SPK/SPS/SPP/SPR/SPZ_M06_Podstawy interwencji kryzysowej Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2021

Nazwa modułu: SPK/SPS/SPP/SPR/SPZ_M06_Podstawy interwencji kryzysowej
Kod modułu: 06-PS-SM-200
Kod programu: W3-SMPS19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Efekty kształcenia założone w ramach modułu wskazują, że student po jego ukończeniu posiada wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w sytuacji kryzysu, jak również poznaje zasady i metody wczesnej interwencji. W ramach niniejszego modułu nabywa umiejętności udzielania podstawowej pomocy psychologicznej w sytuacjach kryzysowych.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna pojęcia teorii kryzysu psychologicznego – definicje kryzysu, cechy kryzysu, podstawowe i rozszerzone teorie kryzysu. [06-PS-SM-200_01]
PS_W22 [5/5]
Różnicuje objawy i warunki konieczne do rozpoznania osoby w kryzysie rozwojowym, w kryzysie sytuacyjnym (związanym z sytuacją utraty i żałoby, kryzysie suicydalnym, kryzysie wynikającym z przemocy, kryzysie traumatycznym). [06-PS-SM-200_02]
PS_W22 [5/5]
Posiada wiedzę z zakresu interwencji kryzysowej (cele i charakterystyczne cechy, etapy interwencji kryzysowej, zasady i strategie indywidualnej interwencji kryzysowej. [06-PS-SM-200_03]
PS_W19 [4/5]
Dysponuje wiedzą w zakresie planowania konstruktywnych strategii radzenia sobie z określoną sytuacją kryzysową. [06-PS-SM-200_04]
PS_W19 [3/5]
Potrafi udzielić podstawowej pomocy psychologicznej osobie w sytuacji kryzysowej. [06-PS-SM-200_05]
PS_U09 [3/5]
Posiada umiejętność budowania systemu wsparcia (naturalnego, instytucjonalnego) dla osoby doświadczającej kryzysu. [06-PS-SM-200_06]
PS_U09 [3/5]
Posiada wrażliwość względem problemów osób i grup społecznych, znajdujących się w trudnym położeniu lub w szczególnej sytuacji życiowej (będących ofiarami przemocy, wypadków i katastrof). [06-PS-SM-200_07]
PS_K06 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Test pisemny [06-PS-SM-200_w_1]
Zbiorczy test sprawdzający wiedzę studentów na temat funkcjonowania człowieka w kryzysie oraz zasadach i metodach pomocy w sytuacjach.
06-PS-SM-200_01 06-PS-SM-200_02 06-PS-SM-200_03 06-PS-SM-200_04
Odgrywanie ról (sceny symulowane) [06-PS-SM-200_w_2]
Student ćwiczy podstawowe zasady pracy psychologa w procesie diagnozy klinicznej oraz interwencji w kryzysie, sytuacjach traumatycznych i katastroficznych. Nabywa umiejętności analizowania i diagnozowania konkretnych przypadków i stawiania trafnej diagnozy oraz proponowania skutecznych rozwiązań.
06-PS-SM-200_05 06-PS-SM-200_06 06-PS-SM-200_07
Studium przypadku, opracowanie planu interwencji kryzysowej [6-PS-SM-200_w_3]
Ocena ze studium przypadku i planu interwencji kryzysowej.
06-PS-SM-200_01 06-PS-SM-200_02 06-PS-SM-200_03 06-PS-SM-200_04 06-PS-SM-200_05 06-PS-SM-200_06 06-PS-SM-200_07
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [06-PS-SM-200_fs_1]
Omawianie szczegółowych zagadnień z zakresu psychologii kryzysu i podstaw interwencji kryzysowej.
15
Przygotowanie do egzaminu.
30 Test pisemny [06-PS-SM-200_w_1]
ćwiczenia [06-PS-SM-200_fs_2]
Dyskusja na temat kryzysu ujmowanego w różnych teoriach oraz koncepcjach interwencji kryzysowej. Prezentacje studium przypadku osób znajdujących się w różnych sytuacjach kryzysowych. Analiza tekstów źródłowych, prezentacje multimedialne, dyskusja, ćwiczenia symulowane.
15
Analiza literatury przedmiotu. Analiza studium przypadku. Opracowanie planu interwencji kryzysowej.
45 Odgrywanie ról (sceny symulowane) [06-PS-SM-200_w_2] Studium przypadku, opracowanie planu interwencji kryzysowej [6-PS-SM-200_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)