Podstawy i metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 06-S1PE12.2014

Nazwa modułu: Podstawy i metodyka edukacji społecznej i przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III
Kod modułu: EW_SP
Kod programu: 06-S1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z geografii, biologii, historii, etnografii, fizyki, chemii, materiałoznawstwa, techniki, astronomii, nauk społecznych) i metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację społeczno-przyrodniczą. Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów i pracy własnej studentów (EW_SP_1, EW_SP_2, EWN_SP_1, EWN_SP _2) oraz ćwiczeń, projektów indywidualnych i grupowych (EW_SP_3, EW_SP_4, EW_SP_6, EWN_SP_3, EWN_SP_4, EWN_SP_5, EWN_SP_6, EWN_SP_7) oraz pracy własnej i śródrocznych praktyk specjalistycznych (EW_SP_6, EWN_SP_8, EWN_SP_9, EWN_SP_7)
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz innych subdyscyplin pedagogicznych; wiedza ogólna
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada podstawową wiedzę merytoryczną z zakresu biologii, geografii, historii, etnografii, materiałoznawstwa, fizyki itp. Dla wprowadzania tych zagadnień w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym [EWN_SP_1]
KN_W10 [3/5]
Student posiada wiedzę o współczesnych teoriach edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska oraz nabywania umiejętności teoretycznych, praktycznych i społecznych w pracy z dziećmi w przedszkolu i klasach I-III [EWN_SP _2]
KN_W04 [5/5]
Student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu psychologii nauczania-uczenia się oraz dydaktyki i metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej w celu diagnozowania, analizowania i projektowania działań praktycznych w pracy z uczniami klas I-III i dziećmi w wieku przedszkolnym [EWN_SP _3]
KN_U03 [4/5]
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności zawodowe związane z przygotowaniem metodycznym, korzystając z zasobów wiedzy z innych źródeł nauki i nowoczesnych technologii [EWN_SP _4]
KN_U04 [4/5]
Student potrafi ocenić przydatność metod, środków dydaktycznych i założeń organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych z zakresu z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej dziecka [EWN_SP _5]
KN_U07 [5/5]
Student potrafi trafnie dobrać i wykorzystać materiały i środki dydaktyczne w celu projektowania i realizowania działań metodycznych w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej dziecka [EWN_SP _6]
KN_U08 [5/5]
Student potrafi analizować własne działania metodyczne z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej dziecka i wdrażać działania innowacyjne [EWN_SP _7]
KN_U14 [3/5]
Student ma świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności z zakresu zagadnień edukacji społeczno-przyrodniczej [EWN_SP _8]
KN_K01 [3/5]
Student przygotowuje się do pracy, projektuje i wykorzystuje działania metodyczne z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej dziecka z pełną odpowiedzialnością pedagogiczną [EWN_SP _9]
KN_K06 [5/5]
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw metodyki edukacji społeczno-przyrodniczej, w tym znajomość elementarnych zasad edukacji społecznej, geograficznej, biologicznej, historycznej, etnograficznej, fizycznej, technicznej itp., zna zasady zapoznawania dzieci z najbliższym otoczeniem, uwarunkowania psychologiczne i fizjologiczne nabywania umiejętności obserwacji, porównywania, analizy, ustalania związków przyczynowo-skutkowych [EW_SP _1]
K_W13 [5/5]
Student zna cele, metody i formy pośredniego i bezpośredniego poznawania otoczenia przez dzieci harmonijnie rozwinięte oraz z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych w zależności programowej i metodycznej w kontekście obowiązujących rozporządzeń i przyjętych regulacji organizacyjnych [EW_SP _2]
K_W16 [5/5]
Student potrafi opisać i ocenić działania metodyczne w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej w oparciu o opracowania teoretyczne różnych autorów oraz uzasadnić własne pomysły, wątpliwości i sugestie wynikające z realizacji zadań metodycznych edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych [EW_SP _3]
K_U07 [4/5]
Student potrafi ocenić odpowiedniość i skuteczność metod, procedur i praktycznych rozwiązań do realizacji zadań związanych z edukacja społeczno-przyrodniczą w przedszkolu i klasach początkowych [EW_SP _4]
K_U08 [5/5]
Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w zakresie edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach początkowych [EW_SP _6]
K_K08 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin pisemny [EW_SP_w_1]
Sprawdzenie wiedzy metodycznej ujętej w problematyce wykładów i ćwiczeń
EWN_SP_1 EWN_SP _2 EWN_SP _3 EWN_SP _5 EW_SP _1 EW_SP _2 EW_SP _3
Prace praktyczno-metodyczne [EW_SP_w_2]
Metodyczne ujęcie zagadnień merytorycznych z zakresu biologii, historii, nauk społecznych, geografii, etnografii, fizyki itp. w sposób przystępny dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym na podane tematy
EWN_SP _4 EWN_SP _5 EWN_SP _6 EWN_SP _7 EWN_SP _8 EWN_SP _9 EW_SP _3 EW_SP _4 EW_SP _6
Praca pisemna, dyskusja [EW_SP_w_3]
Ocena przydatności wybranych rozwiązań metodycznych, środków, form pracy stosowanych w edukacji społeczno-przyrodniczej
EWN_SP _4 EWN_SP _5 EWN_SP _6 EWN_SP _7 EW_SP _3 EW_SP _4 EW_SP _6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [EW_ SP _fs_1]
Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
15
Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; przygotowanie do egzaminu
45 Egzamin pisemny [EW_SP_w_1]
ćwiczenia [EW_ SP_fs_2]
Dyskusja, metoda uczenia się we współpracy, metoda działań praktycznych
30
Zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą; przygotowanie prac praktyczno-metodycznych, przygotowanie się do dyskusji i pracy pisemnej
30 Prace praktyczno-metodyczne [EW_SP_w_2] Praca pisemna, dyskusja [EW_SP_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)