Osobowość Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2021

Nazwa modułu: Osobowość
Kod modułu: 06-PS-SM-011
Kod programu: W3-SMPS19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 8
Opis:
Przedmiot badań i podstawowe pojęcia psychologii osobowości. Nomotetyczne i idiograficzne podejście w badaniu osobowości. Podmiotowe i pozapodmiotowe źródła zachowania: sytuacjonizm, personalizm, interakcjo-nizm. Problem stałości i zmienności osobowości. Kontrowersje i problemy w badaniu osobowości. Osobowość jako organizacja cech. Leksykalne i psychometryczne podejście do badań. Analiza czynnikowa jako podstawa tworzenia hierarchicznych modeli osobowości. Teorie cech w opisie i prognozowaniu zachowania (Allport, Cattel, Eysenck, Costa i McCrae). Osobowość w psychologii humanistycznej. Wizja rozwijającej się i dążącej od samorealizacji jednostki w koncepcjach Maslowa i Rogersa. Psychologia pozytywna. Wartości i poczucie sensu życia w egzystencjalnym ujęciu osobowości. Koncepcja Frankla. Socjobiologiczna koncepcja osobowości. Oso-bowość w koncepcji psychodynamicznej. Psychoanaliza klasyczna – Freud. Strukturalne ujęcie osobowości Jun-ga. Teorie ego, self i teorie relacji z obiektem. Interpersonalny nurt w psychoanalizie – Adler, Fromm i Horney, Sullivan. Osobowość jako system przetwarzania i organizacji informacji – perspektywa poznawcza. Ja jako cen-tralny system regulacji. Ja a samoświadomość. Schematy Ja (Markus). Koncepcja ukierunkowań Ja (Higgins). Koncepcja polifonicznego Ja (Hermans). Pojęcie tożsamości. Tożsamość narracyjna (McAdams). Osobowość jako system cech. Pomiar osobowości. Czy możliwa jest jedna koncepcja osobowości? Próby integracji.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Znajomość podstawowych teorii osobowości w ramach nurtu psychodynamicznego, humanistycznego, fenomenologiczno-egzystencjalnego, społeczno-poznawczego, cech, socjobiologicznego i narracyjnego. [06-PS-SM-011_01]
PS_W12 [5/5]
Świadomość istnienia kontrowersji w ramach teorii osobowości, dotyczących charakteru motywacji, uwarunkowań zachowań człowieka, rozwoju osobowości, kwestii ciągłości i zmiany, czy też znaczenia instynktów i intencjonalnych wyborów. [06-PS-SM-011_02]
PS_W12 [5/5]
Umiejętność przeprowadzenia porównania różnych podejść teoretycznych do osobowości. [06-PS-SM-011_03]
PS_U03 [4/5]
Umiejętność wykorzystywania wiedzy z zakresu teorii osobowości do interpretacji problemów klinicznych, wychowawczych, czy społecznych. [06-PS-SM-011_04]
PS_U08 [4/5]
Umiejętność interpretacji prostych i złożonych zachowań człowieka w odniesieniu do poszczególnych teorii osobowości. [06-PS-SM-011_05]
PS_K08 [4/5]
Ogólna znajomość wyników ważniejszych badań przeprowadzonych na gruncie różnych podejść do osobowości człowieka. [06-PS-SM-011_06]
PS_W12 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Pisemny sprawdzian wiadomości [06-PS-SM-011_w_1]
W przypadku wykładów – egzamin w formie testu wia-domości, test umiejętności rozwiązywania problemów oraz testu rozumienia pojęć. W przypadku ćwiczeń – kolokwium oraz kartkówka rozpoczynająca zajęcia.
06-PS-SM-011_01 06-PS-SM-011_02 06-PS-SM-011_03 06-PS-SM-011_06
Ocena pracy w grupach [06-PS-SM-011_w_2]
W przypadku ćwiczeń – przyznawanie plusów (przeliczanych na punkty, na podstawie których zostanie wystawiona ocena końcowa) z aktywności w charakterze premii za pracę w grupach nad analizą studiów przypadków.
06-PS-SM-011_03 06-PS-SM-011_04 06-PS-SM-011_05
Ocena indywidualnej aktywności studentów [06-PS-SM-011_w_3]
W przypadku ćwiczeń – przyznawanie plusów (przeliczanych na punkty, na podstawie których zostanie wystawiona ocena końcowa) za merytoryczną aktywność studentów, polegającą na odpowiedzi na pytanie sprawdzające poziom znajomości omawianych teorii lub zachęcające do porównywania ich, odniesienia do przejawów w życiu codziennym lub praktyki psychologicznej itd.
06-PS-SM-011_01 06-PS-SM-011_02 06-PS-SM-011_03 06-PS-SM-011_04 06-PS-SM-011_05
Ocena indywidualnej prezentacji studenckiej (fakultatywnie) [06-PS-SM-011_w_4]
W przypadku ćwiczeń – przyznanie punktów wliczanych do sumy, na podstawie której zostanie wystawiona ocena końcowa, za przygotowanie indywidualnej prezentacji zagadnienia powiązanego z tematyką zajęć, wyznaczonego przez prowadzącego.
06-PS-SM-011_02 06-PS-SM-011_04 06-PS-SM-011_06
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [06-PS-SM-011_fs_1]
Wykład z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych.
30
Praca z podręcznikiem, praca z tekstami źródłowymi.
70 Pisemny sprawdzian wiadomości [06-PS-SM-011_w_1]
ćwiczenia [06-PS-SM-011_fs_2]
Analiza studiów przypadków dyskusja na temat omawianych zagadnień, praca w grupach, fakultatywne prezentacje studenckie.
30
Praca z podręcznikiem, praca z tekstami źródłowymi.
70 Pisemny sprawdzian wiadomości [06-PS-SM-011_w_1] Ocena pracy w grupach [06-PS-SM-011_w_2] Ocena indywidualnej aktywności studentów [06-PS-SM-011_w_3] Ocena indywidualnej prezentacji studenckiej (fakultatywnie) [06-PS-SM-011_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)