Odtwarzanie ekosystemów naturalnych i półnaturalnych Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S2BI19.2021

Nazwa modułu: Odtwarzanie ekosystemów naturalnych i półnaturalnych
Kod modułu: 2BL_112a
Kod programu: W2-S2BI19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Odtwarzanie ekosystemów naturalnych i półnaturalnych pozwoli studentowi na zrozumienie charakteru, przyczyn i mechanizmów procesów ekologicznych w różnych ekosystemach lądowych i wodnych (z zakresu dynamiki roślinności i zgrupowań zwierzęcych), na pogłębienie wiedzy na temat rodzaju zaburzeń występujących w ekosystemach i ich genezy, a także ich wpływie na stabilność układów ekologicznych. Wskaże bezpośrednie i pośrednie przyczyny degradacji siedlisk. Przeprowadzi praktyczną ocenę stopnia degradacji ekosystemów rzecznych w oparciu o metody hydromorfologiczne wypracowane zgodnie ze standardami Unii Europejskiej. Określi metody odtworzenia wybranych lądowych i wodnych ekosystemów naturalnych i półnaturalnych. Zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą studentowi na identyfikację przejawów degeneracji zbiorowisk i degradacji siedlisk oraz na dobór sposobów ich odtwarzania. Przyczyni się zatem do zdobycia umiejętności oceny stanu środowiska oraz potencjalnych sposobów odtwarzania ekosystemów. Będzie świadomy trudności praktycznych w próbach odtwarzania ekosystemów naturalnych i półnaturalnych
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu ekologii ogólnej, ekologii zbiorowisk roślinnych i zgrupowań zwierzęcych, hydrobiologii oraz bioróżnorodności, znajomość języka angielskiego na poziomie pozwalającym pracę z artykułami anglojęzycznymi
Literatura podstawowa:
jak w sylabusie
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Identyfikuje bezpośrednie i pośrednie przyczyny degradacji środowisk i ich skutki. [2BL_112_1]
2BL_W03_P [5/5]
Definiuje i rozumie znaczenie podstawowych pojęć i procesów z zakresu dynamiki roślinności. [2BL_112_2]
2BL_W01_P [5/5]
Zna metody odtwarzania naturalnych i półnaturalnych ekosystemów wodnych i lądowych, jest świadomy trudności w próbach ich implementacji oraz rokowań w zakresie uzyskanych efektów tych działań. [2BL_112_3]
2BL_W01_P [4/5] 2BL_W07_P [4/5]
Wykorzystuje znajomość biologii gatunków, ekologii zbiorowisk roślinnych oraz procesów ekologicznych w doborze metod odtwarzania/kształtowania ekosystemów. [2BL_112_4]
2BL_W07_P [4/5] 2BL_U02_P [3/5]
Rozpoznaje naturalne mechanizmy i procesy kształtujące lokalną i regionalną różnorodność biotyczną i umiejętnie planuje ich wykorzystanie w odtwarzaniu/kształtowaniu ekosystemów. [2BL_112_5]
2BL_U01_P [3/5] 2BL_U03_P [5/5]
Posiada wiedzę i potrafi w praktyce przeprowadzić ocenę stopnia degradacji środowisk wodnych w oparciu o metody zgodne z obecnie obowiązującymi standardami Unii Europejskiej. [2BL_112_6]
2BL_W07_P [5/5] 2BL_U03_P [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie na ocenę [2BL_112_w_1]
na zasadach określonych w sylabusie
2BL_112_1 2BL_112_2 2BL_112_3 2BL_112_4 2BL_112_5 2BL_112_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [2BL-112_fs_1]
Wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych i zasobów z internetu
10
Samodzielne przyswojenie wiedzy. Praca z zalecaną w sylabusie literaturą podstawową i uzupełniającą (artykuły z zasobów elektronicznych, linki do stron internetowych, literatura anglojęzyczna)
12 zaliczenie na ocenę [2BL_112_w_1]
ćwiczenia terenowe [2BL_112_fs+2]
Całodniowe wyjazdy terenowe w celu zapoznania się z przykładami odtworzonych ekosystemów i zastosowanymi metodami oraz z ekosystemami wymagającymi odtworzenia. Przeprowadzenie badań dotyczących oceny stopnia degradacji ekosystemów wodnych w oparciu o metody hydromorfologiczne wypracowane zgodnie ze standardami Unii Europejskiej. Wykonanie prostych obserwacji i badań terenowych oraz wypełnienie kart pracy
16
Weryfikacja i praktyczne uzupełnienie treści poruszanych na wykładach. Gromadzenie obserwacji pomocnych w przygotowywaniu własnego projektu oraz poznanie przykładowych badań pomocnych w oszacowaniu stopnia degradacji ekosystemów i sposobów ich odtwarzania. Uzupełnienie karty pracy
3 zaliczenie na ocenę [2BL_112_w_1]
konwersatorium [2BL_112_fs_3]
Debata nad zaprojektowanymi przez studenta metodami odtwarzania/kształtowania wybranych ekosystemów. Dyskusja na temat poznanych przyczyn degradacji siedlisk oraz nad środkami podejmowanymi w celu ich unikania, zminimalizowania lub kompensacji. W ich trakcie studenci będą analizowali problem z wykorzystaniem aktywizujących metod, takich jak np.: debata okswordzka, mapa myśli, game-based learning, problem-based learning, design thin
4
Przygotowanie projektu odtwarzania lub kształtowania wybranego ekosystemu z wykorzystaniem poznanych metod i pozostałej wiedzy zdobytej na wykładach i podczas zajęć w terenie
10 zaliczenie na ocenę [2BL_112_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)