SPZ_M04_Psycholog zdrowia jako badacz i diagnosta Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2021

Nazwa modułu: SPZ_M04_Psycholog zdrowia jako badacz i diagnosta
Kod modułu: 06-PS-SM-235
Kod programu: W3-SMPS19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Psycholog zdrowia jako badacz i diagnosta stanowi 4. moduł ścieżki specjalizacyjnej psychologia zdrowia i jakości życia i realizowany jest w bloku zastosowania psychologii zdrowia. Efekty kształcenia założone w ramach modułu wskazują, że student po jego ukończeniu posiada wiedzę na temat zastosowań psychologii zdrowia i jakości życia w obszarze diagnozy i pomiaru. Zna metody pomiarowe i diagnostyczne wykorzystywane w pracy z człowiekiem chorym somatycznie, osobami z grup ryzyka czy doświadczającymi przewlekłego stresu. Obok metod stricte diagnostycznych zdobywa wiedzę na temat narzędzi i technik pomiaru przekonań i oczekiwań związanych ze zdrowiem, zasobów istotnych z punktu widzenia zdrowia, stresu i radzenia sobie, różnorodnych aspektów rozumienia i doświadczania własnej choroby. Potrafi te metody krytycznie ocenić, wskazać ich ograniczenia oraz dobrać adekwatnie do problemu (badania ilościowe vs ocena kliniczna) i stanu osoby bądź osób badanych. Potrafi dane z wywiadu scalić z danymi zebranymi za pomocą innych metod diagnostycznych i na ich podstawie sformułować opinię psychologiczną zrozumiałą dla odbiorcy (np. pacjenta, klienta, lekarza). Potrafi zaplanować badanie diagnostyczne i ilościowe w obszarze psychologii zdrowia i jakości życia wykazując świadomość istnienia problemów etycznych, uwrażliwienie na nie i gotowość do rozwiązywania ich zgodnie z nakazami etyki zawodowej.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Wiedza na temat metod, narzędzi i technik pomiaru przekonań i oczekiwań związanych ze zdrowiem, zasobów istotnych z punktu widzenia zdrowia, stresu i radzenia sobie, różnorodnych aspektów rozumienia i doświadczania własnej choroby. [06-PS-SM-235_01]
PS_W22 [3/5]
Wiedza na temat specyfiki diagnozy w obszarze psychologii zdrowia. [06-PS-SM-235_02]
PS_W24 [3/5]
Wiedza na temat zastosowania metod diagnostycznych/pomiarowych adekwatnie do problemu diagnostycznego i stanu psychofizycznego pacjenta / osoby badanej. [06-PS-SM-235_03]
PS_W24 [5/5]
Umiejętność krytycznej analizy i oceny przydatności testu psychologicznego do konkretnych celów diagnostycznych i pomiarowych w obszarze psychologii zdrowia. [06-PS-SM-235_04]
PS_U13 [4/5]
Umiejętność interpretacji wyników uzyskanych w testach zgodnie ze standardami psychometrycznymi. [06-PS-SM-235_05]
PS_U13 [4/5]
Umiejętność przeprowadzenia poprawnej analizy i syntezy rezultatów uzyskanych w badaniu empirycznym i diagnostycznym i ich krytycznej oceny w celu wyciągnięcia konstruktywnych wniosków. [06-PS-SM-235_06]
PS_U12 [3/5]
Kompetencje komunikacyjne i interpersonalne, pozwalające na pracę zarówno z jednostkami, jak i grupami w zróżnicowanych środowiskach i warunkach społecznych przy wykorzystaniu standardów etycznych wiążących się z wykonywaniem zawodu zaufania publicznego. [06-PS-SM-235_07]
PS_K10 [1/5]
Posiada umiejętność sporządzania opinii psychologicznej w sposób komunikatywny i zrozumiały dla zleceniodawców w odniesieniu do problemów z obszaru psychologii zdrowia. [06-PS-SM-235_08]
PS_U18 [3/5]
Potrafi poprawnie rozpoznawać obszary swojej działalności badawczej i praktycznej, które mogą nieść potencjalne zagrożenia dla klientów oraz osób uczestniczących w badaniu naukowym oraz minimalizować te zagrożenia. [06-PS-SM-235_09]
PS_K04 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test wiedzy [06-PS-SM-235_w_1]
Zbiorczy test składający się z pytań zamkniętych wielokrotnego wyboru sprawdzający wiedzę studentów na temat technik diagnostycznych i pomiarowych wykorzystywanych w psychologii zdrowia i jakości życia.
06-PS-SM-235_01 06-PS-SM-235_04 06-PS-SM-235_05
Kolokwium problemowe [06-PS-SM-235_w_2]
Pytania problemowe mające na celu sprawdzenie umiejętności studenta w zakresie krytycznej oceny przydatności technik diagnostycznych i pomiarowych oraz możliwości wykorzystania ich na potrzeby badań klinicznych lub diagnostycznych jak również sprawdzenie jego uwrażliwienia na problemy etyczne i umiejętności ich rozwiązania w zgodzie nakazami etyki zawodowej.
06-PS-SM-235_02 06-PS-SM-235_04 06-PS-SM-235_05 06-PS-SM-235_06
Ocena planu badania diagnostycznego lub empirycznego [06-PS-SM-235_w_3]
Projekt planu będzie przygotowywany w kilkuosobowych grupach częściowo w ramach zajęć, częściowo w ramach pracy własnej studentów, co pozwoli 1. sprawdzić umiejętności przełożenia wiedzy teoretycznej na opracowanie praktycznej strategii postępowania diagnostycznego i/lub badawczego jak również 2. na ocenę kompetencji komunikacyjnych i interpersonalnych.
06-PS-SM-235_04 06-PS-SM-235_09
Analiza studium przypadku [06-PS-SM-235_w_4]
Analiza problemów diagnostycznych w obszarze psychologii zdrowia przeprowadzona zostanie w małych grupach w trakcie zajęć. Ocenie podlegać będą umiejętności przełożenia wiedzy teoretycznej na opracowanie strategii postępowania diagnostycznego oraz kompetencje komunikacyjne i interpersonalne i uwrażliwienie na kwestie etyczne.
06-PS-SM-235_03 06-PS-SM-235_06 06-PS-SM-235_07 06-PS-SM-235_08
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [06-PS-SM-235_fs_1]
Dyskusja na temat specyfiki diagnozy oraz na temat metod i technik pomiarowych wykorzystywanych w psychologii zdrowia i jakości życia – obszarem ich zastosowań i ograniczeń Prezentacja studium przypadku pacjenta chorego somatycznie. Dyskusja nad możliwością wykorzystania właściwych metod diagnostycznych. Wskazanie kluczowych elementów do sporządzenia ekspertyzy lub opinii psychologicznej osoby chorej somatycznie. Praca w grupach.
30
Wnikliwe zapoznanie się z opracowaniami teoretycznymi dotyczącymi wybranych metod diagnostycznych i pomiarowych wykorzystywanych w obszarze psychologii zdrowia i jakości życia. Praca nad planem badania diagnostycznego/empirycznego.
30 Test wiedzy [06-PS-SM-235_w_1] Kolokwium problemowe [06-PS-SM-235_w_2] Ocena planu badania diagnostycznego lub empirycznego [06-PS-SM-235_w_3] Analiza studium przypadku [06-PS-SM-235_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)