Organizacja i reżyseria widowisk Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Organizacja i reżyseria widowisk
Kod modułu: 12-PE-AN-N1-5ORW
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2014/2015
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
zajęcia mają za zadanie zapoznanie studentów ze specyfiką ekspresji twórczej jaką jest teatr, przedstawienie problemów związanych z reżyserią widowisk, ze szczególnym uwzględnieniem spektakli i małych form teatralnych, a także przygotowanie studentów do ewentualnej samodzielnej pracy w tej dziedzinie twórczości; chodzi także o pobudzenie do rozwoju potencji twórczych studenta, uświadomienie mu własnych ograniczeń i możliwości twórczych, a także stworzenie warunków do samodzielnej pracy nad sobą, a w przyszłości do pracy z innymi ludźmi; zajęcia łączą teorię z działaniami praktycznymi
Wymagania wstępne:
wskazana jest znajomość lektur szkolnych na poziomie szkoły średniej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość ciągłego doskonalenia swych umiejętności i wiedzy jako warunku samorozwoju i wartościowych relacji osobowych, traktowanych jako podstawa działalności teatralnej, animacyjnej, edukacyjnej i upowszechnieniowej [_K_1]
K_K01 [3/5]
posiada przekonanie o wartości podejmowania działań teatralnych w ramach edukacji, animacji i upowszechniania kultury i sztuki, traktowanych jako stymulator rozwoju osobowego i grupowego różnych społeczności, w różnych warunkach społeczno-kulturowych, z wykorzystaniem środków i narzędzi kultury artystycznej, zwłaszcza teatralnej [_K_2]
K_K03 [3/5]
jest przygotowany do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie działalności animacyjnej, edukacyjnej i upowszechnieniowej w oparciu o nabytą wiedzę oraz doświadczenie indywidualne w zakresie teatru, respektujących normy moralne; jest świadomy dylematów etycznych związanych z tymi działaniami [_K_3]
K_K05 [2/5]
wykazuje umiejętność samodzielnego rozwijania swoich zdolności oraz twórczego rozwiązywania indywidualnych problemów, posiada podstawowe umiejętności komunikacyjne związane ze sprawnością wypowiadania się publicznie w sposób komunikatywny, rzeczowy, charakteryzujące się w mowie bezpośredniej kulturą języka ojczystego i poszanowaniem słuchacza [_U_1]
K_U04 [3/5] K_U07 [3/5]
potrafi sprecyzować i zaprezentować [w formie pisemnej i ustnej] indywidualny pogląd na temat związany z analizą treści programu studiowanej specjalności, poparty merytoryczną argumentacją odwołującą się do wybranych fragmentów wiedzy zakresu teorii teatru i reżyserii, co jest podstawą budowania programów realizujących zadania teatralne, edukacyjne, animacyjne i upowszechnieniowe z wykorzystaniem środków teatralnych; potrafi analizować etyczne skutki takich działań [_U_2]
K_U08 [3/5] K_U12 [3/5]
ma umiejętność wykorzystywania wiedzy oraz własnych doświadczeń umożliwiających wypracowanie własnego warsztatu pracy edukacyjnej, animacyjnej i upowszechnieniowej w zakresie teatralnych środków, technik i metod służących rozwojowi indywidualnemu uczestników tych procesów; wykazuje umiejętności podejmowania, inspirowania, organizowania, wspierania, podtrzymywania i zarządzania pracą zespołową w obrębie małej grupy społecznej z wykorzystaniem metod, technik i narzędzi pracy teatralnej [_U_3]
K_U11 [2/5] K_U13 [3/5]
wskazana jest znajomość lektur szkolnych na poziomie szkoły średniej [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W03 [3/5]
posiada podstawową wiedzę na temat edukacji teatralnej , stosowanych metodach, technikach i narzędziach tej działalności realizowanej w różnych środowiskach społeczno-wychowawczych i w różnych grupach wiekowych, w formach instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych oraz podstawową wiedzę o odbiorcach i uczestnikach związaną z działalnością teatralną, animacyjną i upowszechnieniową [_W_2]
K_W09 [4/5] K_W15 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium pisemne [_w_1]
jest przygotowany do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie działalności animacyjnej, edukacyjnej i upowszechnieniowej w oparciu o nabytą wiedzę oraz doświadczenie indywidualne w zakresie teatru, respektujących normy moralne; jest świadomy dylematów etycznych związanych z tymi działaniami
_W_1 _W_2
improwizacja ruchowa [_w_2]
student prezentuje stopień opanowania własnego ciała, możliwości głosowo-dźwiękowych, a także umiejętność szybkiego reagowania na zastaną sytuację, niebanalne rozwiązania przestrzenno-ruchowe indywidualne, w parach i w grupie wskazujące na stopień integracji w grupie, umiejętność współpracy z partnerem i w grupie
_K_1 _U_1
małej formy teatralnej [_w_3]
student wykazuje się umiejętnością zaplanowania realizacji małej formy teatralnej w rzeczywistych warunkach (środki techniczne, budżet, zespół realizatorów) oraz wykazuje się umiejętnością współpracy, wewnętrzną dyscypliną ze świadomością dylematów etycznych związanych z tymi działaniami; poza tym musi wykazać się umiejętnością koncentracji na zadaniu polegającym na scalaniu wielu artystycznych przestrzeni (literatura, muzyka, plastyka, ruch sceniczny)
_K_2 _K_3 _U_2 _U_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [_fns_1]
zapoznanie się z podstawowymi pojęciami z zakresu teorii teatru, reżyserii i edukacji teatralnej oraz upowszechniania sztuki; analizy tekstów, przykładowych działań oraz omówienie niektórych konwencji teatralnych; prezentacja ćwiczeń z zakresu dramy, komunikacji interpersonalnej oraz impostacji głosu i dykcji. Zapoznanie ze scenariuszem, dokonanie obsady i podziału funkcji; przygotowanie scenografii, oprawy muzycznej, próby czytane scenariusza, realizacja sceniczna, premiera z zaproszoną widownią lub praca nad indywidualnym scenariuszem realizacyjnym. Konsultacje indywidualne i/lub grupowe w formie indywidualnej lub/i elektronicznej
20
indywidualna lektura wskazanych tekstów z literatury przedmiotu oraz dramatów, przykładowa analiza tekstu dramatycznego oraz udział w imprezach kulturalnych (teatralnych); prowadzenie notatek, w których student opisuje poznane ćwiczenia oraz indywidualna lektura wskazanych pozycji z literatury przedmiotu; przygotowanie niektórych elementów scenografii, opracowanie muzyczne oraz nauka tekstu i indywidualna praca nad tekstem;przygotowanie analizy utworu dramatycznego; praca nad tekstem dramatycznym, praca nad scenariuszem
70 kolokwium pisemne [_w_1] improwizacja ruchowa [_w_2] małej formy teatralnej [_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)