Analiza matematyczna I
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-N1MT19.2021
Nazwa modułu: | Analiza matematyczna I |
---|---|
Kod modułu: | 03-MO1N-19-AMa1 |
Kod programu: | W4-N1MT19.2021 |
Semestr: | semestr letni 2021/2022 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 11 |
Opis: | Moduł Analiza matematyczna I ma na celu nauczenie studentów posługiwania się metodami rachunku różniczkowego i rachunku całkowego funkcji jednej i wielu zmiennych, a także metodami szeregów potęgowych i szeregów Fouriera. Przewiduje się realizację następujących treści programowych:
1. Całka Riemanna w przestrzeni R: Pojęcie funkcji pierwotnej, całkowanie przez części i przez podstawienie. Twierdzenie Newtona-Leibniza. Zastosowania.
2. Ciągi i szeregi funkcyjne: Zbieżność punktowa i jednostajna. Konsekwencje zbieżności jednostajnej (ciągłość, różniczkowalność, całkowalność). Kryteria Weierstrassa i Dirichleta.
3. Szeregi potęgowe: Promień zbieżności i twierdzenie Cauchy’ego-Hadamarda. Rozwijanie w szereg potęgowy. Różniczkowanie i całkowanie szeregów potęgowych. Funkcje analityczne a funkcje klasy C^(nieskończoność) (w dziedzinie rzeczywistej). Funkcje e^z, sin z, cos z, ln (1+z) w dziedzinie zespolonej i ich własności.
4. Szeregi Fouriera: Rozwijanie funkcji w szereg Fouriera. Lemat Riemanna – Lebesgue’a. Kryteria zbieżności Diniego i Jordana szeregów Fouriera. Wielomiany Bernsteina. Twierdzenia aproksymacyjne Fejéra i Weierstrassa.
5. Teoria różniczkowania (zasadniczo) funkcji typu R^n w R^m: Informacja o pochodnej Frécheta w przestrzeni unormowanej. Pochodne kierunkowe i cząstkowe. Jakobian odwzorowania. Pochodne cząstkowe wyższych rzędów. Twierdzenie Taylora. Ekstrema lokalne. Lokalna odwracalność odwzorowań. Funkcje uwikłane. Dyfeomorfizmy. Ekstrema warunkowe. |
Wymagania wstępne: | Wstęp do analizy matematycznej |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna podstawowe pojęcia i twierdzenia z zakresu całki Riemanna [AMa1_1] |
K_W04 [4/5] K_W07 [4/5] K_U13 [4/5] |
zna podstawowe twierdzenia rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych [AMa1_2] |
K_W04 [5/5] K_W05 [5/5] K_W07 [5/5] K_U01 [5/5] |
potrafi stosować metody rachunku różniczkowego i całkowego do obliczania niektórych wielkości matematycznych i fizycznych [AMa1_3] |
K_W07 [3/5] K_U12 [3/5] K_U14 [3/5] K_U38 [3/5] |
rozwiązuje zadania typu optymalizacyjnego [AMa1_4] |
K_W07 [3/5] K_U12 [3/5] K_U38 [3/5] |
docenia znaczenie potrzeby wprowadzania działań nieskończonych [AMa1_5] |
K_W01 [1/5] K_K01 [1/5] |
potrafi rozwijać funkcje w szeregi potęgowe i szeregi Fouriera [AMa1_6] |
K_W01 [4/5] K_U09 [4/5] K_U10 [3/5] |
Zna podstawowe własności przestrzeni L(X,Y) i Ln(X,Y) [AMa1_7] |
K_W04 [2/5] K_U17 [2/5] |
Rozumie pojęcia różniczki pierwszego i wyższych rzędów [AMa1_8] |
K_W07 [3/5] |
Zna i potrafi zastosować twierdzenia teorii różniczkowania do badania ekstremów lokalnych i związanych [AMa1_9] |
K_W04 [3/5] K_U12 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
aktywność na zajęciach [AMa1_w_1] | Weryfikacja na podstawie odpowiedzi na zadawane pytania dotyczące wykładanych treści i znajomości rozwiązań zdań domowych |
AMa1_1 AMa1_2 AMa1_3 AMa1_4 AMa1_6 AMa1_8 AMa1_9 |
Sprawdziany pisemne na konwersatoriach [AMa1_w_2] | Weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań sprawdzianów pisemnych |
AMa1_3 AMa1_4 AMa1_6 AMa1_8 AMa1_9 |
egzamin pisemny [AMa1_w_3] | Weryfikacja umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań sprawdzianów egzaminacyjnych, weryfikacja zrozumienia pojęć i twierdzeń przez analizę odpowiedzi na teoretyczne pytania egzaminacyjne |
AMa1_3 AMa1_4 AMa1_6 AMa1_8 AMa1_9 |
egzamin ustny [AMa1_w_4] | Weryfikacja znajomości i zrozumienia definicji, twierdzeń i ich dowodów prezentowanych na wykładach |
AMa1_1 AMa1_2 AMa1_5 AMa1_6 AMa1_7 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [AMa1_fns_1] | Wykład klasyczny „przy użyciu kredy i tablicy” wzbogacony przykładami i komentarzami |
45 | Studiowanie wykładów I wskazanej literatury |
60 | aktywność na zajęciach [AMa1_w_1] egzamin pisemny [AMa1_w_3] egzamin ustny [AMa1_w_4] |
konwersatorium [AMa1_fns_2] | Samodzielne rozwiązywanie zadań przy tablicy, rozwiązywanie zadań w małych grupach |
45 | Rozwiązywanie zadań |
60 | aktywność na zajęciach [AMa1_w_1] Sprawdziany pisemne na konwersatoriach [AMa1_w_2] egzamin pisemny [AMa1_w_3] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |