Biologiczne metody oceny stanu środowiska przyrodniczego Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S2BI19.2021

Nazwa modułu: Biologiczne metody oceny stanu środowiska przyrodniczego
Kod modułu: 2BL_25a
Kod programu: W2-S2BI19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem modułu jest krytyczna analiza i praktyczne przygotowanie studenta do wykorzystywania różnorodnych narzędzi służących do oceny stanu środowiska przyrodniczego oraz zagrożenia i ryzyka jego zaburzeń. W zaproponowanym podejściu systemowym studenci poznają metody zabezpieczające najszybsze rozpoznanie stanu przez zastosowanie biomarkerów subkomórkowych, różnych mierników na poziomie organizmu reprezentujących różnorodne środowiska ( biotesty z użyciem mikroorganizmów, oraz przedstawicieli różnych grup roślin i zwierząt wodnych i lądowych, a także zespołów i zbiorowisk roślinnych). W czasie zajęć student ma możliwość samodzielnego wykonania różnych biotestów, opanowania umiejętności prowadzenia kultur hydroponicznych, rozpoznawania i wykorzystania makrofitów w ocenie stopnia degradacji wód płynących rzek pozwalającej określić stopień degradacji wód płynących w odniesieniu do ich stanu troficznego; kartowania i mapowania roślinności rzeczywistej, zastosowania wskaźników florystycznych do określania stopnia synantropizacji flory; nauczy się stosować system oceny faz degeneracyjnych zbiorowisk roślinnych. Poznanie zalet i ograniczeń różnych metod konstrukcji adekwatnych skali ocen, nauczenie się przygotowywania właściwych raportów i nabycie umiejętności wyciągania prawidłowych wniosków.
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, ekologii i taksonomii organizmów a także podstaw statystyki.
Literatura podstawowa:
jak "Literatura obowiązkowa" w sylabusie
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Analizuje procesy biologiczne w środowisku naturalnym i wykorzystuje je w ocenie jego stanu różnorodnymi technikami, metodami i narzędziami informatycznymi. [2BL_25_1]
2BL_W01_P [5/5] 2BL_W02_P [5/5] 2BL_U05_P [5/5]
Opisuje metody oceny stanu ekologicznego wód płynących zalecane przez Ramową Dyrektywę Wodną. Prezentuje możliwości wykorzystania makrofitów i biotestów w ocenie wód płynących i prezentuje na tej podstawie klasyfikacje rzek. [2BL_25_2]
2BL_W02_P [4/5] 2BL_W07_P [4/5] 2BL_U02_P [4/5] 2BL_U03_P [4/5] 2BL_K04_P [4/5]
Zna podstawowe metody uprawy roślin w warunkach laboratoryjnych oraz ich wady i zalety. Potrafi zastosować kultury hydroponiczne do oceny stanu środowiska i zasady kartowania zbiorowisk roślinnych. [2BL_25_3]
2BL_W03_P [4/5] 2BL_W07_P [4/5] 2BL_U06_P [4/5] 2BL_K04_P [4/5]
Analizuje skutki, dobiera właściwe do sytuacji, nowoczesne metody badania stanu środowiska przyrodniczego, wyjaśnia i stosuje i wyjaśnia podstawowe metody oceny stopnia synantropizacji flory i zróżnicowania jednostek roślinnych. [2BL_25_4]
2BL_W01_P [4/5] 2BL_W02_P [4/5] 2BL_W07_P [4/5] 2BL_W08_P [4/5] 2BL_U03_P [4/5] 2BL_K01_P [4/5]
Wymienia i rozpoznaje rośliny wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne, a także wykorzystuje je w ocenie stanu środowiska. [2BL_25_5]
2BL_W05_P [4/5] 2BL_W08_P [4/5] 2BL_U03_P [4/5] 2BL_U06_P [4/5] 2BL_K04_P [4/5]
Dyskutuje i krytycznie wyjaśnia zalety i wady różnorodnych biotestów, ocen i klasyfikacji oceniających stan zachowania homeostazy na poziomie organizmu, populacji lub ekosystemu w oparciu o najnowsze dane piśmiennictwa i zalecenia instytucji certyfikujących. [2BL_25_6]
2BL_W05_P [4/5] 2BL_W08_P [4/5] 2BL_W09_P [4/5] 2BL_U03_P [4/5] 2BL_K01_P [4/5] 2BL_K04_P [4/5]
Na podstawie obserwacji i wyników doświadczeń oraz obserwacji terenowych dokonuje oceny i przygotowuje raporty. [2BL_25_7]
2BL_W07_P [4/5] 2BL_U03_P [4/5] 2BL_U06_P [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie na ocenę [2BL_25_w_1]
na zasadach określonych w sylabusie
2BL_25_1 2BL_25_2 2BL_25_3 2BL_25_4 2BL_25_5 2BL_25_6 2BL_25_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [2BL_25_fs_1]
Wykład z wykorzystaniem środków multimedialnych.
20
Praca z zalecaną literaturą przedmiotu i innymi źródłami informacji systematyzujące i utrwalające dotychczasową wiedzę.
20 zaliczenie na ocenę [2BL_25_w_1]
laboratorium [2BL_25_fs_2]
Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe: - przeprowadzanie i analiza doświadczeń. - opanowanie, poznanie obowiązujących procedur wypełniania protokołów z analiz laboratoryjnych i prac terenowych. Przewidziano godziny konsultacyjne w celu doboru i analizy dodatkowych źródeł informacji oraz dokumentacji szczegółowej dot. stosowanych metod; pomocy w przygotowywaniu właściwych protokołów końcowych, uzasadnianiu wniosków końcowych, weryfikacji danych uzyskiwanych przez studentów; pomoc w opanowywaniu konstrukcji map roślinności, prowadzenia hodowli i uprawy.
40
Utrwalenie wiadomości niezbędnych do prawidłowego wykonania zalecanych ćwiczeń laboratoryjnych i terenowych według wskazań prowadzącego zajęcia. Przygotowywanie prawidłowych protokołów z prowadzonych badań, opracowywanie raportów cząstkowych i końcowych.
40 zaliczenie na ocenę [2BL_25_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)