PSYCHOLOGIA
Field of study: Fine Arts Education
Programme code: W6-S2EP19.2.2019

Module name: | PSYCHOLOGIA |
---|---|
Module code: | W6-EP-S2-PSYC |
Programme code: | W6-S2EP19.2.2019 |
Semester: | winter semester 2019/2020 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 2 |
Description: | W ramach modułu realizowane są treści z zakresu psychologii niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologiczno—pedagogicznego (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012.) Wykaz treści, realizowanych w ramach modułu:
1. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych.
2. Podstawowe pojęcia psychologii (procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór o przetwarzanie informacji, mowa, myślenie, rozumowanie, uczenie się i pamięć; uwaga, emocje, motywacja, zdolności i uzdolnienia).
3. Modele rozwoju, czynniki rozwoju, fazy rozwoju.
4. Różnice indywidualne (inteligencja, temperament, styl poznawczy).
5. Osobowość.
6. Podstawowe zagadnienia z psychologii społecznej (postawy, stereotypy i uprzedzenia; pojęcie i uwarunkowania zachowań społecznych; empatia, zachowania asertywne i uległe; reguły współdziałania).
7. Pojęcie stresu psychologicznego i procesów zaradczych.
8. Wypalenie zawodowe nauczyciela – przyczyny, mechanizmy, zapobieganie.
9. Zagadnienie normy i patologii, zdrowia (psychicznego) i jego zaburzeń. Zaburzenia rozwojowe. Całościowe zaburzenia rozwoju.
10. Zaburzenia emocjonalne, lękowe, zaburzenia nastroju i odżywiania.
11. Problem agresji i przemocy.
12. Problematyka uzależnień (w tym „współczesne” uzależnienia).
13. Niepełnosprawność fizyczna i intelektualna oraz jej konsekwencje psychologiczne.
14. Psychologiczny kontekst pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
15. Zasady konstruowania klasowych i szkolnych programów promujących zdrowie i programów profilaktycznych. |
Prerequisites: | Brak wymagań wstępnych |
Key reading: | Literatura: specjalistyczna, branżowa — według indywidualnych sylabusów; materiały prezentowane podczas zajęć. |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Zna podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących; klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne; zna zasady posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka [W6-EP-S2-PSYC_1] |
W6-EP-S2-KN-W01 [3/5] |
Zna zasady rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska; projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji [W6-EP-S2-PSYC_10] |
W6-EP-S2-KN-K05 [3/5] |
Zna rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów; normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych oraz kształceniu ustawicznym) [W6-EP-S2-PSYC_2] |
W6-EP-S2-KN-W03 [3/5] |
Zna procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia; umie obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-PSYCchologicznej oraz proponować rozwiązania problemów; rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym [W6-EP-S2-PSYC_3] |
W6-EP-S2-KN-W12 [3/5] |
Potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; a także tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia; podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów; rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów; monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły [W6-EP-S2-PSYC_4] |
W6-EP-S2-KN-U02 [3/5] |
Potrafi projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli [W6-EP-S2-PSYC_5] |
W6-EP-S2-KN-U05 [3/5] |
Potrafi skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów [W6-EP-S2-PSYC_6] |
W6-EP-S2-KN-U09 [3/5] |
Potrafi wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem; samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii. [W6-EP-S2-PSYC_7] |
W6-EP-S2-KN-U10 [3/5] |
Potrafi pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego; zna zasady porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią;
potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu [W6-EP-S2-PSYC_8] |
W6-EP-S2-KN-U12 [3/5] |
Potrafi odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku; skutecznie realizować działania wspomagające uczniów w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych [W6-EP-S2-PSYC_9] |
W6-EP-S2-KN-U13 [3/5] |
Type | Description | Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related |
---|---|---|
prezentacja [W6-EP-S2-PSYC_w_1] | znajomość literatury psychologicznej z zakresu rozwoju, podstaw uczenia się i nauczania i stymulacji procesu twórczego |
W6-EP-S2-PSYC_1 |
Egzamin ustny [W6-EP-S2-PSYC_w_2] | znajomość zagadnień z zakresu podstaw dla nauczycieli, psychologiczne uwarunkowania uczenia się i nauczania. |
W6-EP-S2-PSYC_1 |
Form of teaching | Student's own work | Assessment of the learning outcomes | |||
---|---|---|---|---|---|
Type | Description (including teaching methods) | Number of hours | Description | Number of hours | |
lecture [W6-EP-S2-PSYC_fs_1] | Wykład z prezentacją audiowizualną. |
15 | Analiza treści prezentowanych na wykładzie i ich pogłębianie w ramach samodzielnego studiowania literatury. |
5 |
Egzamin ustny [W6-EP-S2-PSYC_w_2] |
practical classes [W6-EP-S2-PSYC_fs_2] | Dyskusja moderowana, praca w grupach, praca nad projektem, udział w interaktywnych formach warsztatowych, analiza studiów przypadków |
30 | Przygotowanie i sprawozdanie opracowanego projektu badawczego, praca z literaturą. |
10 |
prezentacja [W6-EP-S2-PSYC_w_1] |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |