Pragmalingwistyka Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2021

Nazwa modułu: Pragmalingwistyka
Kod modułu: 02-FP-S1-PL
Kod programu: W1-S1FP19.2021
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Pojęcie aktu mowy, intencji fortunności komunikacyjnej i klasyfikacja aktów. Akty bezpośrednie i pośrednie. Warunki fortunność pośrednich aktów mowy. Kulturowe uwarunkowania kompetencji pragmatycznej i warunki jej rozwijania. Komunikacja nie wprost – pojęcia: presupozycja, konotacja semantyczna. Teoria implikatur konwersacyjnych. Uwarunkowania kulturowe aktów mowy.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada wiedzę o miejscu filologii narodowej pośród innych nauk humanistycznych, rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną humanistyki; [PL_01]
K_W01 [2/5]
zna podstawową terminologię z zakresu nauki o języku; posiada wiedzę o działach i poddziałach językoznawstwa ogólnego i stosowanego; [PL_02]
K_W04 [1/5]
zna najważniejsze polskie czasopisma naukowe z dziedziny literaturoznawstwa oraz językoznawstwa; [PL_03]
K_W10 [1/5]
posiada wiedzę z dziedziny teorii kultury w zakresie pozwalającym ujmować teksty literackie i nieliterackie jako realizację określonego kodu kulturowego; [PL_04]
K_W12 [1/5]
posiada wiedzę o wpływie innych kultur na literaturę i język polski; rozumie związki i zależności między różnymi literaturami, kulturami i kodami komunikacyjnymi; [PL_05]
K_W13 [4/5]
ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie językoznawstwa; [PL_06]
K_W15 [2/5]
zna założenia i elementy metod opisu oraz interpretacji tekstów nieliterackich: strukturalistyczne, semantyki składnikowej, leksykalnej, stylistyki językoznawczej, tekstologii; [PL_07]
K_W17 [1/5]
ma świadomość zróżnicowania języka, zna specyfikę różnych obiegów literackich; [PL_08]
K_W19 [1/5]
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych; [PL_09]
K_U01 [2/5]
potrafi wykorzystać do celów analizy językowo-stylistycznej tekstu wybraną metodę oraz odpowiednią terminologię językoznawczą; [PL_10]
K_U03 [2/5]
pod opieką nauczyciela akademickiego interpretuje teksty krytycznoliterackie, literaturoznawcze i językoznawcze; [PL_11]
K_U06 [2/5]
umie przeprowadzić analizę współczesnego tekstu nieliterackiego na każdym jego poziomie; [PL_12]
K_U09 [4/5]
potrafi wskazać zaburzenia fonetyczne, słowotwórcze, fleksyjne, składniowe, stylistyczne i tekstowe w wypowiedziach użytkowników polszczyzny; potrafi podjąć dyskusję na temat poprawności dowolnych form językowych; [PL_13]
K_U11 [2/5]
posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i wyprowadzania wniosków badawczych z celowym wykorzystaniem literatury przedmiotu z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych; [PL_14]
K_U13 [2/5]
potrafi prowadzić merytoryczny dialog, rozważając tezy postawione przez komentowanego badacza lub nauczyciela akademickiego; [PL_15]
K_U14 [2/5]
potrafi przygotować na temat określony przez opiekuna naukowego prace semestralne oraz pracę dyplomową, które spełniają standardy wypowiedzi akademickiej (uwzględniają stan badań, zawierają literaturę przedmiotu, odnośniki, respektują reguły prawa autorskiego); [PL_16]
K_U16 [3/5]
posiada dobrą adaptacyjność do wymagań rynku pracy; [PL_17]
K_K02 [2/5]
potrafi pracować w ramach zespołu realizującego wyznaczone przez nauczyciela akademickiego zadanie; [PL_18]
K_K03 [1/5]
potrafi efektywnie zaplanować realizację zadania wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego; [PL_19]
K_K04 [1/5]
przejawia szacunek dla warsztatu pracy polonisty, a szczególnie – zabytków języka i kultury; [PL_20]
K_K05 [2/5]
ma świadomość znaczenia języka i tradycji literackiej w wytwarzaniu kultury jako dobra narodowego, lokalnego, środowiskowego; [PL_21]
K_K07 [3/5]
rozumie doniosłość i kulturową wartość regionalnego zróżnicowania języka polskiego; [PL_22]
K_K09 [2/5]
potrafi podjąć dyskusję, ocenić wypowiedź i uargumentować swój sąd w ramach różnych interakcji społecznych; [PL_23]
K_K10 [2/5]
jest propagatorem poprawnej polszczyzny w swoim środowisku społecznym i zawodowym; [PL_24]
K_K12 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie [PL_w_01]
pisemna praca sprawdzająca znajomość przedstawianych na zajęciach zagadnień i umiejętność zastosowania ich w analizie materiałowej;
PL_01 PL_02 PL_03 PL_04 PL_05 PL_06 PL_07 PL_08 PL_09 PL_10 PL_11 PL_12 PL_13 PL_14 PL_15 PL_16 PL_17 PL_18 PL_19 PL_20 PL_21 PL_22 PL_23 PL_24
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PL_fs_01]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia), metoda problemowa (metoda aktywizująca wraz grami sytuacyjną i dydaktyczną), metoda zadaniowa oraz metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe z analizą materiału językowego)
30
samodzielna realizacja wskazanych partii materiału, praktyczna analiza wybranych przez wykładowcę przykładów, powtórka i ugruntowanie materiału przedstawionego na zajęciach
30 zaliczenie [PL_w_01]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)