Propedeutyka psychologii rozwoju człowieka i rodziny w cyklu życia Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2021

Nazwa modułu: Propedeutyka psychologii rozwoju człowieka i rodziny w cyklu życia
Kod modułu: 06-PS-SM-029
Kod programu: W3-SMPS19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Student rozumie podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwoju dzieci i młodzieży, psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, psychologii rodziny oraz psychologii edukacji i wychowania. Pogłębia wybrane aspekty tych pojęć oraz potrafi odnieść je do aktualnych kontekstów bądź zagrożeń środowiskowych i cywilizacyjnych. Rozumie mechanizmy funkcjonowania systemu rodzinnego oraz umie wskazać źródła dysfunkcji środowiska rodzinnego. Poznaje różne aspekty funkcjonowania systemu rodzinnego: cykle rozwoju rodziny, funkcje rodziny, postawy rodzicielskie i style wychowania, role w rodzinie. Rozumie mechanizmy funkcjonowania systemu szkolnego, zespołu klasowego, grupy rówieśniczej oraz umie wskazać źródła dysfunkcji w tych obszarach. Identyfikuje problemy wychowawcze w środowisku rodzinnym i szkolnym i wskazuje ich źródła, rozumie zależność między problemami dziecka a dysfunkcjonalnością środowiska wychowawczego. Poznaje elementy poradnictwa i pomocy psychologicznej dziecku i rodzinie. Poznaje i stosuje wybrane metody diagnozy środowiska rodzinnego i szkolnego, a w oparciu o wyniki diagnozy planuje proste działania wspierające, korekcyjne lub prewencyjne. W/w efekty pomogą studentowi osiągnąć: analiza literatury przedmiotu, prezentacje multimedialne, dyskusje, referaty, udostępnienie wybranych metod diagnostycznych i możliwość praktycznego ich zastosowania, opcjonalnie także udział w zajęciach na terenie placówek edukacyjnych i opiekuńczych.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Posiada wiedzę na temat podstawowych rodzajów środowisk wychowawczych i specyfiki ich funkcjonowania, a także wiedzę teoretyczną na temat wybranych elementów psychologii klinicznej dzieci i młodzieży oraz wybranych aspektów zaburzeń rozwojowych dzieci i młodzieży oraz mechanizmów ich powstawania. [06-PS-SM-029_01]
PS_W21 [3/5]
Rozumie mechanizmy funkcjonowania systemów rodzinnych oraz potrafi wskazać źródła dysfunkcji systemów rodzinnych. [06-PS-SM-029_02]
PS_W22 [3/5]
Rozumie mechanizmy funkcjonowania systemów szkolnych oraz potrafi wskazać źródła dysfunkcji systemów szkolnych. [06-PS-SM-029_03]
PS_W22 [3/5]
Zna i potrafi zastosować wybrane metody diagnozy środowiska rodzinnego i szkolnego. [06-PS-SM-029_04]
PS_U13 [4/5]
Potrafi zidentyfikować podstawowe problemy wychowawcze w poszczególnych okresach rozwojowych oraz rozumie związek pomiędzy środowiskiem rodzinnym/wychowania a powstaniem trudności rozwojowych/wychowawczych. [06-PS-SM-029_05]
PS_U06 [4/5]
Potrafi wskazać kategorie zasobów jakimi dysponuje rodzina/ przedszkole/ szkoła/ grupa rówieśnicza oraz zaplanować proste działania o charakterze prewencyjnym. Student orientuje się w formach i technikach wspierania dzieci i młodzieży (oraz ich rodziców) oraz potrafi zaplanować proste działania o charakterze prewencyjnym. [06-PS-SM-029_06]
PS_U08 [4/5]
Wykazuje wrażliwość na problemy dzieci i młodzieży pochodzących z różnych środowisk wychowawczych oraz szanuje ich odmienność światopoglądową i kulturową. [06-PS-SM-029_07]
PS_K06 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test wiedzy [06-PS-SM-029_w_1]
Weryfikacja zasobów zdobytej wiedzy. Testy, kolokwia (w formie zestawów pytań otwartych, problemowych lub pytań z możliwością wyboru), dyskusje, referaty lub prezentacje przygotowane przez studentów.
06-PS-SM-029_01 06-PS-SM-029_02 06-PS-SM-029_03 06-PS-SM-029_05
Analiza przypadku/problemu [06-PS-SM-029_w_2]
Weryfikacja umiejętności i kompetencji w zakresie praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. Sporządzanie protokołu: obserwacji dziecka, wywiadu z dzieckiem, wywiadu z rodzicami dziecka, z wywiadu z nauczycielem, diagnozy środowiska rodzinnego/szkolnego; konstruowanie prostych narzędzi do badania zespołów klasowych (ankieta); konstruowanie prostych planów dzialań wspierających, korekcyjnych lub prewencyjnych na terenie szkoły; opracowanie scenariuszy zajęć dla uczniów/nauczycieli.
06-PS-SM-029_04 06-PS-SM-029_05 06-PS-SM-029_06 06-PS-SM-029_07
Esej/Prezentacja [06-PS-SM-029_w_3]
Weryfikacja umiejętności samodzielnego, refleksyjnego i krytycznego analizowania literatury przedmiotu. Dyskusje, referaty lub prezentacje/prace pisemne przygotowane przez studentów (jako rozszerzenie wybranych przez studenta zagadnień).
06-PS-SM-029_06 06-PS-SM-029_07
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [06-PS-SM-029_ fs_1]
Wykład z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych.
15
Lektura uzupełniająca, praca z podręcznikiem oraz bazami danych, przygotowanie pisemnej pracy semestralnej (egzaminacyjnej) na wybrany temat.
45 Test wiedzy [06-PS-SM-029_w_1]
ćwiczenia [06-PS-SM-029_ fs_2]
Dyskusje, referaty, prezentacje i projekty przygotowane przez studentów. Poznanie i zastosowanie wybranych metod diagnostycznych, udział w zajęciach na terenie placówek edukacyjnych i opiekuńczych.
30
Lektura uzupełniająca, praca z podręcznikiem, kontakt z osobami badanymi, przeprowadzenie obserwacji i wywiadu, sporządzanie dokumentacji (protokół, praca pisemna), konstruowanie prostych planów dzialań wspierających, korekcyjnych lub prewencyjnych, opracowanie scenariuszy zajęć dla uczniów/nauczycieli, przygotowanie pisemnej pracy semestralnej.
30 Test wiedzy [06-PS-SM-029_w_1] Analiza przypadku/problemu [06-PS-SM-029_w_2] Esej/Prezentacja [06-PS-SM-029_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)