Dydaktyka biologii w szkole podstawowej Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S2BI19.2021

Nazwa modułu: Dydaktyka biologii w szkole podstawowej
Kod modułu: 2BLN_149a
Kod programu: W2-S2BI19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Dydaktyka biologii zawiera podstawowe informacje z zakresu praktycznych podstaw dydaktyki biologii zgodnie z „Przygotowania w zakresie dydaktycznym” ministerialnych Standardów Kształcenia Nauczycieli z 2019 r. Zajęcia tego modułu zakładają opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu dydaktyki biologii, niezbędne do planowania procesu dydaktycznego - uczenia się oraz nauczania biologii w szkole podstawowej, do prowadzenia lekcji oraz różnorodnych zajęć pozalekcyjnych dedykowanych uczniom II poziomu kształcenia oraz do prowadzenia bieżącej oceny realizowanego programu nauczania biologii w szkole podstawowej
Wymagania wstępne:
Merytoryczne przygotowanie w zakresie przedmiotu biologia oraz wybranych zagadnień z przedmiotów pokrewnych wchodzących w skład postaw programowych przedmiotu przyroda uzyskane w trakcie kształcenia akademickiego
Literatura podstawowa:
jak w sylabusie
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna podstawę programową biologii w szkole podstawowej, zna cele kształcenia i treści oraz rozumie ich znaczenie w aspekcie wcześniejszego i dalszego kształcenia w obszarze nauk o życiu, zna i rozumie strukturę wiedzy w zakresie biologii oraz rozumie konieczność kształtowania kompetencje kluczowe i ich znaczenie w nauczaniu biologii. [2BLN_149_01]
2BLN_W02_P [5/5] 2BLN_W04_P [5/5]
Rozumie potrzebę integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotowej zagadnień z zakresu podstaw programowych biologii w SP; zna zagadnienia związane z programem nauczania biologii w SP, zasady tworzenia i modyfikacji zagadnień, rozumie konieczność analizy, oceny znaczenia oraz doboru treści nauczania, zna zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału oraz procedury zatwierdzania. [2BLN_149_02]
2BLN_W03_P [5/5] 2BLN_W04_P [5/5] 2BLN_W05_P [5/5] 2BLN_U03_P [5/5]
Zna różnorodne metody nauczania stosowane w nauczaniu biologii na II etapie kształcenia, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, Rozumie znaczenie proces uczenia się w praktyce, w czasie obserwacji, prowadzenia doświadczeń, a także zna i rozumie zasady doboru metod nauczania typowych dla biologii w szkole podstawowej. [2BLN_149_03]
2BLN_W02_P [5/5] 2BLN_W07_P [4/5] 2BLN_W09_P [5/5]
Rozumie i zna znaczenie sposobu organizowania przestrzeni klasy szkolnej zwłaszcza w przypadku aktywności ucznia młodszego oraz znaczenie sposobu organizowania przestrzeni poznawczej , zna i potrafi zastosować środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne stosowane w nauczaniu biologii na poziomie szkoły podstawowej, w tym elektronicznych i obcojęzycznych. [2BLN_149_04]
2BLN_W03_P [4/5] 2BLN_U07_P [5/5] 2BLN_U10_P [4/5]
Rozumie specyficzną dla II etapu nauczania rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; zna przychylne uczniowi sposoby i rodzaje oceniania: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; właściwie rozumie funkcje oceny oraz znaczenie formy jej komunikowania uczniowi. [2BLN_149_05]
2BLN_W03_P [5/5] 2BLN_W05_P [4/5] 2BLN_U01_P [4/5]
Rozumie specyficzną dla II etapu nauczania rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; zna przychylne uczniowi sposoby i rodzaje oceniania: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; właściwie rozumie funkcje oceny oraz znaczenie formy jej komunikowania uczniowi. [2BLN_149_06]
2BLN_W05_P [5/5] 2BLN_W09_P [4/5] 2BLN_U05_P [5/5]
Potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów szkoły podstawowej;. Potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów. [2BLN_149_07]
2BLN_W07_P [4/5] 2BLN_U03_P [5/5] 2BLN_U04_P [5/5] 2BLN_U06_P [4/5]
Potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne właściwe dla poziomu szkoły podstawowej, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne. [2BLN_149_08]
2BLN_W09_P [5/5] 2BLN_U02_P [5/5] 2BLN_U03_P [5/5] 2BLN_U04_P [5/5]
Potrafi prawidłowo skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów z zakresu biologii; potrafi rozpoznać typowe dla biologii błędy popełniane przez uczniów na II etapie edukacyjnym i wykorzystać je w planowaniu dalszych etapów procesu dydaktycznego. [2BLN_149_09]
2BLN_U02_P [5/5] 2BLN_U03_P [5/5] 2BLN_U06_P [4/5] 2BLN_K01_P [5/5]
Jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów na poziomie szkoły podstawowej oraz zachęcania ich do popularyzacji wiedzy w zakresie biologii oraz dyscyplin pokrewnych oraz korzystania z różnych źródeł wiedzy z tego zakresu. [2BLN_149_10]
2BL_K01_P [4/5] 2BL_K02_P [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie na ocenę [2BLN_149_w_1]
na zasadach określonych w sylabusie
2BLN_149_01 2BLN_149_02 2BLN_149_03 2BLN_149_04 2BLN_149_05 2BLN_149_06 2BLN_149_07 2BLN_149_08 2BLN_149_09 2BLN_149_10
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [2BLN_149_fs_1]
Heureza dydaktyczna, analiza przypadku, dyskusja, obserwacja, eksperyment dydaktyczny
30
lektura uzupełniająca, korzystanie ze źródeł sieci (aplikacje, filmy edukacyjne, dokumentalne, wykłady TED)
30 zaliczenie na ocenę [2BLN_149_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)