Edukacja ekologiczna Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S2BI19.2021

Nazwa modułu: Edukacja ekologiczna
Kod modułu: 2BL_28a
Kod programu: W2-S2BI19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2022/2023
  • semestr zimowy 2021/2022
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Głównym celem przedmiotu jest to, by student nabył praktyczne umiejętności prowadzenia różnych form zajęć z zakresu edukacji ekologicznej, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć terenowych. Do ich głównych założeń należą: – podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej, – propagowanie konkretnych zachowań korzystnych dla środowiska naturalnego, – upowszechnianie wiedzy na temat funkcjonowania ekosystemów, – biegłość w prowadzeniu rzetelnej dyskusji na tematy powiązane z ekologią, – wykorzystanie danych dostępnych dla urządzeń mobilnych w dydaktyce środowiskowej. W trakcie zajęć omówione zostanie m.in. planowanie wydarzeń edukacyjnych dla różnych grup wiekowych, przećwiczone zostaną różne formy zajęć w terenie i zajęć stacjonarnych, których celem jest wzbudzenie ciekawości, aktywności i chęci doświadczania przyrody i jej poszczególnych elementów. W ramach wykładów zostanie przedstawione miejsce edukacji ekologicznej i przyrodniczej w polskim systemie oświaty, a także jej znaczenie i obecność w różnych dokumentach międzynarodowych. Podkreślona zostanie jej rola, jako procesu służącego formowaniu wiedzy o przyrodzie, rozwijaniu wrażliwości oraz chęci działania na rzecz kształtowania i ochrony środowiska. Omówiona zostanie edukacja środowiskowa rozumiana, jako psychologiczno-pedagogiczny proces oddziaływania na człowieka w celu kształtowania jego świadomości ekologicznej.
Wymagania wstępne:
Wiedza ogólna z biologii na poziomie licencjatu.
Literatura podstawowa:
jak "Literatura obowiązkowa" w sylabusie
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ocenia potrzebę i stopień realizacji założeń edukacji ekologicznej i przyrodniczej, pozwalających lepiej zrozumieć złożone zależności występujące w świecie przyrody i pomiędzy nią a społeczeństwem, w systemie edukacyjnym w Polsce. [2BL_28_1]
2BL_W05_P [5/5] 2BL_W09_P [5/5]
Wymienia i wybiera zasadnicze niezbędne elementy składowe wydarzenia edukacyjnego służącego prawidłowej interpretacji złożoności zjawisk w przyrodzie. [2BL_28_2]
2BL_W05_P [4/5] 2BL_W09_P [5/5]
Projektuje zajęcia edukacyjne służące rozumieniu złożonych zjawisk i procesów przyrodniczych z wykorzystaniem aplikacji mobilnych. [2BL_28_3]
2BL_U02_P [4/5] 2BL_U03_P [4/5] 2BL_U04_P [4/5]
Wyjaśnia złożoność związków i zależności w środowisku przyrodniczym, inicjuje dyskusję na temat postaw etycznych ludzi wobec przyrody, trafnie analizuje i ocenia motywację ludzi do przyjęcia określonej postawy. [2BL_28_4]
2BL_U02_P [3/5] 2BL_U04_P [4/5]
Wybiera informacje naukowe z różnorodnych źródeł w celu właściwego zaprojektowania warsztatu, którego celem jest bliższe poznanie przyrody i kształtowanie postaw wobec niej. [2BL_28_5]
2BL_K01_P [4/5] 2BL_K02_P [4/5] 2BL_K03_P [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie na ocenę [2BL_28_w_1]
na zasadach określonych w sylabusie
2BL_28_1 2BL_28_2 2BL_28_3 2BL_28_4 2BL_28_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [2BL_28_fs_1]
wykład, wykład konwersatoryjny, pokaz multimedialny
10
Samodzielne przygotowywanie się merytoryczne na bieżąco do udziału w dyskusji; przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego
5 zaliczenie na ocenę [2BL_28_w_1]
konwersatorium [2BL_28_fs_2]
Heureza, dyskusja panelowa, analiza przypadku.
10
Przygotowanie merytoryczne do dyskusji; samodzielne przygotowanie scenariusza zajęć ekologicznych na temat wskazany przez prowadzącego, lub dowolny temat przez niego zaakceptowany.
10 zaliczenie na ocenę [2BL_28_w_1]
laboratorium [2BL_28_fs_3]
heureza, pokaz, analiza przypadku, metoda projektowa, metody aktywizujące związane z samodzielnym przygotowaniem i prowadzeniem zajęć, metoda flipped classroom
10
przygotowanie się merytoryczne do zajęć, z uwzględnieniem trasy wycieczki przyrodniczej;
5 zaliczenie na ocenę [2BL_28_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)