Pedagogika - część 2 Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S2BI19.2021

Nazwa modułu: Pedagogika - część 2
Kod modułu: 2BLN_140a
Kod programu: W2-S2BI19.2021
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
  • semestr letni 2021/2022
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
W ramach modułu realizowane są treści z zakresu pedagogiki niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.). Treści realizowane w ramach modułu obejmują: podstawy prawne systemu oświaty niezbędne do prawidłowego realizowania prowadzonych działań edukacyjnych; normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych oraz kształceniu ustawicznym);projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli; przygotowanie do pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej.
Wymagania wstępne:
Ukończenie modułu Pedagogika - część 1
Literatura podstawowa:
jak w sylabusie
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Absolwent zna pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty; (B.2.W1.). [2BLN_140_01]
2BLN_W04_P [4/5] 2BLN_W09_P [4/5]
Absolwent zna tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, ścieżkę awansu zawodowego nauczyciela, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela;(B.2.W2.). [2BLN_140_02]
2BLN_U04_P [4/5]
Absolwent zna i rozumie rolę nauczyciela w organizowaniu współpracy z rodziną ucznia oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym, instytucjami opiekuńczymi, kulturalnymi, profilaktycznymi, terapeutycznymi i wsparcia; (B.2.W3.). [2BLN_140_03]
2BLN_W03_P [4/5] 2BLN_W06_P [4/5] 2BLN_W08_P [4/5]
Absolwent zna i rozumie funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji;(B.2.W4.). [2BLN_140_04]
2BLN_W03_P [4/5] 2BLN_W06_P [4/5] 2BLN_W09_P [4/5]
Absolwent zna i rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; zasady pracy z uczniami uzdolnionymi i konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;(B.2.W5.; B.2.W6.). [2BLN_140_05]
2BLN_W05_P [4/5] 2BLN_W06_P [4/5] 2BLN_W09_P [4/5]
Absolwent zna i rozumie działania związane z doradztwem zawodowym: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania uczniów do uczenia się przez całe życie(B.2.W7.). [2BLN_140_06]
2BLN_W08_P [3/5] 2BLN_W09_P [3/5]
Absolwent potrafi odpowiednio do zdiagnozowanych potrzeb ucznia (wychowawczych, edukacyjnych i itp.) zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie i wskazać kierunki rozwoju osobowego i zawodowego;(B.2.U1.). [2BLN_140_07]
2BLN_U02_P [4/5] 2BLN_U03_P [4/5] 2BLN_U04_P [4/5] 2BLN_U09_P [4/5]
Absolwent potrafi rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów;(B.2.U5.). [2BLN_140_08]
2BLN_U01_P [3/5] 2BLN_U05_P [3/5]
Absolwent potrafi nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym;(B.2.U4.). [2BLN_140_09]
2BLN_U05_P [3/5] 2BLN_K03_P [3/5]
Absolwent jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej;(B.2.K2.). [2BLN_140_10]
2BLN_U01_P [2/5] 2BLN_K01_P [2/5] 2BLN_K03_P [2/5]
Absolwent jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej;(B.2.K3.). [2BLN_140_11]
2BLN_U10_P [3/5] 2BLN_K01_P [3/5] 2BLN_K03_P [3/5]
Absolwent jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (B.2.K4.). [2BLN_140_12]
2BLN_K02_P [2/5] 2BLN_K03_P [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie na ocenę [2BLN_140_w_1]
na zasadach określonych w sylabusie
2BLN_140_01 2BLN_140_02 2BLN_140_03 2BLN_140_04 2BLN_140_05 2BLN_140_06 2BLN_140_07 2BLN_140_08 2BLN_140_09 2BLN_140_10 2BLN_140_11 2BLN_140_12
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [2BLN_140_fs_1]
Metoda asymilacji wiedzy (wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych); wykład konwersatoryjny.
15
Opracowanie wiedzy pochodzącej z wykładów, studia nad literaturą przedmiotu, przygotowanie się do testu końcowego. Pisemne opracowanie planu rozwoju zawodowego z uwzględnieniem kompetencji merytorycznych, pedagogicznych, organizacyjnych itp. z wykorzystaniem wymagań związanych z awansem zawodowym nauczyciela.
10 zaliczenie na ocenę [2BLN_140_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)