Patofizjologia żywienia Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S2BI19.2021

Nazwa modułu: Patofizjologia żywienia
Kod modułu: 2BL_101a
Kod programu: W2-S2BI19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Przedmiot: Patofizjologia żywienia ma za zadanie zaznajomienie Studenta z podstawami żywienia w warunkach utrudnień, zaburzeń lub patologii w zakresie mechanizmów kontroli przyjmowania pokarmów (głód, otyłość) i pracy układu pokarmowego lub sprawujących kontrolę nad jego pracą układów regulujących. Student pozna etiologię i patomechanizmy najczęstszych chorób/zaburzeń związanych z pobieraniem (anoreksja, bulimia), pasażem (zespół jelita drażliwego), trawieniem (nietolerancja laktozy) i wchłanianiem (celiakia) pokarmów, a także chorób będących wynikiem nieprawidłowego funkcjonowania układu hormonalnego (cukrzyca). Uzyska również wiedzę w zakresie znaczenia diety i roli poszczególnych składników pokarmowych w powstawaniu chorób/zaburzeń odżywiania, w tym chorób cywilizacyjnych. Student nauczy się w ten sposób obserwacji i wyszukiwania informacji w celu ich późniejszej krytycznej analizy pozwalającej rozróżnić funkcje fizjologiczne żywienia organizmu w warunkach zdrowia i choroby.
Wymagania wstępne:
Zalecane: realizacja efektów kształcenia z modułów Fizjologia żywienia oraz Układ pokarmowy zwierząt i człowieka.
Literatura podstawowa:
Jak w sylabusie.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Opisuje zjawiska związane z żywieniem w warunkach patologicznych zmian w zakresie układu pokarmowego oraz układów regulujących. [2BL_101_1]
2BL_W02_P [5/5]
Opisuje mechanizmy żywienia człowieka w kontekście jego prawidłowego rozwoju osobniczego, a także rozumie jakie znaczenie ma skład i jakość składników pokarmowych w stanie zdrowia i choroby. [2BL_101_2]
2BL_W02_P [5/5] 2BL_W05_P [4/5]
Zna podłoże prawidłowego funkcjonowania pracy układu pokarmowego i jego zaburzenia wynikające z dysfunkcji pracy samego układu pokarmowego jak i układów nadrzędnych, regulujących jego pracę. [2BL_101_3]
2BL_W02_P [5/5]
Definiuje i wyjaśnia mechanizmy żywienia w stanach fizjologicznych i patofizjologicznych. [2BL_101_4]
2BL_W02_P [5/5] 2BL_W05_P [4/5]
Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą zaburzeń żywienia oraz umiejętnie i krytycznie korzysta z literatury naukowej, w tym również anglojęzycznej. [2BL_101_5]
2BL_W07_P [4/5] 2BL_U02_P [5/5] 2BL_U05_P [5/5] 2BL_K01_P [4/5]
Dostrzega możliwość praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w interpretacji zjawisk zachodzących w organizmie człowieka w warunkach zdrowia i choroby. [2BL_101_6]
2BL_W07_P [5/5] 2BL_K02_P [4/5]
Dokonuje krytycznej analizy uzyskanej wiedzy oraz potrafi ja wykorzystać w praktyce w kontekście oceny konkretnych przypadków klinicznych, w oparciu o najnowsze doniesienia naukowe. [2BL_101_7]
2BL_W02_P [5/5] 2BL_W07_P [5/5] 2BL_U02_P [5/5] 2BL_K01_P [5/5]
Dostrzega złożoność problemu zaburzeń w fizjologii żywienia i odżywiania się w warunkach nieprawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego, hormonalnego i nerwowego, a także tych powstałych w wyniku zagrożeń cywilizacyjnych oraz dostrzega konieczność ciągłego pogłębiania zdobytej wiedzy. [2BL_101_8]
2BL_W02_P [5/5] 2BL_W07_P [5/5] 2BL_K01_P [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie na ocenę [2BL_101_w1]
Zaliczenie na ocenę na zasadach określonych w sylabusie.
2BL_101_1 2BL_101_2 2BL_101_3 2BL_101_4 2BL_101_5 2BL_101_6 2BL_101_7 2BL_101_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [2BL_101_fs_1]
Wykład z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych w ramach którego dokonana będzie analiza przykładowych przypadków klinicznych.
15
Przygotowanie do zaliczenia końcowego, w tym samodzielne opanowanie modułów materiału, wskazanych przez prowadzącego, a pominiętych na wykładach ze względu na ograniczone ramy czasowe.
10 Zaliczenie na ocenę [2BL_101_w1]
konwersatorium [2BL_101_fs_2]
W trakcie konwersatorium jedna z osób przedstawia przygotowaną prezentację multimedialną na wybrany przez siebie temat. Pozostali uczestnicy zobowiązani są do czynnego udziału w dyskusji po zakończeniu prezentacji. Dyskusja moderowana przez prowadzącego zajęcia.
30
Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat na podstawie dostępnej literatury i źródeł internetowych. Przedstawienie przypadku klinicznego.
35 Zaliczenie na ocenę [2BL_101_w1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)