Stres oksydacyjny Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S2BI19.2021

Nazwa modułu: Stres oksydacyjny
Kod modułu: 2BL_116a
Kod programu: W2-S2BI19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Ideą modułu jest przekazanie wiedzy związanej ze zjawiskami towarzyszącymi nasilonemu stresowi oksydacyjnemu. W czasie zajęć omówione będą zagadnienia generowania stresu oksydacyjnego w tkankach zwierząt i roślin z uwzględnieniem czynników sprzyjających i nasilających ten proces; przedstawione będą właściwości i charakterystyka wolnych rodników a także reaktywnych form tlenu (RFT), ich powstawanie i oddziaływanie na struktury komórkowe; omówione zostaną mechanizmy powstawania uszkodzeń w komórkach/tkankach oraz mechanizmy zmierzające do ich niwelowania/usuwania; przekazane zostaną informacje na temat konsekwencji długotrwałego narażenia na stres oksydacyjny wraz z podaniem przykładów chorób, które mogą powstać w wyniku długotrwałego zaburzenia równowagi redox w organizmie. Powyższe zagadnienia będą omawiane w kontekście obecności nanoczątek w komórce/tkance oraz ich potencjalnych zdolności do generowania stresu oksydacyjnego, oraz interakcji z innymi czynnikami stresu.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, biologii komórki, fizjologii roślin i fizjologii zwierząt.
Literatura podstawowa:
Jak w sylabusie.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Przedstawia rolę jaką odgrywają nanocząstki w generowaniu stresu oksydacyjnego, także w połączeniu z innymi substancjami oraz omawia mechanizmy interakcji nanocząstek z innymi związkami posiadającymi właściwości redox. [2BL_116_1]
2BL_W01_P [4/5] 2BL_W02_P [4/5] 2BL_U02_P [4/5] 2BL_K03_P [3/5]
Zna i potrafi zastosować właściwe metody i narzędzia badawcze, które mogą być wykorzystane do oceny poziomu stresu oksydacyjnego w tkankach roślinnych i zwierzęcych. [2BL_116_2]
2BL_W04_P [4/5] 2BL_W07_P [4/5] 2BL_U04_P [3/5]
Przetwarza dane, sporządza raporty, interpretuje wyniki badań na podstawie analiz statystycznych, jak również szacuje ograniczenia zastosowanych metod i narzędzi badawczych. [2BL_116_3]
2BL_W05_P [4/5] 2BL_U02_P [4/5] 2BL_K02_P [4/5]
Potrafi oszacować wiarygodność informacji na podstawie jej źródła i użyć je w procesie samokształcenia. [2BL_116_4]
2BL_U06_P [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie na ocenę [2BL_116_w_1]
na zasadach określonych jak w sylabusie
2BL_116_1 2BL_116_2 2BL_116_3 2BL_116_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [2BL_116_fs_1]
Poruszone zostaną problemy stresu oksydacyjnego (jak w opisie przedmiotu) ze szczególnym uwzględnieniem roli nanocząstek w ich generowaniu. Metody: Dyskusja. Rozwiązywanie zadań problemowych.
10
Praca z podręcznikiem, przygotowanie do dyskusji na podstawie podanej literatury. Przygotowanie eseju.
10 zaliczenie na ocenę [2BL_116_w_1]
laboratorium [2BL_116_fs_2]
Praca w laboratorium pod nadzorem prowadzącego; wykonywanie doświadczeń na podstawie instrukcji; analiza uzyskanych wyników. Zakres ćwiczeń: - Pomiar wybranych parametrów stresu oksydacyjnego. - Eksperymentalne modelowanie zjawisk redox w modelach „in vitro”. - Pomiar zawartości H2O2 w tkankach po stymulacji nanocząstkami. - Proste eksperymenty ukazujące oddziaływanie nanocząstek z antyoksydantami (np. tlenek grafenu z vit. C).
20
Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie literatury wskazanej przez prowadzącego. Przygotowanie raportu z pracy w laboratorium, obejmującego zebrane wyniki, ich interpretację oraz wnioski.
15 zaliczenie na ocenę [2BL_116_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)