SPR_M03_Podstawy diagnostyki rozwojowej i klinicznej Kierunek studiów: Psychologia
Kod programu: W3-SMPS19.2021

Nazwa modułu: SPR_M03_Podstawy diagnostyki rozwojowej i klinicznej
Kod modułu: 06-PS-SM-224
Kod programu: W3-SMPS19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł „Podstawy diagnozy rozwojowej i klinicznej„ stanowi 3 moduł ścieżki specjalizacyjnej „Psychologia rozwoju człowieka i rodziny w cyklu życia” i realizowany jest w bloku „Diagnoza i interwencja w psychologii rozwoju człowieka i rodziny w cyklu życia”. Student zdobywa wiedzę dotyczącą dostosowywania wybranych metod i technik diagnostycznych do wybranych problemów psychologicznych dzieci i młodzieży oraz środowiska rodzinnego i szkolnego. Efekty kształcenia założone w ramach modułu wskazują, że student po jego ukończeniu posiada wiedzę na temat zastosowań narzędzi diagnozy psychologicznej w obszarze psychologii rozwojowej. Zna zasady postępowania diagnostycznego, posiada wiedzę pozwalającą zaplanować proces diagnostyczny, sformułować problem, postawić hipotezy diagnostyczne i opracować strategię ich weryfikacji. Posiada kompetencje dotyczące posługiwania się wybranymi narzędziami diagnostycznymi do badania rozwoju dzieci i młodzieży, celem przeprowadzenia oceny wybranych aspektów funkcjonowania umysłowego (intelektualnego), społecznego, osobowości oraz umiejętności psychospołecznych. Potrafi sporządzić diagnozę oraz wydać opinię psychologiczną w sposób komunikatywny dla potencjalnego odbiorcy i zrozumiały dla zleceniodawców z zachowaniem standardów etyki zawodowej i rzetelności naukowej. Potrafi łączyć dane diagnostyczne uzyskane z różnych źródeł z wyborem rodzaju interwencji. Potrafi sformułować wskazania i przeciwwskazania do stosowania określonych rodzajów interwencji (terapii) względem określonego adresata. Uzyskał kompetencje w interpretowaniu oraz integrowaniu danych pochodzących z różnych źródeł.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Wiedza na temat metod diagnostycznych rozumianych, jako relacja międzyosobowa zachodząca w określonym czasie i kontekście. [06-PS-SM-224_01]
PS_W22 [2/5]
Wiedza na temat specyfiki diagnozy w obszarze psychologii rozwojowej (w zależności od celu i miejsca badania) oraz podejścia systemowego w diagnozie. [06-PS-SM-224_02]
PS_W24 [5/5]
Wiedza na temat zastosowania metod diagnostycznych/pomiarowych adekwatnie do problemu diagnostycznego. [06-PS-SM-224_03]
PS_W24 [3/5]
Umiejętność krytycznej analizy i oceny przydatności (zastosowania) narzędzia diagnozy psychologicznej do konkretnych celów diagnostycznych i pomiarowych w obszarze diagnozy rozwojowej i klinicznej. [06-PS-SM-224_04]
PS_U13 [5/5]
Umiejętność sformułowania hipotezy diagnostycznej, planowania procesu diagnostycznego, przeprowadzenia poprawnej analizy i syntezy rezultatów uzyskanych w badaniu diagnostycznym, integrowania danych oraz ich krytycznej oceny w celu wyciągnięcia konstruktywnych wniosków. [06-PS-SM-224_05]
PS_U14 [4/5]
Umiejętność zaplanowania interwencji psychologicznej oraz motywowania do pracy terapeutycznej. [06-PS-SM-224_06]
PS_U16 [3/5]
Umiejętność sporządzania opinii psychologicznej w sposób komunikatywny i zrozumiały dla zleceniodawców w odniesieniu do wybranych prawidłowości i problemów rozwoju. [06-PS-SM-224_07]
PS_U18 [4/5]
Kompetencje społeczne pozwalające na pracę w zespołach interdyscyplinarnych. Jest otwarty na współpracę na zasadach równości ze specjalistami z innych dziedzin. [06-PS-SM-224_08]
PS_K09 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium problemowe [06-PS-SM-224_w_1]
Pytania problemowe mające na celu sprawdzenie umiejętności studenta w zakresie krytycznej oceny przydatności technik diagnostycznych i pomiarowych oraz możliwości wykorzystania ich na potrzeby badań klinicznych lub diagnostycznych jak również sprawdzenie jego uwrażliwienia na problemy etyczne i umiejętności ich rozwiązania w zgodzie nakazami etyki zawodowej.
06-PS-SM-224_01 06-PS-SM-224_02 06-PS-SM-224_03 06-PS-SM-224_04 06-PS-SM-224_05 06-PS-SM-224_06 06-PS-SM-224_07
Studium przypadku (praca pisemna) [06-PS-SM-224_w_2]
Student samodzielnie zaplanuje i przeprowadzi diagnozę dziecka/adolescenta oraz zinterpretuje uzyskane wyniki, a także a także zaplanuje ewentualny kierunek oddziaływań interwencyjnych (terapeutycznych). Umożliwi to weryfikację takich umiejętności studenta, jak: samodzielne planowanie i przeprowadzenie badania diagnostycznego w sposób zapewniający odpowiednią jakość wyników, samodzielne konstruowanie prostych narzędzi diagnostycznych zgodnie z regułami psychometrycznymi, zinterpretowanie uzyskanych wyników (dostrzeganie ich wartości diagnostycznej, tj. zasobów i deficytów osoby badanej) oraz umiejętności planowania oddziaływań interwencyjnych terapeutycznych.
06-PS-SM-224_01 06-PS-SM-224_02 06-PS-SM-224_03 06-PS-SM-224_04 06-PS-SM-224_05 06-PS-SM-224_06 06-PS-SM-224_07 06-PS-SM-224_08
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [06-PS-SM-224_fs_1]
Prezentacja multimedialna na temat metod i technik diagnozy a oceny wybranych aspektów funkcjonowania dzieci i młodzieży. Prezentacja wybranych narzędzi diagnostycznych (diagnoza indywidualna oraz wybranych systemów). Panel dyskusyjny na temat specyfiki diagnozy oraz na temat metod i technik diagnostycznych wykorzystywanych w psychologii rozwojowej z uwzględnieniem krytycznego podejścia ich przydatności do oceny funkcjonowania umysłowego, społecznego oraz umiejętności psychospołecznych dzieci i młodzieży. Analiza dokumentów (opinii, orzeczeń, diagnoz) - dokumenty sporządzone w różnych rodzajach placówek oraz instytucji przez różnych specjalistów a dotyczących wybranych obszarów funkcjonowania dziecka (praca w grupach).
30
Wnikliwe zapoznanie się z opracowaniami teoretycznymi dotyczącymi metod diagnostycznych i pomiarowych wykorzystywanych w obszarze psychologii rozwojowej. Praca nad planem badania diagnostycznego (studium przypadku).
60 Kolokwium problemowe [06-PS-SM-224_w_1] Studium przypadku (praca pisemna) [06-PS-SM-224_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)