Dydaktyka biologii w szkole ponadpodstawowej Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S2BI19.2021

Nazwa modułu: Dydaktyka biologii w szkole ponadpodstawowej
Kod modułu: 2BLN_150a
Kod programu: W2-S2BI19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Moduł Dydaktyka biologii w szkole ponadpodstawowej zawiera podstawowe informacje z zakresu praktycznych podstaw dydaktyki biologii zgodnie z „Przygotowania w zakresie dydaktycznym” ministerialnych Standardów Kształcenia Nauczycieli z 2019 r. Zajęcia tego modułu mają na celu przygotowanie do prowadzenia zajęć w zakresie podstaw programowych szkoły ponadpodstawowej, student zyska kompetencje w zakresie prowadzenia zajęć w różnych typach szkół ponadpodstawowych, w których wykładany jest przedmiot biologia oraz dostosowania ich poziomu i zakresy treści oraz form do aktualnych potrzeb uczniów tych szkół. Zostanie przygotowany do wspierania ucznia w wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej a w konsekwencji do wyboru w zakresie zawodu a także wsparcia w tym zakresie osób z otoczenia społecznego uczniów, zwłaszcza jego rodziny.
Wymagania wstępne:
Merytoryczne przygotowanie w zakresie przedmiotu biologia oraz wybranych zagadnień z przedmiotów pokrewnych wchodzących w skład postaw programowych przedmiotu przyroda uzyskane w trakcie kształcenia akademickiego.
Literatura podstawowa:
jak w sylabusie
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna podstawę programową biologii w szkole ponadpodstawowej potrafi tworzyć i zoperacjonalizować cele kształcenia i dobierać odpowiednie treści kształcenia do poziomu zajęć realizowanych w różnych typach szkół ponadpodstawowych biologii; potrafi projektować proces dydaktyczny dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów ich otoczenia społecznego oraz dalszych planów edukacyjnych. [2BLN_150_1]
2BLN_W02_P [4/5] 2BLN_U01_P [5/5] 2BLN_U04_P [4/5]
Prowadzi zajęcia rozumiejąc potrzebę integracji zagadnień z zakresu biologii z innymi przedmiotami szkolnymi oraz interdyscyplinarny charakter tych zagadnień; rozumie konieczność analizy, oceny znaczenia oraz doboru treści nauczania dla procesu dydaktycznego prowadzonego w różnych typach szkół ponadpodstawowych, zna zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału oraz procedury zatwierdzania. [2BLN_150_2]
2BLN_W03_P [5/5] 2BLN_W04_P [5/5] 2BLN_W05_P [5/5] 2BLN_U03_P [5/5]
Zna i jest gotowy do stosowania różnorodnych metod nauczania stosowane w nauczaniu biologii na etapie szkoły ponadpodstawowej dostosowując je do rodzaju przekazywanego materiału, możliwości poznawczych ucznia oraz otoczenia szkoły, Rozumie szczególną wartość metody projektu edukacyjnego i jest zdolny do prowadzenia znacznej części zająć w taki sposób, zdaje sobie sprawę ze znaczenia bezpośredniej aktywności uczniów w czasie trwania procesu dydaktycznego zwłaszcza obserwacji, prowadzenia doświadczeń. [2BLN_150_3]
2BLN_W02_P [5/5] 2BLN_W07_P [4/5] 2BLN_W09_P [4/5] 2BLN_U04_P [5/5]
Rozumie specyficzną dla szkoły ponadpodstawowej rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; zna przychylne uczniowi sposoby i rodzaje oceniania: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; właściwie rozumie funkcje oceny oraz znaczenie formy jej komunikowania uczniowi zwłaszcza w kontekście jego dalszych planów edukacyjnych w tym bierze pod uwagę, związaną ze specyficznym etapem rozwoju OUN możliwość zmiany tych planów. [2BLN_150_4]
2BLN_W03_P [5/5] 2BLN_W04_P [4/5] 2BLN_W09_P [5/5] 2BLN_U01_P [5/5] 2BLN_U05_P [5/5] 2BLN_U07_P [5/5]
Potrafi prawidłowo skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów z zakresu biologii na poziomie ponadpodstawowym oraz test służący optymalnemu przygotowaniu ucznia do zdawania egzaminu maturalnego; potrafi rozpoznać typowe dla biologii błędy popełniane przez uczniów korygować je oraz właściwie komunikować informacje na temat błędów i ich znaczenia w procesie. [2BLN_150_5]
2BL_K01_P [5/5] 2BL_K02_P [5/5] 2BLN_U02_P [5/5] 2BLN_U03_P [5/5] 2BLN_U06_P [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie na ocnę [2BLN_150_w_1]
na zasadach określonych w sylabusie
2BLN_150_1 2BLN_150_2 2BLN_150_3 2BLN_150_4 2BLN_150_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [2BLN_150_fs_1]
praca z materiałem źródłowym, karta pracy, dyskusja, obserwacja, metoda projektu
15
lektura uzupełniająca, korzystanie ze źródeł sieci (aplikacje, filmy edukacyjne, dokumentalne, wykłady TED)
15 zaliczenie na ocnę [2BLN_150_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)