Dydaktyka biologii - warsztaty Kierunek studiów: Biologia
Kod programu: W2-S2BI19.2021

Nazwa modułu: Dydaktyka biologii - warsztaty
Kod modułu: 2BLN_148a
Kod programu: W2-S2BI19.2021
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł Dydaktyka biologii warsztaty zawiera podstawowe informacje z zakresu praktycznych podstaw dydaktyki biologii zgodnie z „Przygotowania w zakresie dydaktycznym” ministerialnych Standardów Kształcenia Nauczycieli z 2019 r. W czasie zajęć student wiedzę i umiejętności rozpoznania i wykorzystania specyficznych potrzeb i możliwości poznawczych uczniów; w obrębie nauczania biologii uzyskuje świadomość interdyscyplinarnego znaczenia tego przedmiotu oraz wielości rozwiązań dydaktycznych i metodycznych możliwych do zastosowania w nauczaniu tego przedmiotu; w czasie wizyt studyjnych student będzie miał okazję do skonfrontowania wiedzy teoretycznej wiedzy i umiejętności zdobytych w czasie ćwiczeń z realiami pracy z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi takimi jak trisomia 21, autyzm, upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim. W czasie zajęć student zostanie także przygotowany do kreowania oddziaływań edukacyjnych szczególnie sprzyjających współpracy, wspólnej koncentracji na zadaniu, podziale ról w grupie zadaniowej i zespołowemu rozwiązywaniu problemów.
Wymagania wstępne:
Merytoryczne przygotowanie w zakresie przedmiotu biologia oraz wybranych zagadnień z przedmiotów pokrewnych wchodzących w skład postaw programowych przedmiotu przyroda uzyskane w trakcie kształcenia akademickiego.
Literatura podstawowa:
jak w sylabusie
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Rozumie związek pomiędzy kompetencjami merytorycznymi, dydaktycznymi i wychowawczymi nauczyciela oraz znaczenie tego związku w kreowaniu aktywności poznawczej ucznia; rozumie potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. [2BLN_148_01]
2BLN_W02_P [4/5] 2BLN_W09_P [4/5]
Zna szeroki wachlarz konwencjonalnych i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące; rozumie specyficzne znaczenie metody projektów jako sposobu przeniesienia metody naukowej w przestrzeń intelektualnej aktywności ucznia, zna wagę procesu uczenia się przez działanie oraz neurobiologiczny kontekst pamięci proceduralnej. [2BLN_148_02]
2BLN_W03_P [5/5] 2BLN_W04_P [5/5]
Rozumie konieczność stosowania różnorodności w zakresie metodyki realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie biologii; zna rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki; rozumie potrzebę dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się. [2BLN_148_03]
2BLN_W03_P [5/5]
Zna różne sposoby organizacji pracy w klasie szkolnej i/lub grupach kompetencyjnych; rozumie potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, zna formy pracy specyficzne dla nauczania biologii: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia, obserwacje oraz zagadnienia związane z pracą domową. [2BLN_148_04]
2BLN_W05_P [4/5]
Rozumie znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz kolektywnego budowania systemu wartości; rozumie potrzebę rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. [2BLN_148_05]
2BLN_W02_P [3/5] 2BLN_W03_P [3/5]
Zna szereg zagadnień związanych z warsztatem pracy nauczyciela biologii a szczególnie problem właściwego wykorzystania czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela. [2BLN_148_06]
2BLN_W02_P [4/5] 2BLN_W04_P [4/5]
Potrafi identyfikować powiązania treści biologii z innymi treściami nauczania oraz prowadzić zajęcia o charakterze interdyscyplinarnym szczególnie w zakresie praktycznego wykorzystania wiedzy w środowisku pozaszkolnym. [2BLN_148_07]
2BLN_U02_P [5/5] 2BLN_U03_P [5/5]
Potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów uwzględniając zarówno etap rozwoju kompetencji społecznych, a także aktualny stan relacji w jakich znajduje się uczeń w szkole i w domu oraz etap rozwoju i stan ośrodkowego układu nerwowego u dzieci neurotypowych oraz u uczniów z wybranymi rodzajami dysfunkcji. [2BLN_148_08]
2BLN_W09_P [5/5] 2BLN_U05_P [5/5] 2BLN_U06_P [4/5]
Jest przygotowany do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [2BLN_148_09]
2BLN_K02_P [4/5]
Jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów; rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia. [2BLN_148_10]
2BLN_K03_P [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie na ocenę [2BLN_148_w_1]
na zasadach określonych w sylabusie
2BLN_148_01 2BLN_148_02 2BLN_148_03 2BLN_148_04 2BLN_148_05 2BLN_148_06 2BLN_148_07 2BLN_148_08 2BLN_148_09 2BLN_148_10
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [2BLN_148_fs_1]
Heureza dydaktyczna, analiza przypadku, dyskusja, obserwacja, eksperyment dydaktyczny
30
lektura uzupełniająca, korzystanie ze źródeł sieci (aplikacje, filmy edukacyjne, dokumentalne, wykłady TED)
20 zaliczenie na ocenę [2BLN_148_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)