Eksperyment w dydaktyce biologii Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S2BI19.2021

Nazwa modułu: Eksperyment w dydaktyce biologii
Kod modułu: 2BLN_152a
Kod programu: W2-S2BI19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Moduł Eksperyment w dydaktyce biologii zawiera podstawowe informacje z zakresu praktycznych podstaw dydaktyki biologii zgodnie z „Przygotowania w zakresie dydaktycznym” ministerialnych Standardów Kształcenia Nauczycieli z 2019 r. Zajęcia tego modułu mają na celu przygotowanie studenta do wykorzystania metody eksperymentu jako jednej z najwydajniejszych metod dydaktycznych w nauczaniu biologii na wszystkich etapach kształcenia; student po zajęciach będzie znał różnorodność środków dydaktycznych dostępnych i koniecznych w nauczaniu metodą eksperymentu, będzie potrafił ocenić ich przydatność oraz dobrać je do aktualnych potrzeb procesu dydaktycznego; będzie zdawał sobie sprawę ze znaczenia bezpośredniej aktywności fizycznej i jej znaczenia dla aktywności poznawczej ucznia; zajęcia z tego modułu pozwolą także studentowi tak projektować proces dydaktyczny żeby wdrażać metodę naukową i kształtować na jej podstawie racjonalny obraz świata przyrody.
Wymagania wstępne:
Merytoryczne przygotowanie w zakresie przedmiotu biologia oraz wybranych zagadnień z przedmiotów pokrewnych wchodzących w skład postaw programowych przedmiotu przyroda uzyskane w trakcie kształcenia akademickiego.
Literatura podstawowa:
Jak w sylabusie.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna metodę eksperymentu oraz jej znaczenie w nauczaniu biologii na wszystkich etapach kształcenia, potrafi we właściwy sposób dobrać rodzaj i złożoność eksperymentu do poziomu kształcenia, zainteresowań, stopnia sprawności oraz wieku uczniów uwzględniając także uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi; ma na uwadze bezpieczeństwo uczniów w czasie prowadzenia zajęć metodą eksperymentu oraz zna przepisy prawa w tym zakresie. [2BL_152a_1]
2BLN_W02_P [4/5] 2BLN_W04_P [4/5] 2BLN_U02_P [4/5]
Potrafi właściwie zorganizować przestrzeń w klasie w czasie prowadzenia zajęć dydaktycznych metodą eksperymentu; jest w stanie odpowiednio dobrać grupy uczniów mając na uwadze zarówno wartość poznawczą zajęć jak i konieczność kształtowania odpowiednich postaw i zachowań zwłaszcza związanych z podziałem zadań, odpowiedzialnością za ich wykonanie oraz wzajemnego wsparcia uczniów w grupie zadaniowej. [2BL_152a_2]
2BLN_W02_P [5/5] 2BLN_U07_P [5/5]
Jest gotów do zachęcania uczniów do samodzielnego podejmowania prób badawczych, stosowania procedur związanych z naukową metodą rozwiązywania problemów badawczych, stawiania i weryfikacji hipotez, gromadzenia i analizy wyników eksperymentu oraz wyciągania wniosków z przebiegu procesu badawczego; jest przygotowany do zachęcania uczniów do wykorzystania w planowaniu i przeprowadzaniu eksperymentu do korzystania z technologii cyfrowej również w obszarze podstaw analizy statystycznej w stopniu właściwym dla poziomu kształcenia. [2BL_152a_3]
2BLN_U07_P [5/5] 2BLN_K01_P [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie na ocenę [2BL_152a_w_1]
Zaliczenie na ocenę na zasadach określonych w sylabusie.
2BL_152a_1 2BL_152a_2 2BL_152a_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [2BL_152a_fs_1]
Metoda eksperymentu, obserwacja, praca z materiałem źródłowym, karta pracy, dyskusja, , metoda projektu edukacyjnego.
15
Lektura uzupełniająca, korzystanie ze źródeł sieci (aplikacje, filmy edukacyjne, dokumentalne, wykłady TED).
10 Zaliczenie na ocenę [2BL_152a_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)