-PS-SM-014_02 06-PS-SM-014_06
Praca zaliczeniowa (Projekt) [06-PS-SM-014_w_3]
Praca pisemna oraz prezentacja multimedialna dotycząca zagadnień z zakresu wybranego okresu rozwojowego człowieka.
06-PS-SM-014_05 06-PS-SM-014_07 06-PS-SM-014_08
Aktywność [06-PS-SM-014_w_4]
Zaangażowanie w dyskusję na podstawie literatury oraz w proponowane przez prowadzącego ćwiczenia.
06-PS-SM-014_01 06-PS-SM-014_02 06-PS-SM-014_03 06-PS-SM-014_04 06-PS-SM-014_05 06-PS-SM-014_06 06-PS-SM-014_07 06-PS-SM-014_08
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [06-PS-SM-014_fs_1]
Metody oparte na słowie, prezentacja multimedialna.
30
Lektura uzupełniająca, praca z tekstami naukowymi.
50 Egzamin [06-PS-SM-014_w_1]
ćwiczenia [06-PS-SM-014_fs_2]
Metody oparte na słowie, prezentacja multimedialna, metody aktywizujące.
30
Lektura uzupełniająca, praca z tekstami naukowymi, przygotowanie pracy zaliczeniowej (projektu).
70 Kolokwium [06-PS-SM-014_w_2] Praca zaliczeniowa (Projekt) [06-PS-SM-014_w_3] Aktywność [06-PS-SM-014_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)