Praktyka pedagogiczna w zakresie przyrody w szkole podstawowej Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S2BI19.2021

Nazwa modułu: Praktyka pedagogiczna w zakresie przyrody w szkole podstawowej
Kod modułu: 2BLN_157a
Kod programu: W2-S2BI19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Przedmiot: Praktyka pedagogiczna w zakresie przyrody w szkole podstawowej zawiera podstawowe informacje z zakresu praktycznych podstaw dydaktyki przyrody zgodnie z „Przygotowania w zakresie dydaktycznym” ministerialnych Standardów Kształcenia Nauczycieli z 2019 r. Zajęcia pozwalają na opanowania umiejętności praktycznych związanych z zajęciami lekcyjnymi przyrody w szkole podstawowej (II etap edukacyjny). Student na zajęciach zdobywa wiedzę i doświadczenie w zakresie planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych na tym etapie kształcenia, transformacji treści nauczania, integracji treści o interdyscyplinarnym charakterze stałego uzupełniania własnych kompetencji w zakresie przedmiotów przyrodniczych wchodzących w skład podstaw programowych przyrody, oceny jakości prowadzonego przez siebie i innych procesu dydaktycznego i obserwacji i wyciągania wniosków na temat źródeł sukcesów i porażek w celu doskonalenia własnego warsztatu pracy.
Wymagania wstępne:
Merytoryczne przygotowanie w zakresie przedmiotu biologia oraz zakresie geografii, fizyki i chemii - wybranych zagadnień z przedmiotów pokrewnych wchodzących w skład postaw programowych przedmiotu przyroda uzyskane w trakcie kształcenia akademickiego oraz uzupełniającego kształcenie nauczycieli modułu PRZYGOTOWANIE DYDAKTYCZNE DO NAUCZANIA PRZYRODY - UZUPEŁNIENIE TREŚCI W ZAKRESIE NAUK PRZYRODNICZYCH.
Literatura podstawowa:
Jak w sylabusie.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Potrafi zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w zakresie aktywności dydaktycznej i wychowawczej nauczyciela i nauczyciela przyrody w szkole podstawowej, jest zdolny do wykorzystania w tym celu wszystkich dostępnych źródeł ze szczególnym uwzględnieniem zasobów Internetu, jest zdolny do krytycznej analizy jakości tych zasobów oraz ich dostosowania do aktualnych potrzeb konkretnej grupy klasowej. [2BL_157a_1]
2BLN_W01_P [4/5] 2BLN_W02_P [4/5] 2BLN_W05_P [4/5] 2BLN_U05_P [4/5]
Potrafi skutecznie porozumiewać się z osobami (uczniami, nauczycielami oraz rodzicami uczniów i ich opiekunami) pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; jest w stanie konflikty i tworzyć odpowiednie warunki w tym emocjonalne i relacyjne na lekcjach biologii oraz poza klasą. [2BL_157a_2]
2BLN_W01_P [5/5] 2BLN_W06_P [5/5] 2BLN_U03_P [5/5]
Posiada umiejętność bieżącej oceny skuteczności strategii, metod i technik nauczania do realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych związanych z lekcjami biologii w szkole i w terenie; posiada umiejętności dobierania i wykorzystywania dostępnych materiałów, środków i metod pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych oraz wykorzystywania nowoczesnych technologii do pracy na lekcjach biologii na II etapie kształcenia. [2BL_157a_3]
2BLN_W09_P [5/5] 2BLN_U02_P [4/5] 2BLN_U05_P [4/5]
Jest przygotowany do pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych i różnym poziomie opanowania materiału i kompetencji związanych z przedmiotem przyroda; rozumie źródła różnic w kompetencjach uczniów i potrafi odpowiednio dobierać metody i strategie dydaktyczne w celu optymalizacji postępów poszczególnych uczniów w ramach ich możliwości, uzdolnień zainteresowań i preferencji poznawczych. [2BL_157a_4]
2BLN_W09_P [3/5] 2BLN_U02_P [5/5]
Zdaje sobie sprawę z konieczności ciągłego doskonalenia własnego warsztatu zawodowego zarówno w kontekście jego doskonalenia jaki i zmiennych potrzeb poszczególnych grup klasowych zwłaszcza w zakresie treści wykraczających poza obszar biologii w kierunku innych dyscyplin przyrodniczych (geografii, fizyki i chemii), jest w stanie właściwie ocenić własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne przydatne na lekcjach przyrody prowadzonych w klasie i w terenie. [2BL_157a_5]
2BLN_W01_P [4/5] 2BLN_U07_P [4/5] 2BLN_K01_P [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie na ocenę [2BL_157a_w_1]
Zaliczenie na ocenę na zasadach określonych w sylabusie.
2BL_157a_1 2BL_157a_2 2BL_157a_3 2BL_157a_4 2BL_157a_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [2BL_157a_fs_1]
Obserwacja oraz samodzielne prowadzenie lekcji biologii na II poziomie edukacyjnym; zestawienie nabytej wiedzy teoretycznej w działaniu praktycznym.
60
Przygotowanie do prowadzenia lekcji, opracowanie materiałów dydaktycznych, lektura uzupełniająca, korzystanie ze źródeł sieci (aplikacje, filmy edukacyjne, dokumentalne, wykłady TED).
15 Zaliczenie na ocenę [2BL_157a_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)