Metale a wzrost roślin Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S2BI19.2021

Nazwa modułu: Metale a wzrost roślin
Kod modułu: 2BL_38a
Kod programu: W2-S2BI19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł Metale a wzrost roślin umożliwi studentowi: zapoznanie się z właściwościami różnych soli metali toksycznych, wpływem metali na kiełkowanie oraz wzrost różnych gatunków roślin, błonowymi systemami transportowymi biorącymi udział w pobieraniu lub redystrybucji metali, mechanizmem odporności roślin na metale ze szczególnym uwzględnieniem metalofitów i hyperakumulatorów oraz wpływem metali na żywienie mineralne. Ponadto student zapozna się z metodą kultur hydroponicznych, różnicami morfologicznymi i anatomicznymi między metalofitami i hyperakummulatorami a innymi gatunkami roślin oraz nauczy się rozpoznawania metalofitów i hyperakummulatorów.
Wymagania wstępne:
Zalecane: znajomość botaniki i fizjologii roślin na poziomie licencjatu.
Literatura podstawowa:
jak "Literatura obowiązkowa" w sylabusie
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Przedstawia złożoność zagadnienia związanego z pobieraniem metali przez komórki, jak również z wpływem metali na kiełkowanie, wzrost i gospodarkę mineralną roślin. [2BL_38_1]
2BL_W02_P [5/5] 2BL_W07_P [5/5] 2BL_K01_P [5/5] 2BL_K02_P [5/5]
Omawia przykłady metalofitów i hyperakumulatorów roślinnych oraz mechanizmy ich odporności na metale. [2BL_38_2]
2BL_W04_P [4/5] 2BL_W07_P [5/5]
Pod nadzorem prowadzącego przeprowadza doświadczenia w kulturach hydroponicznych, dokonuje samodzielnych obserwacji i wyciąga wnioski. [2BL_38_3]
2BL_U02_P [4/5] 2BL_U04_P [5/5]
Poddaje krytycznej ocenie wyniki przeprowadzonych doświadczeń, analiz i obserwacji, a następnie wyciąga racjonalne wnioski. [2BL_38_4]
2BL_U03_P [5/5] 2BL_U04_P [4/5] 2BL_K01_P [5/5]
Ma nawyk śledzenia informacji ukazujących się w mediach i czasopismach na temat stanu środowiska oraz poddaje te informacje krytycznej ocenie. [2BL_38_5]
2BL_K02_P [5/5]
Tłumaczy zasadność wykorzystania kultur hydroponicznych oraz testów fitotoksyczności do oceny akumulacji oraz odporności rośliny na metale. [2BL_38_6]
2BL_W04_P [5/5] 2BL_U02_P [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie na ocenę [2BL_38_w_1]
na zasadach określonych w sylabusie
2BL_38_1 2BL_38_2 2BL_38_3 2BL_38_4 2BL_38_5 2BL_38_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [2BL_38_fs_1]
Wykłady z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
20
Opanowanie materiału z wykładów, praca z podręcznikiem i innymi materiałami wskazanymi przez wykładowcę w celu uzupełnienia treści zasygnalizowanych na wykładach.
25 zaliczenie na ocenę [2BL_38_w_1]
laboratorium [2BL_38_fs_2]
Ćwiczenia obejmujące pracę samodzielną i zespołową pod kierunkiem prowadzącego, praca w laboratorium fizjologii roślin, praca z okazami zielnikowymi i żywym materiałem. Przewidzaine są godziny konsultacyjne dla dyskusji na temat zawartości merytorycznej sprawozdania z prowadzonych badań.
40
Teoretyczne przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych na podstawie literatury przedstawionej w sylabusie, powtórzenie i utrwalenie materiału wymaganego do zaliczenia kolokwium.
25 zaliczenie na ocenę [2BL_38_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)