PSYCHOLOGIA Field of study: Fine Arts Education
Programme code: W6-S2EP19.2.2019

Module name: PSYCHOLOGIA
Module code: W6-EP-S2-PSYC
Programme code: W6-S2EP19.2.2019
Semester: winter semester 2019/2020
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 2
Description:
W ramach modułu realizowane są treści z zakresu psychologii niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologiczno—pedagogicznego (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012.) Wykaz treści, realizowanych w ramach modułu: 1. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych. 2. Podstawowe pojęcia psychologii (procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór o przetwarzanie informacji, mowa, myślenie, rozumowanie, uczenie się i pamięć; uwaga, emocje, motywacja, zdolności i uzdolnienia). 3. Modele rozwoju, czynniki rozwoju, fazy rozwoju. 4. Różnice indywidualne (inteligencja, temperament, styl poznawczy). 5. Osobowość. 6. Podstawowe zagadnienia z psychologii społecznej (postawy, stereotypy i uprzedzenia; pojęcie i uwarunkowania zachowań społecznych; empatia, zachowania asertywne i uległe; reguły współdziałania). 7. Pojęcie stresu psychologicznego i procesów zaradczych. 8. Wypalenie zawodowe nauczyciela – przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. 9. Zagadnienie normy i patologii, zdrowia (psychicznego) i jego zaburzeń. Zaburzenia rozwojowe. Całościowe zaburzenia rozwoju. 10. Zaburzenia emocjonalne, lękowe, zaburzenia nastroju i odżywiania. 11. Problem agresji i przemocy. 12. Problematyka uzależnień (w tym „współczesne” uzależnienia). 13. Niepełnosprawność fizyczna i intelektualna oraz jej konsekwencje psychologiczne. 14. Psychologiczny kontekst pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 15. Zasady konstruowania klasowych i szkolnych programów promujących zdrowie i programów profilaktycznych.
Prerequisites:
Brak wymagań wstępnych
Key reading:
Literatura: specjalistyczna, branżowa — według indywidualnych sylabusów; materiały prezentowane podczas zajęć.
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
Zna podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących; klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne; zna zasady posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka [W6-EP-S2-PSYC_1]
W6-EP-S2-KN-W01 [3/5] W6-EP-S2-KN-W02 [3/5] W6-EP-S2-KN-K01 [3/5]
Zna zasady rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska; projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji [W6-EP-S2-PSYC_10]
W6-EP-S2-KN-K05 [3/5] W6-EP-S2-KN-K06 [3/5]
Zna rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów; normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych oraz kształceniu ustawicznym) [W6-EP-S2-PSYC_2]
W6-EP-S2-KN-W03 [3/5] W6-EP-S2-KN-W04 [3/5]
Zna procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia; umie obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-PSYCchologicznej oraz proponować rozwiązania problemów; rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym [W6-EP-S2-PSYC_3]
W6-EP-S2-KN-W12 [3/5] W6-EP-S2-KN-U01 [3/5] W6-EP-S2-KN-U03 [3/5]
Potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; a także tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia; podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów; rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów; monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły [W6-EP-S2-PSYC_4]
W6-EP-S2-KN-U02 [3/5] W6-EP-S2-KN-U04 [3/5] W6-EP-S2-KN-U06 [3/5]
Potrafi projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli [W6-EP-S2-PSYC_5]
W6-EP-S2-KN-U05 [3/5]
Potrafi skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów [W6-EP-S2-PSYC_6]
W6-EP-S2-KN-U09 [3/5]
Potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem; samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii. [W6-EP-S2-PSYC_7]
W6-EP-S2-KN-U10 [3/5] W6-EP-S2-KN-U18 [3/5]
Potrafi pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego; zna zasady porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią; potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu [W6-EP-S2-PSYC_8]
W6-EP-S2-KN-U12 [3/5] W6-EP-S2-KN-U15 [3/5] W6-EP-S2-KN-K03 [3/5]
Potrafi odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku; skutecznie realizować działania wspomagające uczniów w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych [W6-EP-S2-PSYC_9]
W6-EP-S2-KN-U13 [3/5] W6-EP-S2-KN-U14 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
prezentacja [W6-EP-S2-PSYC_w_1]
znajomość literatury psychologicznej z zakresu rozwoju, podstaw uczenia się i nauczania i stymulacji procesu twórczego
W6-EP-S2-PSYC_1 W6-EP-S2-PSYC_10 W6-EP-S2-PSYC_2 W6-EP-S2-PSYC_3 W6-EP-S2-PSYC_4 W6-EP-S2-PSYC_5 W6-EP-S2-PSYC_6 W6-EP-S2-PSYC_7 W6-EP-S2-PSYC_8 W6-EP-S2-PSYC_9
Egzamin ustny [W6-EP-S2-PSYC_w_2]
znajomość zagadnień z zakresu podstaw dla nauczycieli, psychologiczne uwarunkowania uczenia się i nauczania.
W6-EP-S2-PSYC_1 W6-EP-S2-PSYC_10 W6-EP-S2-PSYC_2 W6-EP-S2-PSYC_3 W6-EP-S2-PSYC_4 W6-EP-S2-PSYC_5 W6-EP-S2-PSYC_6 W6-EP-S2-PSYC_7 W6-EP-S2-PSYC_8 W6-EP-S2-PSYC_9
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
lecture [W6-EP-S2-PSYC_fs_1]
Wykład z prezentacją audiowizualną.
15
Analiza treści prezentowanych na wykładzie i ich pogłębianie w ramach samodzielnego studiowania literatury.
5 Egzamin ustny [W6-EP-S2-PSYC_w_2]
practical classes [W6-EP-S2-PSYC_fs_2]
Dyskusja moderowana, praca w grupach, praca nad projektem, udział w interaktywnych formach warsztatowych, analiza studiów przypadków
30
Przygotowanie i sprawozdanie opracowanego projektu badawczego, praca z literaturą.
10 prezentacja [W6-EP-S2-PSYC_w_1]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)